TV2Nettavisen

Lurer kundene

25.04.2006 @ 07:50
Når du kjøper forsikring, er det for å få erstatning enkelt og greit hvis skaden først er ute. Nå viser nye tall at bransjen lurer kundene ved å nekte å punge ut i altfor mange tilfeller.

47380-70

Hver dag strømmer tusenvis av krav inn på pultene til saksbehandlerne i forsikringsselskapene. Deres vurdering betyr milliardutbetalinger hvert eneste år.

For kundene er det avgjørende at man har tillit til en fair behandling. Mye tyder på at det ikke alltid er tilfelle. I fjor fikk hver tredje kunde som var misfornøyd, medhold hos Forsikringsklagekontoret.

- Dette er et veldig høyt og bekymringsfullt tall, sier advokat Elisabeth Berthelsen ved Forsikringsklagekontoret til Bergens Tidende.

Hun frykter at det skjuler seg store mørketall: Kunder får uberettighet avslag på erstatning, men lar være å forfølge saken i feilaktig respekt for at selskapet har gjort en riktig vurdering.

Ifølge Bergens Tidende fikk 20 prosent av forsikringskundene i 1996  medhold i klagesakene. I fjor var tallet kommet opp i 33 prosent.

- Det som bekymrer oss er at det kan være en like stor feilmargin hos dem som ikke klager inn sakene sine, sier Berthelsen til avisen.

For kundene er det selvsagt umulig å vurdere om det ene selskapet er bedre enn det andre i å betale ut penger når ulykken først er ute. Som kunde vil man lett fokusere på pris, og glemme det som står med liten skrift.

Lærdommen av statistikken fra Forsikringsklagekontoret må være at man ikke har noen grunn til å stole på avslaget fra forsikringsselskapet. Faktisk lønner det seg ofte å klage, og det må være alvorlig for en bransje som lever av å selge trygghet og tillit.



Kommentarer:
Postet av: Bateman

Hvorfor kommenterer du ikke at det har kommet en ny nettavis med nringslivstoff som har blitt Norges desidert strste; N24.no? Sist gang noe slikt skjedde fant du det s viktig at du skrev hele tre kommentarer om saken.

25.04.2006 @ 10:04
Postet av: Thomas

Kanskje fordi N24.no er en fullstendig patetisk nettside? Det er helt vanlig at publikasjoner med lav kvalitet, som f.eks. VG og The Sun, har hye lesertall. De samler opp de store massene. Men for dem som er interessert i konomi og nringsliv er NA24 mye, mye bedre.

25.04.2006 @ 11:08
Postet av: EU

Flott med fokus p en bransje som har blitt usosial og kynisk de i lpet av de siste 15 rene. Konkurransen mellom de svrt like selskapene er ikke tilstedevrende ettersom de har kunnet gjemme seg bak mildt sagt sprikende betingelser og 1 rs bindingstid p polisene. I og med opphevningen av bindingstiden blir det litt bedre, men fortsatt et marked som er dysfunksjonelt.Markedsfringen av person/skade forsikringer som begynte for ca 2 r siden synes jeg er usmakelig. Her skal vi skremmes til kjpe forsikring i tilfelle ddsfall i familien.Et par ting Gunnar Stavrum godt kunne nevnt i tillegg er selskapene som ikke tar til etteretning avgjrelser i forsikringsklagenemda, og praksisen deres med drive utmattelsestaktikk i rettsvesenet.Siden jeg vet du skummer gjennom svarene her, kan du ikke ta en titt p artikkelen: http://pub.tv2.no/nettavisen/bil/article618789.eceJournalisten har drvtygd litt p: http://www.ssb.no/vis/magasinet/fire_hjul/art-2006-04-24-01.htmlMen ikke ftt med seg usikkerhetsmomentene i statistikken fra SSB. Det gir et feilaktig bilde nr vi vet at skattesystemene og ikke minst _avgiftsnivene_ er svrt store i landene. En meningsfull sammenligning kunne vrt se hvor mye bil man sitter igjen med etter at alle faste utgifter som f.eks. strm, rsavgift, mat, kommunale avgifter, husleie o.l. var betalt. Frst da blir indeks-sammenstillingen reell.Nr tar du for deg hvor velfungerende markedsmekanismene er i strmforsyningen vr? :-)

25.04.2006 @ 11:10
Postet av:

Til EU Markedsmekanisme. Et mt tema. Gr man i dybden der, ender man fort opp som "konspirasjonsteoretikker"

25.04.2006 @ 12:03
Postet av: Hans Kr.

I dag er vi vel kommet til det punktet at det er en seier for forsikringskunden OM man fr utbetalt forsikringssummen uten avkortning av noe slag.Det virker som det er komplett umulig sikre seg p en slik mte i forhold til vilkrene at selskapet utbetaler uten noe kommentar.For noe r siden avr det jo en sak om reiseforsikreing, der selskapet ga avkortning p utbetaling fordi kunden IKKE hadde holdt fysisk i kofforten sin under hele oppholdet p en jernbanestasjon (Moskav, tro jeg).Det er jo blendt umulig oppfylle et slikt krav.Det br jo finnes tall p hvor mange utbetalinger som gjres uten avkortning, slik at disse kan sette opp mot utbetalinger med avkortning.Regner med at det blri et "skremmende" svar.

25.04.2006 @ 12:22
URL: http://magnor.nettblogg.no
Postet av: Rune

Her er det nok enorme mrketall. Tenk p alle de som ikke orker den prosessen som det jo er krangle med et firma/etat/det offentlig.Mitt inntrykk er at veldig mange gir avslag nrmest som en ren refleks, for s prosessere de som orker g ett steg videre.Min erfaring med Forliksrdet for eks, er at det er en slitsom prosess, og nr man frst har vrt i gjennom det hele, s innser man at det ikke var verdt det til tross for at man "vant".Det ironiske er at i virkeligheten s er det de sleipeste som orker g lengst i mange saker, mens oss vanlige godtar et avslag snn uten videre.

26.04.2006 @ 03:15
Postet av: Fianans

Tenk om selskapene kunne ftt opphevet taushetsplikten nr saker kommer til media? Hadde publikum/media visst alt om alle sakene som blir blst opp, hadde nok det ikke blitt s mye sty hver gang. Et forsikringstager kontakter TV Hjelper deg feks. Selskapet sitter inne med mye informasjon og historikk om kunden som ikke man kan opplyse om til offentligheten, og selskapet kommet i et drlig lys. I tilegg blir forsikringsselkapene svindlet og forskt svindlet for 100 talls millioner hvert r. Hadde disse tallene vrt betydlig mindre ville premiene vrt bedre for forbrukerne ogs, noe som ogs ville frt til bedre og mer objektiv skadebehandlig.

26.04.2006 @ 11:49
Postet av: EU

Fianans:S du sier at skadebehandlingen ikke er objektiv fordi det svindles mye??? Jeg tror ikke det trengs si s mye mer om det synspunktet.

26.04.2006 @ 13:54

Skriv en ny kommentar:

Navn:
Husk meg ?

E-post:


URL:


Kommentar:


Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://blogsoft.no/trackback/ping/1169716
hits