TV2Nettavisen

Trenger vi flere veier?

28.04.2006 @ 09:32
Når du denne helgen har signert selvangivelsen og sukket over skattetrykket, kan du tenke på følgende: Norge har 1.300 milliarder på bok. Bør vi spare pengene i utlandet eller investere for fremtiden i Norge?

47380-74

Blant økonomer er det intet selvsagt svar på spørsmålet. I DnBNor går uenigheten helt til topps. Der advarer en sjeføkonom mot investeringer i Norge fordi det gir press i økonomien, mens den andre anbefaler at Norge øker investeringene i veier og annen infrastruktur med 50 milliarder kroner i året.

Det er to av landets beste og mest annerkjente økonomiske kommentatorer som tørner sammen i DnBNor. Bankens eksterne talsmann, Øystein Dørum, er i- følge Dagens Næringsliv - redd for at mer penger til veier nå, vil føre til mangel på arbeidskraft, press i økonomien – og indirekte rentehevinger fra Norges Bank.

Bankens interne rådgiver, Nils Terje Furunes, mener det vil være mer fornuftig å investere i for eksempel bedre veier enn å sette pengene i utenlandske aksjer.

Vi er enige med Furunes. I det lange løp må det være lurt å legge forholdene til rette for at vi kan leve av eget arbeid og egne bedrifter, enn å høste avkastning av virksomhet i utlandet. Med de ulemper norsk næringsliv har med sin beliggenhet i utkanten av Europa, må det være viktig å legge forholdene til rette ved gode veier, rask jernbane og et topp moderne telenett.

Sikkert er det i hvertfall at dine skattekroner ikke er tvingende nødvendige for å holde hjulene i gang i det offentlige. Om det likevel er smart med en slags tvungen sparing for fremtiden, er et annet spørsmål.

De fleste økonomer er redd for at politikerne heller vil øke bevilgningene til drift og forbruk, enn langsiktige investeringer. Og da er det ingen tvil om at presset i økonomien øker. Dørums poeng er at selv investeringer eller import av arbeidskraft vil bety økt press fordi man uansatt vil etterspørre norske tjenester.

Fasiten er altså ikke definitiv. Det kan være noe å tenke på mens man undertegner på ære og samvittighet.

Kommentarer:
Postet av: Snorre

Jeg er ogs enig med Furunes. Jeg har ogs vrt inne p noe av det samme p min blogg idag. Vi m legge forholdene til rette for et sunt og godt nringsliv her i landet. Det er dette nringslivet vi skal leve av etter oljealderen. Men dette nringslivet skal selvsagt leve idag ogs, for det er jo fremdeles slik at de fleste av oss jobber p land og i bransjer som ikke har noe med oljen gjre.

28.04.2006 @ 11:03
URL: http://snhy.nettblogg.no
Postet av: Kay

En satsning p vei i Norge vil vre lnnsomt p alle mter:Frre ulykker = penger spartRaskere trafikk = penger spartRenere milj = penger spartNorske bedrifter, offentlig sektor og privatpersoner taper i dag enorme belp p at Norge er et u-land med tanke p samferdsel!Les mer p www.bilaksjonen.no!

28.04.2006 @ 12:10
URL: http://www.bilaksjonen.no
Postet av: Ove Kobbeltvedt

bygge mer vei er selvsagt bra. Men det hadde n vrt en ide om vi hadde sluttet med annet undvendig som vi gjr for hindre press i konomien. F.eks. hvorfor skal vi produsere mat i stor stil her oppe ved nordpolen? Gjr bnder om til veiarbeidere - s gjr de nytte for seg.

28.04.2006 @ 12:33
Postet av: lok

Stavrum meld deg inn i FRP da vel

28.04.2006 @ 14:46
Postet av: Andreas H.

I 1957 dro jeg til oljelandet Venezuela invitert av spanske venner. Fikk job med en gang. Optimismen var stor. Pengenheten Bolivar var pari med sveitserfranken. Vi betalte ingen skatt. Det ble meg fortalt at bare oljeselskapene betalte skatt, 50 %. Alt ble investert i infrastruktur og industri. Rettsikkerheten var etter sydamerikansk standard god. Ingen risiko ved g p gaten eller kjre til "interior". Men s ble "diktatoren" Marcos Perez Jimenez styrtetav en admiral Wolfgang Zarrazabal som stttet seg p gammelt politisk establishment(og kirken). P et r var verdien av Bolivar halvert. Rettsikkerheten borte. Selv ble jeg overfalltav en politipatrulje kl.22.30 p vei hjem fra venner en sndag. De ble senere tatt og jeg ble innkalt til identifisering. Fikk det rdet reise vekk. Det dreide seg om politifolk som hadde venner i korpset. Den dagen jeg dro var den frste som det kostet 80 Bolivar reise ut. Bolivarens verdi idag er vistnok en brkdelav det italienske lire var. Mitt poeng er at investering i infrastruktur m ikke gi inflasjon. I 1957 var faktisk Venezuela det eneste sted jeg har vrt hvor lnningene steg og prisene sank.

28.04.2006 @ 15:48
Postet av: Olaf

Man m ikke ndvendigvis vre medlem av FRP for ha fornuftge meninger. St p Stavrum!

28.04.2006 @ 16:18
Postet av: Hans Kr.

Alle de som mener at det ikke er fornuftig invistere i infrastruktur br finne frem et kart over Norge.Hvor mange kilometer vei har vi kontra kilometer jernbane?Et moderne samfunn kan ikke gjre seg avhengig av et "gammeldags" system som det jernbanen er.Jernbabeb er fullstendig ufleksibel i et moderne logistikksystem.Det er greit med jernbanen nr mye gods skal fraktes mellom 2 ulike destinasjoner, men i 99% av tilfellene p frste del og siste del av transportveien gjres med lastebil.Det er nesten ikke flere bedrifter med store transportbedrifter som har eget jernbane spor.Bedre veier gir raskere og bedre fremfring av gods og ikke minst personer. Hvorfor har expressbussene blitt s populre i Norge? Fleksibilitet er svaret.Som det ppekes i en annen kommentar.Bedre veier, mindre trafikkulykker, mer penger igjen til andre syke.Potten til helsestell er jo dessverre av uduglige politikere fastsatt hvert r, og da m man bare holde seg innen det budsjettet. Uansett hvor mange ulykker man fr.

28.04.2006 @ 20:11
URL: http://magnor.nettblogg.no
Postet av: kristij

Flikkelandet Norge.I flge politikere ser det ut til at inflasjonen bare blir til ved investere for fremtiden. I flge de som ?kan dette med konomi? er det bedre gi pengene til utlandet ? investere i luksus motorveier i Spania ? rehabilitere mauriske borger osv. Mens vi hjemme fyller hullene i asvalten med oljegrus. I Bergen har sosialistene har ftt det for seg at det er mindre forurensende kjre bil i 30 minutter for komme seg til og igjennom sentrum av Bergen i stedet for 7 minutter gjennom en biltunnel under Ulriken. Norge er vel ogs det landet i Europa hvor statlige og kommunale veier skal betales av bilbrukerne. ? Vel, de har jo bompenger i andre land ogs fr vi beskjed om. Ja ? det har de. Men det er de motorveiene som er bygget privat. Det er alltid en alternativ vei hvor man kan kjre uten bompenger. Lurer p om det ikke finnes et EU-direktiv om dette, som behendig omges av de norske politikerne?

29.04.2006 @ 09:32
URL: http://www.kristij.no
Postet av: Frode

Merkelig at ingen her nevner at vi faktisk kan bruke noen av pengene p annet enn oljerike, egoistiske nordmenn. I store deler av verden har mange mennesker problemer mer elementre ting som rent vann, brensel til matlaging, vaksiner, helse, mat osv. Hva med gi iallefall litt av det enorme overskuddet tilfeldighetene har gitt oss, uten at vi har fortjent det. Hvor selvsentrerte gr det an bli i dette landet ?

29.04.2006 @ 15:42
Postet av: rgang -22

Srlig etter de glimrende resultater som 50 rs bistand har bragt.

29.04.2006 @ 17:53
Postet av: Asbjrn

Vre oljemilliarder som er plassert p bok, i aksjer og fond innenlands og utenland blir lnt av stater med allerede stor utenlandsgjeld for investere i disse lands infratstruktur. Forbedring av infrastrukturen vurderes ha en hyere avkastning for statenes fremtid en de renter som m betales for disse ln. Det er derfor underlig at vi i vrt rike land, i s liten grad forserer utbyggingen av vr infrastruktur nr vi har rd og mulighet til det. Det dreier seg om grunnleggende konomisk og politisk forstelse av hva som vil tjene samfunnet for vr tid og for kommende generasjoner. Br vi ikke i strre grad satse p bruke oljemilliardene til nyskaping og vitalisering av ogs landbasert nringsliv og virksomhet for sikre landets konomi nr oljeproduksjonen avtar?

29.04.2006 @ 21:30
Postet av: Egil

Selvflgelig er det bra investere i lnnsom infrastruktur. Hvorfor man skal bruke ekstra med oljepenger for gjre dette, er ikke like logisk.Dersom det p kort sikt ikke er mulig ke kapasiteten i norske bedrifter noe srlig, og det er tilnrmet full sysselsetting, er det vanskelig produsere srlig mer varer eller tjenester uten import av varer, eller import av arbeidskraft. Er disse mulighetene begrenset eller de frer til kt norsk ressursbruk, m man enten omprioritere eller s ker prisene.Det er ndvendig forst et dersom man ikke har kapasitet til produsere srlig flere varer og tjenester p kort sikt, s blir det ikke flere varer og tjenester selv om disse gr til et godt forml.Frp inviterer i sitt alternative budsjett til en gigantisk ny forbruksfest med 29 milliarder til nye skattelettelser pluss lavere bensinpriser, alkoholavgifter osv. Alle kjenner reglen. Nr de s vil investere noen f milliarder ekstra til veier, er det ikke veibevilgningene som primrt er problemet, men den totale pengebruk som i r ville vrt et ekstraforbruk p 27 miliarder oljepenger i forhold til regjeringens budsjett.

29.04.2006 @ 22:11
Postet av: Ludvik

konomer er s mangt. Vi har alts et statsbudsjett som ikke ser forskjell p drift og investeringer og vi har konomer som kun ser nasjonalkonomi selv om vi er fullt medlem av en pen EU konomi. Real investeringer, enten det er fjerne rtne skolebygg, skaffe sykehus utstyr, eller bygge veier er alts ikke bra i flge konomene. Det jeg lurer p er om det noen gang vil vre bra bruke disse pengene, f.eks p pensjonister slik de er tiltenkt, uten skaffe press i konomien? Renta er regulert av verden rundt oss, utstyr og arbeidskraft kan kjpes fra nye EU land, vi trenger srt investeringer i varige verdier.. Det er p tide pensjonere de norske sosialdemokratiske sosialkonomene. Deres knefall for Jens holder ikke lenger vann. Det er for smertelig tenke p at Sverige, Tyskland og England kan ha rd til veier og sykehus, mens Norge ikke kan ha det, spesielt ikke i dagens situasjon. Men med 1000 milliarder i gjeld s hadde vi alts hatt det.. Man m virkelig vre norsk sosialkonom for skjnne det ...

29.04.2006 @ 23:17
Postet av: Turbo

Klokken 1400 fredag reiste jeg fra Oslo. Klokken 2100 var jeg i Grimstad. K, k og atter k. Snittfart 48km/t. Gud, s godt det er tenke p at dette er helt undvendig trafikk fra stlandet til srlandet og at vi aldri kan ha rd til gjre den effektiv fordi det ikke skaper noe innntekt for srlendingene. Kun hyere rente. Mitt rd; Steng srlandsbanen og, s blir renta enda lavere. Hvilken drm!!

29.04.2006 @ 23:27
Postet av: testener

S langt dreier debatten seg stort sett om oljepengene skal brukes innenlands eller spares utenlands. Hvorfor tas det for gitt at oljen br hentes opp akkurat n? Hvis en hadde satt ned tempoet litt for ti r siden (i.e. nr den kostet 20$ fatet) virker det som vi ville ftt 3-4 ganger mer for den. Ikke for vre etterpklok, men det viser at en trenger et videre perspektiv p debatten. Ogs i et miljperpektiv kan hyere oljepris vre veien g, men det er selvsagt et komplekst sprsml...

30.04.2006 @ 04:37
Postet av: Andreas H.

Spare utenlands ? Vi er ikke alle like gamle som Hkon Lie og kan ikke huske 1929 da sparepengene forsvant. Med kapital m det bygges opp reele verdier som er et avkastningsgrunnlag. Som Goethe sa, gjre noe vesentlig og la det virke. En s enkel sammenheng er tydeligvis veldig vanskelig forst. Clausewitz: I krigen er alt enkelt, men det enkle er det vanskelige.

30.04.2006 @ 09:59
Postet av: Bjrnen

Alle som har reist litt rundt i verden vet at norge er ett av de stusseligste og fattigslige landene i den vestlige verdenen. Det er jo egentlig ikke s rart heller med totalt amibsjonslse politikere uten en eneste visjon for landet. De tenker som fattige, giddeslse folk uten utdannelse gjerne gjr... forstr ikke at for kunne tjene penger og skape verdier og glede m man investere penger p infrastruktur, skoler, sykehus etc. For vre politikere er dessverre penger p bok langt viktigere enn hensymet til landets innbyggere.

30.04.2006 @ 18:22
Postet av: knutten

Jeg nsker at det skal bygges sikrere veier med mye strre kapasitet, bl.a. tunneler med to lp, slik at vi unngr mteulykker der hvor det ikke er srlig mulighet til komme unna ryken ved en brann f.eks. Her har Veidirektoratet hatt en direkte bakstreversk og latterlig holdning i alle r, se sette til side noen av de verste bakstreverne straks, som ikke har lrt av de stygge ulykkene mange steder. Innhent gjerne entreprenrselskaper fra utlandet, hvis ikke Norge har nok kvalifisert arbeiskraft!

30.04.2006 @ 21:05
Postet av: kevin

Er s lei av hre at vi skal spare alt til framtidige generasjoner,skal ikke de produsere noe de da? De skal vel betale skatt som oss og dermed bygger de opp pensjon de ogs. Vi har ogs mange nringer som er svrt innbringende og konkurransdyktige p verdensmarkedet. Invester i framtiden,det er ikke inflasjonsdrivende investere i infrastruktur som veier,skoler,barnehager. Gjr et krafttak og rust opp Norge til bli best p infrastruktur,det f.eks skammelig at toget mellom sandefjord og oslo bruker lengre tid n enn for 30 r siden. Og veinettet er under enhver kritikk og utbygging skjer altfor sakte. Folk betaler gladelig skatten sin hvis de ser at den virkelig blir brukt til bygge samfunnet,men da m ogs staten bidra med mer oljepenger.Bygg vei f.eks

01.05.2006 @ 09:26
Postet av: John B

Kongeriket har to utfordringer skal vi komme oss inn i fremtiden - og dette br vre vre politikeres strste satsingsomrder:Infrastruktur og Kompetanse.Skal man ha en bosetting i dette landet, M det investeres i infrastruktur, digitalt, sjveis og landeveis. Dette vil kunne bidra til et selvstendig nringsliv som har rammebetingelser som gjr at man kan bo og leve ogs i distriktsnorge. Kompetanse m det satses p fordi Norge er et hykostland, og skal vi konkurrere med andre land, er det innenfor omrder som er kompetansebasert - det det ikke er prispress men innovasjon som er kjpsfaktor.Hvorfor forstr ikke vre politikere dette??

01.05.2006 @ 10:00
Postet av: Roald Bentzen

Det klages mye p politikerne her. Jeg kaster inn litt malurt og ppeker det faktum at "du" har selv valgt dem inn - Tenk nytt neste gang du ser ei valgurne.Til Stavrums sprsml om vi trenger flere veier s tror jeg vel ikke det. Jeg kjrer ganske mye i dette land, ca. 60 tusen km rlig, og har vel skjelden manglet en vei. Det er jo slik at nr en legger om en trase s opprettholdes den amle til gru for den som fr vedlikeholdskostnadene. Nei, det jeg fler er en mangel er GODE VEIER. Veier som kan f meg fram dit jeg skal uten risiko for liv og helse - Og p et tidsforbruk som "hrer hjemme". Alts, frre, men langt bedre veier tror jeg. Jeg undres p hvor mange arbeidsplasser som gr tapt i dette land hver gang hastigheten settes ned pga telehiv, tettbebyggelse, svinger, smal bru osv, osv.Veier er et driftsmiddel i bedriftssammenheng - et driftmiddel overlatt til tilfeldigheter og politikere "du" har valgt til styre. Et driftsmiddel som kan fre til at nettopp "du" mister jobben nr transportkostnadene ikke lenger er til leve med. -Hva er forresten opptaksprven for komme p tinget? En sekretr gjennomgr mer evaluering for f jobb - en jobb uten frynsegoder og firmabil!I dag er det 1. Mai, en dag i splittelsens tegn. Hva frer det til?

01.05.2006 @ 13:58
Postet av: Jrgen

Krisemaksimering og atter krisemaksimering. Vi bor i et land med 1/4 av befolkningstettheten i sterrike. sterrike har mange gode veier, og mange tofelts landeveier. Men vi "m" alts ha et bedre veinett enn dem med 1/4 av bilistene per veikm for fylle dem.Man skulle jo ogs tro at det triller penger ut nr man bygger en vei. Det plper mange kostnader ogs. Veier m merkes, skiltes, vedlikeholdes, det m legges ny asfalt og skiftes prer i trafikklysene og s videre og s videre.Det er en grunn til at absolutt alle land som har ftt stor naturrikdom har gtt inn i en krise. Og den grunnen kan man lese i kommentarene her: Den kan sammenfattes i ordene "Det er en skam at vi i vrt rike land ikke har rd til..."

01.05.2006 @ 19:38
Postet av: Odd

Er det virkelig noen som tro att vre ettekomerevil takke oss for att vi lot dem ta over gammel utslitt infrastruktur og ulnnsomme bedrifter, sykeordning som er helt rasert fordi det ikke finnes nok plasser og ingen som vil jobbe der. Nesten alle vet att om vi venter, vil det koste mere for det som koster en million i dag kosterganske mye mere om 10-20-30 r, ikke bare pga prisutvikling men fordi att forfallet er blitt s mye strre.

01.05.2006 @ 19:45
Postet av: Principii

Tilnrmet alle norske regjeringsmedlemmer er kun opptatt av EN ting; re og bermmelse - ingen av dem vil imidlertid jobbe for disse titteleringene. Stortinget og regjeringen slr meg som landets hyborg for pengesvindleri og korrupsjon..F vettuge folk med friske sinn inn i regjeringen, og kost vekk onkel skrue-forsamlingen som s stolt sitter p bingen, s blir det penger til utbygging av veg!

02.05.2006 @ 10:48
Postet av:

Tilnrmet alle norske regjeringsmedlemmer er kun opptatt av EN ting; re og bermmelse - ingen av dem vil imidlertid jobbe for disse titteleringene. Stortinget og regjeringen slr meg som landets hyborg for pengesvindleri og korrupsjon..F vettuge folk med friske sinn inn i regjeringen, og kost vekk onkel skrue-forsamlingen som s stolt sitter p bingen, s blir det penger til utbygging av veg!

02.05.2006 @ 10:49
Postet av:

Tilnrmet alle norske regjeringsmedlemmer er kun opptatt av EN ting; re og bermmelse - ingen av dem vil imidlertid jobbe for disse titteleringene. Stortinget og regjeringen slr meg som landets hyborg for pengesvindleri og korrupsjon..F vettuge folk med friske sinn inn i regjeringen, og kost vekk onkel skrue-forsamlingen som s stolt sitter p bingen, s blir det penger til utbygging av veg!

02.05.2006 @ 10:50

Skriv en ny kommentar:

Navn:
Husk meg ?

E-post:


URL:


Kommentar:


Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://blogsoft.no/trackback/ping/1188331
hits