TV2Nettavisen

Frykt for skole-konkurranse

29.01.2007 @ 10:44
Kunnskapsminister Øystein Djupedal (SV) vil bekjempe private skoler. Hvorfor er han så redd for litt konkurranse for det offentlige skoleverket?

47380-213

Kunnskapsminister Øystein Djupedal vil stanse private skoler. Foto: Erlend Aas, Scanpix.

Den nye friskoleloven gir fritt spillerom for religiøse skoler og skoler med såkalt alternativ pedagogikk (som Steiner-skolene). 

Det er altså ok med statsstøtte til skoler basert på en filosofi de færreste av oss forstår (hvem har lest Rudolf Steiner?), samt religiøs påvirkning av skolebarna.

Derimot er det viktig å bekjempe dem som ønsker å etablere gode, private skoler som skal konkurrere med det offentlige skoleverket.

Som det heter i høringsnotatet:

"En viktig pilar i det norske samfunnet har vært at alle, uansett bakgrunn, går på den samme skolen, lærer å arbeide sammen og respektere hverandre. Skolen er den viktigste arenaen for å bygge fellesskap i Norge, og bidrar til å redusere forskjeller og ruste elevene til møtet med et mangfoldig samfunn. Fellesskolen har rom for alle og blikk for den enkelte, uavhengig av sosial og kulturell bakgrunn, evner og verdigrunnlag."

Som ventet er det full støtte for denne tanken hos høringsinstansene (mange av dem tilknyttet den offentlige skolen), og det er ingen tvil om at loven blir vedtatt.

Jeg er ikke uenig i fundamentet for den offentlige skolen, og følgende blogg er heller ingen hevnakt for egne erfaringer: Både som elev selv, og ikke minst som far til tre barn, har jeg gode erfaringer med den norske, offentlige skolen.

Derfor er jeg også enig med Kunnskapsdepartementet i målet:

"Samfunnets ansvar er å se til at alle gis likeverdige muligheter, slik at retten til utdanning blir reell. Utdanning skal derfor være et offentlig ansvar, under demokratisk kontroll og tilgjengelig for alle."

Det jeg har problemer med er at frykt for konkurranse nettopp vil undergrave målet om en god skole!

Tenk bare på barnehageutbyggingen. I tretti år har politikerne vært samstemte i å gi full barnehagedekning, men målet er ennå ikke nådd. Og den eneste grunnen til at målet nå er nærmere enn før er nettopp de private barnehagene.

Barnehager er bevis på at offentlige penger og privat initiativ kan gå hånd i hånd, og det er faktisk normalen i en blandingsøkonomi som den norske.

Helsevesenet er et annet eksempel. Tannhelsen er reddet av private tannleger, og Volvat Medisinske Senter har da ikke undergravet det offentlig tilbudet. Tvert imot har vel private tilbud tjent som en brekkstang for økt satsing fra det offentlige - for eksempel operasjoner for hjertepasienter, tilbud til barnløse etc.

Djupedal og hans rådgivere stanset utbyggingen av private skoler som ville gitt 22.000 private skoleplasser. Den målbare effekten er at samfunnet dermed bruker mindre penger på utdanning. Dernest slipper den offentlige skolen konkurransen som vil komme fra private.

Det nærmer seg en religiøs frykt for konkurranse.

Kommentarer:
Postet av: Lektor Trdal

For forst SVs(og tildels APs) paranoia ift privatisering av offentlige tilbud m man ha vrt underlagt en livslang hjernevasking.Du nevner helsesektoren og barnehager som gode eksempler p at private tilbud er et godt supplement til det offentlige. At det skal vre s vanskelig se for seg det samme i skolevesenet er egentlig ufattelig.Frykten for sosiale skiller i samfunnet ligger s tykt utenp Djupedal at han nrmest fremstr som patetisk i sitt forsvar av den offentlige skolen. Skillene er der de, og det har lite med valg av grunnskole gjre.Det at mange foreldre etterhvert har sett seg lei p en offentlig skole med manglende ressurser og drlige skolebygg og derfor nsker et alternativ burde herr Djupedal ta som en skikkelig utfordring.Istedetfor forby privatskoler burde han heller srge for at den offentlige skolen var den beste i klassen. Skape arbeidsbetingelser som trekker de beste lrekreftene, bygge moderne skoler med fasiliteter (svmmehall ol), srge for at ALLE offentlige skoler har rikelig med lremidler og PC,er. Og det satse p skole i en tid som n, som verdens rikeste land, burde vre en selvsagt ting. Men det er selvflgelig lettere peke nese til de som faktisk IKKE er tilfreds med det offetlige tilbudet.

29.01.2007 @ 11:59
Postet av: google

Til Lektor Trdal:Ja, om vi bare kunne kt skattene med 10% slik at elevene kunne sittet p myke stoler ville de jo lrt mye mer, dette er jo helt logisk.Jeg har gtt lei av slike forslag.Den offentlige skolen har som alle andre produkten selvflgelig godt av konkurranse, men det fundamentale problemet er hvordan skolen drives etter Leopold Von Ranke's prinsipper, hvor man skal memorisere mange isolerte hendelser. Man forkaster alts induksjon og den hierarkiale lringsmetoden.

29.01.2007 @ 15:49
Postet av: Andreas H.

Skolealderen er vel den viktigste i formingen av menneskene. Det har religionene alltid visst. Peron i Argentina mtte g p tross av flertall i befolkningen, fordi han ville gjre skolen offentlig. Det samme med Perez Jimenez i Venezuela i 1958. Skolene var i kirkens hnd. Peron kom tilbake over Rom. Makt er n engang makt. N begynner skolealderen med 6 r. Jo tidligere hjernevasken kan settes inn, jo bedre. Strsteparten av vrt lrerkorps politiske orientering er velkjendt.

29.01.2007 @ 15:51
Postet av: Nadreas

Verdens beste grunnskole er i Finland. Der er det forbudt med privatskole. M vi si mer om saken?

29.01.2007 @ 16:27
Postet av: Lektor Trdal

Til Google:Skulle ikke vre ndvendig ke skattene for bedre skolen. Det dreier seg om bruke ressursene annerledes.I s mte er jo herr Djupedals motstand til forst; de private skolene er jo faktisk til 85% finansiert av det offentlige, og ved forby dem(og dermed konkurransen) s blottstilles heller ikke manglene og feilene ved hans eget produkt.

29.01.2007 @ 21:59
Postet av: Erling

Det er ingen konkurranse p like fot det dreiar seg om nr det gjeld skole. I vgs prver dei private berre skumme flyten ved opprette dei billigaste og mest moteriktige linene. Og berre i byane. Ved lokke til seg elevar fr distriktsskolane vil elevgrunnlaget for tilboda ved desse bli undergravd. Om ti prosent av elevane i ein offentleg vgs i ein distriktskommune blir lokka til byen, kan det g dramatisk ut over tilbodet til dei nitti prosent som nskjer vere der dei er. Det er eit heilskapleg skolesystem med ansvar for bde yrkesopplring og studiefrebuing det er snakk om, og dette var i ferd med bli undergravd av privatskolane. Djupedal skal ha ros og re for ha stansa dette.

30.01.2007 @ 07:51
Postet av: Mot stupet sier du? Gi gass!

Norge er i ferd med f en utrolig stor gruppe med dansere, fotografer, make-up artister, filmarbeidere, kunstnere, webdesignere, interirkonsulenter og skuespillere som er utdannet til arbeidslshet. Takket vre et skolesystem som gir ut bachelorgrader i piker, vin og sang-fag. S m du gjerne si at markedet bestemmer. Men noen burde fortelle disse menneskene at det er galematias ta en trerig hyskoleutdanning hvor det er 99% sannsynlig at du ikke fr jobb etterp. Men for all del, markedet bestemmer og mennesker nsker bli lurt.

30.01.2007 @ 10:18
Postet av: Bjarne Bernesen

Heller ikke jeg forstr frykten for private alternativ, utover at sosialistene p ideologisk grunnlag er mot alt som lukter av private alternativer til de offentlige monopolene.Jeg tror (og mener at det i praksis bekreftes) at konkurranse gir et nyttig korrektiv til den ensrettede tanken som en monopolist gjerne har om egen fortreffelighet. Jeg tror ogs at det er nyttig om bde skolen og elevene betrakter elevene som kunder som skal bli levert et produkt i lpet av den tiden de gr p skolen: Nemlig kunnskap, faglig og sosialt. Den offentlige skolen leverer kun ett produkt i s mte, et produkt som hversgod skal passe for alle. Det VET vi at det ikke gjr.Hvor mange barn kjeder seg p skolen? Alt for mange. Fr disse da levert det produktet som de har krav p? Nei. Den offentlige skolen er ikke tilpasset den enkeltes behov. Men det finnes som kjent liten adgang til klage.Mange private skoler tilbyr alternative undervisningsmetoder. Metoder som kanskje passer bedre for mange elever enn det den offentlige skolen kan tilby. Fjerner man disse skolene, s vil mange gode ideer og tankegods om hvordan skolen kan forbedres g tapt. Man mister korrektivet som den offentlige skolen ogs kunne ha lrt noe av. Resultatet blir en drligere totalpakke.

30.01.2007 @ 10:24
Postet av: Juba Juba

F luket vekk skoler som hjernevasker barn og unge med eventyr om Gud og dommedag, og som lrer unge at kvinner er mindre verdt enn menn osv., s har du min sttte for private skoler.Problemet med private skoler er at de m flge en opplringsplan gitt av myndighetene, noe som innebrer at noen m kontrollere dem, noe som koster penger.Som nevnt, verdinytrale (noe grunnskolen ogs burde vrt) private skoler er av det gode. Religise alternativer er av det onde. Fr kristenfolket sine egne skoler, s vil muslimene ha det samme. Og s er vi i gang.

30.01.2007 @ 11:23
Postet av: lita

Dette er jo en heller "gammel" artikkel, jeg la ikke merke til den fr i dag.

Det jeg biter meg merke i ved den loven de kommer med om skoleverket, vil kreve noen kommentarer.

Der blir det skrevet at skolen skal vre "et sted som minsker forskjeller".

Dette er en passus som nok passer Grunnedal og hans flge meget godt.

Det er vel tenkt som p travbanen, de beste m holdes igjen, for at feltet skal se mest mulig like godt ut. Dette er den eneste tolkningen jeg finner naturlig og rimelig av det sitatet ovenfor.

Dette er jo en ddslinje for Norge i det litt lengre perspektivet enn Grunnedals nese, som antagelig er retningsgivende her.

Det blir referert til Finnland nr det er snakk om bra grunnskole. Der antar jeg at de p en helt annen mte lar de dyktigste f bryne seg opp mot sin kapasitet, mens de litt mindre heldige blir tatt minst like godt vare p som her.

I Norge vedtar vi at dette ikke skal gjres slik.

Derfor betrakter jeg denne regjeringen, og de mange udyktige lrerne som opplagt finnes i norsk skole, og som applauderer denne skadelig formulerte loven, for en meget alvorlig og langvarig landsulykke.

Hadde vi ikke hatt olje/gass trste oss med i en lang tid, hadde vi trengt alle de dyktigste mest mulig dyktiggjort av skolen.

Hvis denne skadelige regjeringen fr fortsette med sine kortsynte prioriteringer, vil dette p sikt gjre Norge til en stor taper i alle sammenhenger. Dette bryr kanskje ikke ukunnskapsminister Grunnedal og medlpere seg om, de vil jo vre under 6 fot nr olje/gass tar slutt, likevel? Men en jvlig toskete og superegoistisk tankegang er det i alle fall.

18.03.2007 @ 15:08

Skriv en ny kommentar:

Navn:
Husk meg ?

E-post:


URL:


Kommentar:


Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://blogsoft.no/trackback/ping/3853995
hits