TV2Nettavisen

Høyt flyver de, og syke er de

24.01.2006 @ 08:46
Over 50 SAS-piloter påstår at de ble syke samtidig i går. Og månen er en gul ost.

47380-3
Mange titusener av passasjerer er rammet i en åpenbart ulovlig aksjon. I Norge ble 50 flyavganger innstilt på mandag, mens danskene opplevde hele 270 kanselleringer. Ringvirkningen er store i bedrifter og familier som fikk sine planer kullkastet.

SAS fortviler og anbefaler passasjerene å bli hjemme. Også i dag blir det kaos i luften.

Norsk Flygerforbund forsøker å innbille oss at vi ser syner:  - Vi har intet grunnlag for å kalle dette en ulovlig aksjon. Vi har derimot advart SAS mot at vi ikke kan garantere at vi kan kontrollere våre medlemmer hvis de tar de avgjørelsene de nå har gjort. sier de tilitsvalgte.
 
SAS-pilotene ble plutselig sykes samtidig da det ble klart at SAS ønsker å flytte pilotene fra konsernets morselskap, og over til de nasjonale datterselskapene som SAS Braathens.

Klemt i midten står passasjerene, og mange av dem er rasende etter å ha stått timevis i lange køer på Gardermoen og Kastrup. Det er lite SAS kan gjøre for dem. Tirsdag gikk ikke et eneste SAS-fly fra Oslo til København på formiddagen.

Konkurrentene kan rapportere om sprengte nettsider, og fortsatt er det mulig å sikre seg en plass til København på Norwegian. Det viser at vårt beste forsvar mot ulovlige aksjoner i ett selskap er å sørge for konkurranse i luftfarten.

SAS-pilotene frykter økt konkurranse fra billigere piloter hvis de blir overført til de nasjonale selskapene. Det er en konflikt vi ikke skal ta stilling til. Men ulovlige aksjoner, med bunker av tvilsomme sykemeldinger, er en uting - ikke minst fordi man uthuler tilkjempede rettigheter som arbeidstakere.

Vi har sett aksjonsformen før hos flygeledere og flygelederassistenter: De har normalt lavt sykefravær, men blir syke samtidig alle mann når det er snakk om omstillinger. Nå har altså epidemien smittet gjennom luftveiene.

Kommentarer:
Postet av: Jonas

Det er jo helt latterlig at pilotene ikke kaller det en aksjon. Det er det jo utvilsomt.

24.01.2006 @ 13:58
Postet av: Bjørn

Denne type aksjoner må man ikke bli overrasket over. Synes det er latterlig av media å framstille flygerne som syndebukker. Dette er en helt naturlig reaksjon på blårussenes råkjør, akkurat som Fleslands galskap i Avinor. Hadde dette vært i England eller Frankrike, så hadde hele flytrafikken stått stille. At de tidligere Braatens-pilotene står fram og sier at det ikke er syke, er mest å regne for misforstått illojalitet. Hvilke andre yrkesgrupper står fram i media og sier at de ikke er syke? Det mest skremmende er dog medias vinkling, nok engang....var enige i flyvelederne, nå må også blårussen i Stokholm skjønne at man kan bare dra strikken så langt, og ikke lengre! Stå på SAS!

24.01.2006 @ 14:09
Postet av: Kjell

Det var da en merkelig mobbing av Norges sekretærer - altså blårussen. Tror ikke de har skyld i dette.

24.01.2006 @ 14:30
Postet av: Alf

Som vanlig slenger en kunnskapsløs og selvdiggende journalist ut noe som han får respons på og dermed kon rose seg selv for.Det vi ser i SAS er mye av det samme som i Avinor. Ledere som ikke har kunnskap, historieperspektiv eller personlig engasjement for luftfart og flyging, være det flyselskap eller flysikring. De innser ikke at bedriften de jobber består av ansatte og toppledere som må fungere sammen. Man kan simpelthen ikke bare bestemme seg for å gjennomføre store endringer uten å ha med de ansatte. Se på hvordan f. eks Stordalen motiverer og inkluderer sine ansatte. Han er der for dem og sier jo rett ut at det er dem som er firmaet. Der endres og omstruktureres det i samarbeid. Så til din gjentagelse av tidligere usakligheter om flygeledere. I høst da Flesland gikk ut å fortalte om det høye sykefraværet i flysikringsdivisjonen fikk hun hjelp av nyttige idioter som deg som ikke sjekker fakta før de utbasunerer sin fordømmelse. På Avinors egne hjemmesider står oversikten over sykefraværet og der så man at fraværet hovedsaklig skyldtes fødsels og omsorgspermisjoner, prosjektfravær og langetidssykemeldinger gitt av lege.jeg regner med at kunnskapen du har for å uttale deg her er på samme nivå og oppfordrer deg til å sette deg inn i en problemstilling for du henger ut en yrkesgruppe som tar ansvar for et større bilde en en inkompetent ledelse.Ryk og reisHilsenAlf

Postet av: Morten

Det er vel slik at SAS kjemper for å overleve i konkurransen med selskaper som konkurrerer på pris. For oss som kunder er dette glimrende, da det blir mulig å se verden uten tilhøre "business-class-segmentet".Baksiden av medaljen er vel også at denne utviklingen kan true en svært priviligert gruppe. Sist var det flygelederne, nå er det lønnsadelen i SAS. Det mangler i grunnen bare at heismontørene blokkerer heisene på Gardermoen, så har de vist seg i samlet flokk.Har forstått at "blårussen" gis skylda også denne gangen, men hva vil egentlig pilotene oppnå. Nå framskynder de jo bare den hestekuren som helt sikkert kommer som en følge av den nevnte konkurransen i lufta.

24.01.2006 @ 15:35
Postet av: P Loth

Kanskje mannen i gaata og journalister spesielt skulle følge med litt i timen? Sjekk: http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/01/24/455726.html

24.01.2006 @ 16:24
Postet av: Gunnar Stavrum

Alf, nå må du tørre å kommentere det denne og Avinor-saken gjelder. Det er ikke generelt sykefravær. Det er epidemiene som oppstår når det kommer forandringer på arbeidsplassen. For å spørre deg rett ut: Er SAS-pilotene syke eller driver de en ulovlig aksjon?

24.01.2006 @ 20:10
URL: http://www.nettavisen.no
Postet av: Tom

Det er utrolig feigt av flygerne å bruke sykemeldinger som aksjonsvåpen, i stedet for å håndtere konflikten på en åpen og redelig måte. Mener man at motparten bryter inngåtte avtaler, får man gå til Arbeidsretten.Sykemeldinger som brukes for å sikre inntekten samtidig som man i realiteten streiker, er grovt misbruk av sykelønnsordningen og grenser til bedrageri. Det eneste riktige nå er at dem som har deltatt i denne aksjonen, mister retten til å skrive egenmeldinger, i hvert fall til man har løst konflikten som denne aksjonen bunner i.

24.01.2006 @ 21:54
Postet av: lars

feige JÆVLER!!!!!!!

25.01.2006 @ 00:35
Postet av: harald

syns flygerne må komme seg til legen umiddelbart,når så mange blir syke på en gang,bare tenk på fugleinfluensaen.kanskje den er kommet til norge.syns myndighetene skulle se nærmere på dette.noe må være meget galt.jeg er meget urolig.

25.01.2006 @ 02:07
Postet av: Leinum

Personlig har jeg mistet totalt all respekt for flynæringen generelt.Det er jo streiker, aksjoner og sykdom hvert eneste år omtrent! Det er flygeledere det ene året, så flyverne det andre, og da er det vel flyvertinnene som må få reforhandlinger neste år da vel?Har de ansatte virkelig så urimelige vilkår at de må streike/aksjonere nesten hvert år?I hvilken annen bransje kan det være mulig å gjøre slikt?

25.01.2006 @ 08:24
Postet av: Morten

Si opp både ledelsen og ansatte i SAS og legg ned hele dritten. Å ha et så upålitelig flyselskap er helt borte i natta!Og jeg synes at piloter og flygeldere som plutselig blir "syke" bare sender signaler om at de ikke er rett man for jobben. Finn dere annet arbeid eller hold dere på sosial kontoret!Feiginger!

25.01.2006 @ 09:02
Postet av: Sas-ansatt på lånt tid?

Det er utrolig gøy å være sas ansatt. Siden jeg begynt i selskapet for over syv år siden har det stort sett hvert turbulens. Er det ikke det ene så er det det andre. Først var det snakk om oppsigelser, så var det outsourcing, deretter var det overtakelsen av Braathens og nå er det ulovlige aksjoner. Jeg forstår at det kreves omstilling i et selskap som etter 2001 virkelig fikk seg en smell, men selskapet tapte penger før det og. Hva gjør et selskap som taper penger? De prøver etter beste evne å omstille seg slik at det nok engang kan se plusstall i regnskapene. Alle grupper innenfor sas konsernet har gått med på alle endringer uten alt for mye oppstyr. Det er klart stemningen i perioder har vært nedtrykt men vi får fortsatt lønn. Når det gjelder lønn så har vi ikke fått noe tillegg de siste tre år fordi vi ønsker å bidra til at selskapet tjener penger.... Så over til sakens kjerne. Jeg kan på ingen måte akseptere at pilotene i sas går til ulovelig aksjon på denne måten og setter alle våre andres arbeidsplasser i fare. Jeg er opprigtig talt lei meg på vegne av mine kollegaer, passasjerer og selskapet for alt det dette fører med seg av problemer. Kom dere opp av senga og kjemp på en rederlig måte, dere er ikke de eneste som jobber i selskapet.....

25.01.2006 @ 09:24
Postet av: Bjørn

Helt enig med Alf. Det ser ut til at dagens journalister sliter med å komme med annet enn ufulstendige synsinger rundt temaer som krever innsikt. Så også i dette temaet. Men over til det som er saken. Som den SAS-Ansatte på lånt tid nevnte, så er SAS et firma med tradisjon for endringer og innparingskampanjer/prosjekter. Det han/hun utelot å nevne er den ukulturen som eksisterer i firmaet hva gjelder ledelse, prosjekter og styrings-struktur. Det er et særdeles topptungt firma hvor det f.eks er kultur for at alle møter skal foretaes i Stokholm. Det har gjennom årene vært kjørt en rekke innsparingsprosjekter med varierende hell. Som oftest er resultatet kutt av ansatte i produksjonsleddet, eller andre innsparinger for produksjonen. Kan jo her nevne oppretting av SGS og outsourcingen her. Problemene med prosjekter i SAS er bare at når prosjektene er ferdige, så settes ikke prosjektdeltagerne tilbake i produksjonesleddet. Disse settes heller inn i mellomledelses-leddet, og skaper dermed en enda større ubalanse i organisasjons-strukturen. Organisasjoen i SAS har etterhvert utviklet form til en "opp-ned" pyramide, noe som ikke skaper gode groforhold for lønnsomheten. Dermed får vi en enda større andel "blåruss" hvor det ikke skal være noen innsparing. Dette skjønner jeg godt pilotene reagerer på, og jeg mener at disse aksjonene er på sin plass. At de andre yrkes-gruppene ikke tør å ta et oppgjør med dette er forståelig, da de ikke er direkte ansatt i SAS lengre, men heller i en Outsourcet divisjon.Avslutningsvis kan det være på sin plass å oppfordre alle andre fag-grupper i SAS, og i andre firmaer hvor en slik ukultur eksisterer, om å stå på for å få en mer balansert struktur hva gjelder ledelse kontra produksjon, for å bedre grobunnen for lønsomheten i norske bedrifter. Hilsen en som sluttet i SAS i 1998, men som mer enn gjerne flyr med norges beste flyselskap.

25.01.2006 @ 10:28
Postet av: Tonje

http://pub.tv2.no/nettavisen/reiseliv/article545376.ecesiterer fra artikkelen:TV2"SAS-ledelsens buklanding. Ledelsen i SAS Braathens kryper til korset og innrømmer at pilotene ikke har vært «fit for flight». Nå lover de mer menneskelig ledelse.På et møte mellom ledelsen i SAS Braathens og pilotforeningene i går kveld innrømmet ledelsen at sykemeldingene fra pilotene har vært reelle. - Det er grunn til å tro at antall aksjonister var svært lavt opp mot det reelle sykefraværet på grunn av stress-situasjonen, opplyser verneombud Espen De Lange i SAS Braathens. Høyt stressnivå.Han opplyser at HMS avdelingen i selskapet i går stadfestet at stressnivået i selskapet er høyt, og at et stort antall sykemeldinger og «not fit for flight»-meldinger har vært reelle. Avdelingen skal ha snakket med mange piloter de siste dagene. - SAS-ledelsen lovte også å bli tydelige på dette i media i tiden framover, sier De Lange til TV 2 Nettavisen."

28.01.2006 @ 03:25

Skriv en ny kommentar:

Navn:
Husk meg ?

E-post:


URL:


Kommentar:


Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://blogsoft.no/trackback/ping/644695
hits