TV2Nettavisen

Kampen om økonomileserne

22.03.2006 @ 08:30
Etter en dag er nykommeren NA24.no større enn konkurrentene på næringslivsjournalistikk på nett. Sjefredaktør Inge Berge har all grunn til å være fornøyd med lanseringen.

47380-56

En av de hardeste kampene i media-Norge vil stå om økonomileserne. De er krevende, men også attraktive. Årsaken er at annonsørene er villige til å betale mye for å nå akkurat denne gruppen av kjøpesterke lesere.

TV 2 Interaktiv, som også eier Nettavisen, er medeier i Næringslivsavisen NA24.no AS. Avisen er et resultat av en fusjon av Nettavisens økonomiredaksjon og nettstedene iMarkedet og Propaganda. iMarkedets redaktør Inge Berge er konstituert som sjefredaktør.

I går fikk den nye avisen 83.000 lesere, og er med det allerede større enn etablerte konkurrenter som dn.no og hegnar online.

Men den virkelige kampen kommer når også Schibsted kaster seg inn med sin varslede satsing - N24 -  som kommer over påske.

Sannsynligvis blir det  mellom Schibsteds Hans-Christian Vadseth og NA24s Inge Berge slaget vil stå om å bli størst på næringslivsnyheter på nettet.

For oss som eiere er kampen om kommersielle andeler viktig, men redaksjonelt er alltid konkurranse et gode. Jo flere gode økonomiaviser på nett, desto fortere vil overgangen gå fra papir til nett når det gjelder næringslivsjournalistikk.

Det betyr i neste omgang flere annonsekroner og ressurser til å etablere stadig større og mer slagkraftige økonomiredaksjoner. NA24 har 15 redaksjonelt ansatte, og er med det en av landets aller største næringslivsredaksjoner - uansett medium.

Vi tror Schibsted vil lage en god næringslivsavis, og vi skal ikke rakke ned på papiravisenes nettsatsinger. Tvert imot ønsker vi konkurrentene velkommen. Det er spennende og utfordrende, og den klareste konklusjonen er at nettet tar enda en ny nisje fra papir.

Kommentarer:
Postet av: Bateman

"I går fikk den nye avisen 83.000 lesere". Betyr dette at hele 83 tusen har klikket seg inn på en link fra nettavisen.no, eller betyr at 83 tusen virkelig har lest minst en artikkel på NA24.no? Hvis det første tilfellet er korrekt, bør det sees på med skepsis om dette da er en god estimator for NA24s reelle lesertall. En bedre estimator for NA24s virkelige lesertall kan være og ekskludere de som klikker seg inn fra nettavisen.no og ikke leser minst en artikkel. Forøvrig når NA24 reklameres med "Se hva verden skriver om Norge!" på nettavisen.no, finner ihvertfall jeg ingen grunn til å tro at de som klikker seg inn dit skal være ett typisk medlem av hva Stavrum kaller "denne gruppen av kjøpesterke lesere". Hadde jeg vært annonsør på NA24 hadde jeg gått grundig gjennom disse tallene.

22.03.2006 @ 12:54
Postet av: Irritert

Ikke rart det blir mange treff for NA24 med den heftige linkingen Nettavisen driver med...Synes i det hele tatt Nettavisen i senere tid linker til så mange underlige steder uten å nevne det på forsiden at jeg begynner å gå mektig lei.

22.03.2006 @ 17:42
Postet av: Gunnar Stavrum

Bateman: Tallet 83.000 er antallet unike personer som har lest minst en sak på NA24. Fra før vet vi mye om demografien på Nettavisen, og den viser en stor overvekt av lesere med god utdannelse, god økonomi og gode jobber - altså den gruppen annonsørene vil ha tak i. Men du har rett i en ting; annonsørene nøyere seg ikke med lesertall, de vil ha mer nøyaktig statistikk. Og den får de!

23.03.2006 @ 08:43
URL: http://www.nettavisen.no
Postet av: Super

Først linker Nettavisen uhemmet til NA24. Så skryter Stavrum av at NA24 er størst fra dag 1. Og dette gjør han fra kommentarplass der han ellers kommenterer ulike samfunnsspørsmål. Er det mulig?? Går det an å ta dette seriøst???

23.03.2006 @ 08:49
Postet av: Gunnar Stavrum

Irritert: Alle redaksjonelle publikasjoner - om et er TV, radio, blader eller aviser - er avhengig av distribusjon, altså at innholdet vises frem for publikum. Det gjelder også nettet. Selv på landets største nettsteder kommer en betydelig andel av trafikken fra nettsteder som har lenker til dem - som Startsiden - eller fra søkemotorer som Google.

23.03.2006 @ 08:52
URL: http://www.nettavisen.no
Postet av: Terje

Større enn Hegnar og DN? I følge Gallup (http://tinyurl.com/kpr2q) har Hegnar 160 000 unike og DN 183 000 unike lesere i uke 11. VG Økonomi derimot har 351 000. 83 000 lesere som stort sett kom innom pga nysgjerrighet er neppe nok til å allerede kåre seg til vinnere. Iallefall ikke om dere skal fortsette med det grelle og uoversiktlige designet dere har. Da holder iallefall jeg meg hovedsaklig til Hegnar.

23.03.2006 @ 15:17

Skriv en ny kommentar:

Navn:
Husk meg ?

E-post:


URL:


Kommentar:


Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://blogsoft.no/trackback/ping/970608
hits