TV2Nettavisen

Tåler ikke firmabilen lyset?

26.04.2006 @ 13:38
I debatten om politikerne skal ha firmabil eller ei glemmes et viktig poeng: Har de ikke bruk for dem i jobben, skal de beskattes som lønn.

47380-71

Odd Roger Enoksens firmabil (foto: Volvo)


Bør en statsråd ha firmabil? Og, bør regjeringen ha en firmabilordning som setter grenser for hvor dyren bilen skal være, eventuell reduksjon i brutto lønn osv?

Det som begynte som en fillesak om Frp-leder Siv Jensens firmabil, har blitt en større, prinsippiell sak som rulles opp fra dag til dag. Felles for alle ordningene er en påfallende uvilje mot å ha klare linjer og åpne regler.

Ifølge VG kjører Senterpartiets Odd Roger Enoksen rundt i en Volvo XC90 (stor og treig), mens statsminister Jens Stoltenberg vil ha en liten og kjapp Mini Cooper.

Man kan selvfølgelig under seg over profilvalget til den antatt grønne senterpartipolitikeren, eller at forskjellen i bilmodell er på halv million kroner - i statsministerens disfavør.

Hardt presset gir statsministerens kontor ulne svar på hva som egentlig er ordningen, og slik kan det ikke være. Nå kaster grasrota i partiet seg på og krever at lederne leverer tilbake bilene.

Statsrådene er vel nå blant de aller siste i Norge som kjører med privatsjåfør, og kanskje må det være slik på grunn av sikkerhet. Om de har behov for en firmabil på toppen, er vanskelig å vurdere. Noen særlig kostnad å snakke om er det jo uansett ikke, spesielt ikke hvis man betaler skatt av ordningen.

Det sentrale er altså ikke om topp-politikerne bør ha firmabil på linje med mellomledere i svært mange norske bedrifter. Mener de at det er nødvendig, svelger vi gjerne den kostnaden.

Men tuskhandel i dølgsmål er ikke standen verdig.

Løsningen er meget enkel: Vedta en ordning som tåler dagens lys og legg den frem i full åpenhet.

Kommentarer:
Postet av: Hans Kr.

Jeg kan ikke skjønne hvorfor ikke statsråder, kan ha samme innkjøpsregler for firmabiler som andre.Og når dette blir klassifisert som en helt ok familiebil er det kjekt å vite at den standarden nå er hevet betraktelig.Regjeringen bør følge samme regler for firmabiler som alle andre i det norske samfunnet.Det er je meget betenkelig at AP-regjeringen skal vedta slike fordeler for seg selv, de som er så opptatt av likhet.Og enda verre blir jo dette når man vet at de er i regjering sammen med SV, som skal ha alle mennesker i hele Norge plassert på en illeluktene buss.AP og SV har i alle år gått ut i sterke angrep når det gjelder frynsegoder for det private næringsliv. Men rydde opp i, og forklare egne frynsegoder sitter langt inne.Begge partiene er snart like dobbelt moralske som George W. Bush og hans haleheng av spyttslikkere.

26.04.2006 @ 16:21
URL: http://magnor.nettblogg.no
Postet av: Pippi

Alle som disponenrer s.k. firmabiler som "kan benyttes" til privat kjøring skal skattelegges av fordelen. Det er tre elementer i beskatningen. Alle får et sjablonmessig tillegg til inntekten tilsvarende 10.000 km (mulig det er 13.000 km nå ?). Disse kilometerne er priset ift til bilens innkjøpspris. Jo dyrere bil, dess hæyere kilometerpris. Kjører du til og fra arbeidet med bilen skal denne kjøringen også skattelegges etter bestemte satser. Kjører du under 1.500 km/år skal ALLE driftsutgiftene betales av den som disponerer bilen. (Logikken er at da er det ikke en firmabil ( som brukes i jobbsammenheng), men en bil gitt skatteyteren til fri bruk).Uansett skal altså den som disponerer bilen beskattes for den sjbonmessige privatkjørelengden.Det er dyrt med firmabil. I 2005 ga f.eks en Volvo V70 til kr 440.000, der eieren kjørte 5 km daglig til og fra jobb,gitt et inntektstillegg på Kr 115.000 / år. De statsrådene som disponerer "normale" biler vil fa et tillegg på ca 100.000 år etter reglene. En representant for SMK uttalte i går på TV2 at statsministeren betaler kr 4000/mnd for bruken av sin firmabil. Omtrent det dobbelte påslaget er det minimum han skal ha.Hvis dett er riktig blir det jukset,- men det ville vel ikke overraske noen ??

27.04.2006 @ 08:14
Postet av: Kjetil

Statsråder har bil med sjåfør og trenger ikke firmabil i tillegg. Hvis de skal ha en bil til må den kjøpes privat for egne penger. Dette handler om dømmekraft, fjern reglene fra 1962!!!!!!!

27.04.2006 @ 09:08
Postet av: Børge

Bilen til Enoksen ble levert på Andøy, der han har sin faste bopæl.... Det er vel ikke der han har sitt virke, og dermed bruk for firmabil? Statsråden bor og virker i Oslo og omegn? Eller har han tenkt å kjøre den til Oslo selv..

27.04.2006 @ 09:11
Postet av: yahoo

[URL]http://www.yahoo.autorita.org[/URL] http://www.yahoo.autorita.org

10.10.2006 @ 11:33
Postet av: google

[URL]http://www.google.sollazzo.org[/URL] http://www.google.sollazzo.org

15.10.2006 @ 17:50
Postet av: Sexy

Hei! luogo che interessante avete fatto, ben cotto![URL]http://www.sexy.sollazzo.org[/URL] http://www.sexy.sollazzo.org

22.10.2006 @ 23:20
Postet av: Italia

Hei! luogo che interessante avete fatto, ben cotto! http://www.italia.cascata.org

26.10.2006 @ 09:52
Postet av: Bimbo

Luogo interessante, buon disegno, lo gradisco, signore! =) http://www.bimbo.genovka.org

11.11.2006 @ 16:16
Postet av: Azzurra

Buon luogo, congratulazioni, il mio amico! http://www.azzurra.genovka.org

11.11.2006 @ 16:18

Skriv en ny kommentar:

Navn:
Husk meg ?

E-post:


URL:


Kommentar:


Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://blogsoft.no/trackback/ping/1177080
hits