TV2Nettavisen

Frekke redere, sløve politikere

24.03.2006 @ 08:07
Norske redere har frekkhetens nådegave. Ikke nok med at de forlanger null skatt fremover, nå forsøker de også å få ettergitt en skattegjeld på 10-15 milliarder kroner.

47380-60

Norge er et skatteparadis for rederne, anført av nyvelg president i Norges Rederiforbund, Trygve Seglem.

Et rederi som Wilh. Wilhelmsen betaler fire promille av overskuddet i skatter og avgifter. Likevel sutrer Norges Rederiforbund og klager sin nød.

Redernæringen betyr angivelig mye for distriktene, og av en eller annen grunn betyr rederier som er registrert i Norge mye mer enn rederier registert i utlandet. Denne påstanden er overhodet ikke dokumentert utover de utredningene Rederiforbundet selv har betalt.

Det offentlige utvalget som har vurdert rederiskatten advarer mot følgene av at en lite lønnsom næring har spesialregler og subsidier. Professor Guttorm Schjelderup og hans utvalg mener slike særregler fører til at kapital går til shipping fremfor andre næringer som gir bedre avkastning.

Utvalgets utredningen var død ved ankomst. Norske redere har aldri betalt skatt og vil aldri betale skatt. For det første fordi stortingsflertallet alltid lar seg overbevise av næringens påvirkere, men også fordi rederne flytter utenlands eller snyter skatt via skjulte eierskap i skatteparadiser.

I Dagens Næringsliv sier den nyvalgte presidenten i Norges Rederiforbund rett ut hva som er poltikken: - Som regel ønsker vi gunstigst mulig ordning.

Han regner med at næringen får skattefritak: - Ja, vi kan fremstå som null-skattytere. Det kan være ubehagelig. Men den internasjonale konkurransen er nå en gang slik. Vi må ha like vilkår. Du stiller ikke opp i skirenn uten staver, sier Seglem til avisen.

De første signalene fra Høyre, Ap og Senterpartiet tyder på at rederne får null skatt. Men de er ikke fornøyd med det. For null skatt har de hatt før også, dog med den begrensning at de må betale 28 prosent skatt hvis pengene taes ut av rederiet og gis til rederen.

Norge er altså et skatteparadis for å bygge opp shipping, men har beholdt et lite fikenblad for å hindre skipsrederne i å kunne ta ut skattefrie beløp. Ifølge DN er disse skatteforpliktelsene nå mellom 10 og 15 milliarder kroner.

Og det er her rederinæringen viser sin utrolige frekkhet: Nå vil de ha ettergitt hele skattegjelden. Shipping skal altså være en næring som er skattefri, og hvor utbyttet kan taes ut skattefritt av eierne.

Hvis det går igjennom er norske politikere sløvere enn vi trodde.


Kommentarer:
Postet av: knutten

Frekkhetens nådegave er her et svakt uttrykk!

24.03.2006 @ 09:00
Postet av: knutten

Frekkhetens nådegave er her et svakt uttrykk!

24.03.2006 @ 09:00
Postet av: knutten

Norske politikere er derimot ikke! sløvere enn jeg trodde!

24.03.2006 @ 09:06
Postet av: Kapteinen

Her er Stavrum på villspor som tidligere når han går til angrep på rederstanden, men dette er jo ikke noe nytt, det kommer et angrep på disse i ny og ne, og det virker som om det bare for å "Fyre oppunder" misunnelsen at dette gjøres. Misunnelsen kan ha mange ansikter, det ser vi stadig vekk, gjør det noe om rederene har gunstige skatteordninger så lenge de holder Nordmenn i arbeid, både til sjøs og til lands. Er det bekymring for skattefellesskapet, skal noen slippe billigere unna enn fks. artikkelforfatteren? Spiller det så mye rolle, vi i Norge gir jo bort store deler av skattepengene allikevel.Kanskje kunne de pengene vært brukt til subsidiering av skipsfarten, slik at Norge kan holde i hevd sin posisjon som sjøfartsnasjon.

24.03.2006 @ 15:07
Postet av: October

Det blir meningsløst dersom alle næringer skal kreve like vilkår som i andrel and. Da må jo skattevilkårene til alle konkurranseutsatte næringer settes lik konkurrende land (best practice land, om lobbyistene får viljen sin), samt at alle kostnadsfaktorer utjevnes med spesielle subsidier (evnt skattesubsidier som nettolønnsordningen, siden næringen ikke har lønnsevne- og vilje til å konkurrenre om norsk arbeidskraft på linje med andre næringer).Slikt blir meningsløst, og det er kun rederiene som klarer å oppnå noe slikt. Grunnen til det er antagelig at vi i tidligere tider hadde fortrinn innen skipsfart.La næringspolitikken heller fokusere på områder hvor vi har fortrinn, ikke på områder som må gis særlig gunstige vilkår i forhold til alle andre konkurranseutsatte næringer i Norge som de konkurrerer om arbeidskraft og kapital om. Når man må ha spesielle fordeler for å overleve (i Norge) - da er det jammen meg ikke noen næring vi har fortrinn i.Dessuten er det jo besynderlig at rederinæringens retorikk innebærer at de i all sin patriotisme benytter norske leverandører som ikke er konkurransedyktige egentlig. På annen måte kan man jo vanskelig tolke at næringer som rederiene kjøper varer og tjenester av visst nok skal gå dunken dersom rederiene flytter ut. I en slik påstand må det jo ligge at man har kjøpt varer og tjenster herfra av ren godhet, patriotisme og almisser - og ikke av forretningsmessige årsaker.

24.03.2006 @ 15:36
URL: http://october.motime.com
Postet av: October

Og hvorfor skal vi på død og liv være sjøfartsnasjon? Kan vi ikke heller utnytte at andre lands skattebetalere finansierer billig sjøfartstjenester for oss - og bruke ressursene våre til noe mer produktivt?

24.03.2006 @ 15:42
URL: http://october.motime.com
Postet av:

Slutt å hakk på rederene, de skaper arbeidsplasser. La dem få være i fred. Staten har så mye intekter og penger på bok. Vi sløser så mye med andre ting eks u-hjelp.Ompriorter intektene på andre områder, så vi kan bli konkuransedyktige og skape arbeidsplasser innen shipping og indrusti og teknologi.

25.03.2006 @ 09:30
Postet av: Matrosen

Rederne skaper ikke arbeidsplasser....det var tidligere det. Nå er det billig arbeidskraft fra Asia som er med på å fylle opp lommene til rederne ennå mer. Sett i forhold til storhetstiden på 50-tallet, så er det kun et fåtall norske offiserer igjen. Nei la de flagge ut hele gjengen! Det er lenge siden Norge var en sjøfartsnasjon og vi kommer aldri til å bli det igjen. Sats de 10-15 milliardene på forskning og ny teknologi, så kan rederne seile sin egen sjø!

25.03.2006 @ 12:16
Postet av: Carl Nilsen

Ja - legg gjerne på masse skatt og avgifter på rederiene - om dere i samme sleng tar ansvar for å skaffe ny jobb til alle norske sjømenn, skipsdesignere, skipsverftsarbeidere og skipsutstyrsleverandører som betaler sin skatt i Norge nettopp på grunn av at vi har Norske rederier som bygger og kjøper nye skip så det koster etter.Er vel få andre næringer som opererer så til de grader på det utenlandske markedet som rederiene, der oppdragene i stor grad er over hele verden.Synes det virker litt korttenkt om man med et pennestrøk sørger for at Dansker, Svensker og Engelskmenn over natta erstatter Norske sjømenn fordi deres land har andre skatteregler som gjør dem rimeligere som arbeidstakere.De som mener rederne ikke skaffer Norske arbeidsplasser har antagelig ikke kjent sjøluft i nesa si de siste tyve årene.

25.03.2006 @ 17:25
Postet av: October

Ja, siden rederiene er så mobile og oprerer i så stor grad på det internasjonale markedet.Hvorfor da, er hele den norske maritime industrien, avhengig av norskbaserte rederier? Er det slik at disse rederiene kun kjøper produkter fra den norske industrien av ren patriotisme, selv om industrien ikke er konkurransedyktige?

31.03.2006 @ 09:38
URL: http://october.motime.com
Postet av: Jonas Gjersø, shipping student

Shipping bransjens krav blir ofte misforstått av publikum, det de fleste redere faktisk etterlyser er en mer stabil norsk næringspolitikk i forhold til shipping. Skattesatsene er konkurransedyktige, det samme kan bli sagt om forholdene tilrettelagt i NIS, men det at en hver ny regjering demonstrativt skal gjøre ett politisk poeng av å endre politikken ført mot norsk shipping hvert fjerde år gjør at endel redere er lystne på å flagge ut. Stabilitet er stikkordet for å beholde Norges viktigste 'homegrown' næring, nemlig shipping clusteret og disse arbeidsplassene denne representerer. Hvis politikerne ikke tar til vett står vi i fare for å miste denne bransjen som mer enn noen annen har profilert Norge i utlandet og skapt eventyrlig verdiskapning for landet gjennom generasjoner. Vi må innta en litt pragmatisk holdning i forhold til beskatning og innse at skipsfartsnæringen står overfor internasjonal konkurranse, hvis vi ikke firer på kravene står vi igjen med lite når oljens opium en gang tar slutt.

24.04.2006 @ 00:36

Skriv en ny kommentar:

Navn:
Husk meg ?

E-post:


URL:


Kommentar:


Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://blogsoft.no/trackback/ping/984081
hits