TV2Nettavisen

Lurer kundene

25.04.2006 @ 07:50
Når du kjøper forsikring, er det for å få erstatning enkelt og greit hvis skaden først er ute. Nå viser nye tall at bransjen lurer kundene ved å nekte å punge ut i altfor mange tilfeller.

47380-70

Hver dag strømmer tusenvis av krav inn på pultene til saksbehandlerne i forsikringsselskapene. Deres vurdering betyr milliardutbetalinger hvert eneste år.

For kundene er det avgjørende at man har tillit til en fair behandling. Mye tyder på at det ikke alltid er tilfelle. I fjor fikk hver tredje kunde som var misfornøyd, medhold hos Forsikringsklagekontoret.

- Dette er et veldig høyt og bekymringsfullt tall, sier advokat Elisabeth Berthelsen ved Forsikringsklagekontoret til Bergens Tidende.

Hun frykter at det skjuler seg store mørketall: Kunder får uberettighet avslag på erstatning, men lar være å forfølge saken i feilaktig respekt for at selskapet har gjort en riktig vurdering.

Ifølge Bergens Tidende fikk 20 prosent av forsikringskundene i 1996  medhold i klagesakene. I fjor var tallet kommet opp i 33 prosent.

- Det som bekymrer oss er at det kan være en like stor feilmargin hos dem som ikke klager inn sakene sine, sier Berthelsen til avisen.

For kundene er det selvsagt umulig å vurdere om det ene selskapet er bedre enn det andre i å betale ut penger når ulykken først er ute. Som kunde vil man lett fokusere på pris, og glemme det som står med liten skrift.

Lærdommen av statistikken fra Forsikringsklagekontoret må være at man ikke har noen grunn til å stole på avslaget fra forsikringsselskapet. Faktisk lønner det seg ofte å klage, og det må være alvorlig for en bransje som lever av å selge trygghet og tillit.



Kommentarer:
Postet av: Bateman

Hvorfor kommenterer du ikke at det har kommet en ny nettavis med næringslivstoff som har blitt Norges desidert største; N24.no? Sist gang noe slikt skjedde fant du det så viktig at du skrev hele tre kommentarer om saken.

25.04.2006 @ 10:04
Postet av: Thomas

Kanskje fordi N24.no er en fullstendig patetisk nettside? Det er helt vanlig at publikasjoner med lav kvalitet, som f.eks. VG og The Sun, har høye lesertall. De samler opp de store massene. Men for dem som er interessert i økonomi og næringsliv er NA24 mye, mye bedre.

25.04.2006 @ 11:08
Postet av: EU

Flott med fokus på en bransje som har blitt usosial og kynisk de i løpet av de siste 15 årene. Konkurransen mellom de svært like selskapene er ikke tilstedeværende ettersom de har kunnet gjemme seg bak mildt sagt sprikende betingelser og 1 års bindingstid på polisene. I og med opphevningen av bindingstiden blir det litt bedre, men fortsatt et marked som er dysfunksjonelt.Markedsføringen av person/skade forsikringer som begynte for ca 2 år siden synes jeg er usmakelig. Her skal vi skremmes til å kjøpe forsikring i tilfelle dødsfall i familien.Et par ting Gunnar Stavrum godt kunne nevnt i tillegg er selskapene som ikke tar til etteretning avgjørelser i forsikringsklagenemda, og praksisen deres med å drive utmattelsestaktikk i rettsvesenet.Siden jeg vet du skummer gjennom svarene her, kan du ikke ta en titt på artikkelen: http://pub.tv2.no/nettavisen/bil/article618789.eceJournalisten har drøvtygd litt på: http://www.ssb.no/vis/magasinet/fire_hjul/art-2006-04-24-01.htmlMen ikke fått med seg usikkerhetsmomentene i statistikken fra SSB. Det gir et feilaktig bilde når vi vet at skattesystemene og ikke minst _avgiftsnivåene_ er svært store i landene. En meningsfull sammenligning kunne vært å se hvor mye bil man sitter igjen med etter at alle faste utgifter som f.eks. strøm, årsavgift, mat, kommunale avgifter, husleie o.l. var betalt. Først da blir indeks-sammenstillingen reell.Når tar du for deg hvor velfungerende markedsmekanismene er i strømforsyningen vår? :-)

25.04.2006 @ 11:10
Postet av:

Til EU Markedsmekanisme. Et ømt tema. Går man i dybden der, ender man fort opp som "konspirasjonsteoretikker"

25.04.2006 @ 12:03
Postet av: Hans Kr.

I dag er vi vel kommet til det punktet at det er en seier for forsikringskunden OM man får utbetalt forsikringssummen uten avkortning av noe slag.Det virker som det er komplett umulig å sikre seg på en slik måte i forhold til vilkårene at selskapet utbetaler uten noe kommentar.For noe år siden avr det jo en sak om reiseforsikreing, der selskapet ga avkortning på utbetaling fordi kunden IKKE hadde holdt fysisk i kofforten sin under hele oppholdet på en jernbanestasjon (Moskav, tro jeg).Det er jo blendt umulig å oppfylle et slikt krav.Det bør jo finnes tall på hvor mange utbetalinger som gjøres uten avkortning, slik at disse kan sette opp mot utbetalinger med avkortning.Regner med at det blri et "skremmende" svar.

25.04.2006 @ 12:22
URL: http://magnor.nettblogg.no
Postet av: Rune

Her er det nok enorme mørketall. Tenk på alle de som ikke orker den prosessen som det jo er å krangle med et firma/etat/det offentlig.Mitt inntrykk er at veldig mange gir avslag nærmest som en ren refleks, for så å prosessere de som orker å gå ett steg videre.Min erfaring med Forliksrådet for eks, er at det er en slitsom prosess, og når man først har vært i gjennom det hele, så innser man at det ikke var verdt det til tross for at man "vant".Det ironiske er at i virkeligheten så er det de sleipeste som orker å gå lengst i mange saker, mens oss vanlige godtar et avslag sånn uten videre.

26.04.2006 @ 03:15
Postet av: Fianans

Tenk om selskapene kunne fått opphevet taushetsplikten når saker kommer til media? Hadde publikum/media visst alt om alle sakene som blir blåst opp, hadde nok det ikke blitt så mye støy hver gang. Et forsikringstager kontakter TV Hjelper deg feks. Selskapet sitter inne med mye informasjon og historikk om kunden som ikke man kan opplyse om til offentligheten, og selskapet kommet i et dårlig lys. I tilegg blir forsikringsselkapene svindlet og forsøkt svindlet for 100 talls millioner hvert år. Hadde disse tallene vært betydlig mindre ville premiene vært bedre for forbrukerne også, noe som også ville ført til bedre og mer objektiv skadebehandlig.

26.04.2006 @ 11:49
Postet av: EU

Fianans:Så du sier at skadebehandlingen ikke er objektiv fordi det svindles mye??? Jeg tror ikke det trengs å si så mye mer om det synspunktet.

26.04.2006 @ 13:54

Skriv en ny kommentar:

Navn:
Husk meg ?

E-post:


URL:


Kommentar:


Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://blogsoft.no/trackback/ping/1169716
hits