TV2Nettavisen

Nytt kraftig fall for papiravisene

20.02.2006 @ 08:22
For femtende år på rad faller avisopplagene her i landet. Høykonjunkturen skjuler det neste store faresignalet: Først rømmer leserne, så stikker annonsørene.

47380-24

Nettavisen er selvsagt part i saken, og Nettavisens gründere la aldri skjul på at de trodde papiravisene var inne i en kraftig nedadgående spiral. Fra starten i 1996 ble dommedagsprofetiene deres møtt med hånflir, nå ser fliret ut til å ha stivnet litt.

For nå viser avisenes egne tall at tendensen fortsetter: I fjor sank dagsopplaget med 68.500 eksemplarer, ifølge nye tall fra Mediebedriftene.

Det betyr enda et år med over to prosents opplagsfall. Og tendensen har vedvart i lang tid. Siden år 2000 har avisopplaget (solgte aviser per dag) falt med 220.000 eksemplarer.

De verste tallene i fjor kommer fra VG og Dagbladet (begge faller rundt 21.000 eksemplarer), men også resten av presse-Norge sliter. Det er minustall i alle fylker, viser oversikten.

Ser man på tiden folk bruker på ulike medier, bekreftes inntrykket. De eldre dør ut med papiravisene, det er bare de eldre som bruker mer tid på papiravisen enn på nettet. Og for hvert år som går kommer et nytt årskull nettbrukere, mens det faller fra et kull papirlesere.

I fjor kamuflerte papiravisene det som skjedde ved å begynne å telle 12-åringer også, og fortalte gledesstrålende at lesingen hadde gått opp.

Til alt hell for avisene har vi en høykonjunktur med et sterkt annonsemarked. Det gjør at regnskapstallene ikke er så ille. Virkelig alvorlig blir det først når annonsekjøperne ser hva som skjer, og tar konsekvensen av det.

Dagbladet (både papir og nett) har nå under 30 % dekning av landets befolkning, VG ligger på 48 prosent. Til sammenlikning har det elektroniske mediehuset som Nettavisen er en del av - TV 2 - 72 prosent dekning hver eneste dag.

Marerittet for avislederne er når annonsekronene følger etter leserne og forlater papiravisene. Foreløpig har det vært vekst begge steder, men det kan neppe vare evig.

Kommentarer:
Postet av: Atle

Personlig synes jeg det ser ut som om nedgangen gr saktere enn nettavisen venter, dere skriver jo saker om at papiravisene sliter flere ganger i ret, og har gjort det i flere r. Tror ikke dere fr det til g fortere med mase om det konstant.

20.02.2006 @ 08:56
Postet av: Nils

Grunnen til at tabloidavisene mister opplag er at de skriver stort sett bare om kjendiser. Av den grunn br Nettavisen passe deg ogs, etter tv2 kjpte Nettavisen har den sunkte s mye i kvalitet at jeg ikke har sett p maken. Aylar og Idol er stort sett det dere skriver om

20.02.2006 @ 09:11
Postet av: Pippi

Nedgangen skyldes i hovedsak avisene selv. Grunne og meningstomme oppslag og en stivnet redaksjonell linje fr den ene utgaven til ligne p den andre. Utenriksstoff er for eks svrt drlig dekket. Det eneste som presenteres er skandaleoppslag eller katastrofemeldinger. Ingen dybde, ingen analyse. Folk flest velger derfor hente det de nsker av nyhetsstoff helt andre steder.

20.02.2006 @ 11:26
Postet av: Svein

Enig med Nils.Kvaliteten p Nettavisen har berre gtt ein veg: nedover. Det vart merkbart verre etter TV2 kom inn. For eigen del har eg skifta ut Nettavisen som startside, etter ha hatt den fast i 5-6 r.

20.02.2006 @ 13:34
Postet av: Andreas

Jeg er ny p internett, men ikke ellers(rgang-22). Har Nettavisen som startside, ikke minstpgrunn av denne spalten. St p Stavrum !

20.02.2006 @ 17:54
Postet av: Vidar N

Helt klart at papiravisene taper. Som nevnt tidligere er det elendig stoff i de fleste norske aviser - og nettavisene er verre! Alt er blitt s tabloid at man m til utenlandske nettsteder sine opinions og OpEd sider for la seg provsere. Nr jeg har kommet gjennom de too frste sidene til VG (alts side 2 og 3) anser jeg meg egentlig som ferdig med avisen. Nesten alt som kommer etter er bare fjas og store overskrifter med bilder. Tekst er mangelvare!Det Stavrum skal passe seg for er dette med reklame. Forsiden til nettavisen ser mer ut som et tivoli enn en seris nyhetsaktr. Man burde vre forsiktig med hvilke annonser en slipper inn.Personig fr jeg sjokk hver gang jeg kikke p en nettside uten ad-blocker. Noe flere og flere fr seg - som igjen gjr nettet til en drligere reklamekanal enn f.eks papiraviser. Men det skal du ha Stavrum - denne spalten er en av hovedgrunnene til at Nettavisen er min foretrukne nettavis :)

20.02.2006 @ 19:35
Postet av: kongsberg

Men det er ikke sikkert nettavisen er s stor som de sier. Gunnar Stavrum skriver: "Til sammenlikning har det elektroniske mediehuset som Nettavisen er en del av - TV 2 - 72 prosent dekning hver eneste dag". Men i dette mediehuset s er det ogs "uavhengige" tidskrifter som FHM og Woman som er lagt inn under TV2s domene, tv2.no, talt med. Pl Nisja pstr i posting p VA 30/11-2005 at disse tidskriftene er helt redaksjonelt uavhengige og at den "noe forvirrende" design og URL-messige koblingen vil bli "justert meget snart",men s langt har ingeting skjedd. Det er klart at det gavner TV2 holde disse sidene innefor eget domene, det hjelper p posisjonen p NS Metrix Topplisten.Nr man i tillegg ser hvordan nettavisen/Side 2 plugger artikler som refererer artikler i FHM/Woman, s er det lett se at TV2 bruker FHM og Woman for f opp clickratene i tv2.no-domenet. Da er det uryddig at Pl Nisje prver bortforklare koblingen. S hvis man teller papir-VG sammen med KK og VI Menn, s sammenligner man epler og epler.

Postet av: Gal Krokfot

rsaken til nedgangen er som fleire her ppeker mangel p interessant nyhetsstoff. VG, Dagbladet, Nettavisen m.fl. br satse meire p viktigt nyhetsstoff istedefor konkurrere mot Se & Hr.

21.02.2006 @ 08:43
Postet av: Gunnar Stavrum

Nils; de siste mnedene har vi tonet ned Aylar & co. kraftig fra Nettavisen, og lagt underholdnings- og livsstilsstoff over til www.side2.no. Dersom du kun er opptatt av viktig stoff om konomi og nyheter, anbefaler jeg www.na24.no.

21.02.2006 @ 09:07
URL: http://www.nettavisen.no
Postet av:

Kongsberg, du tar feil: FHM og Woman er IKKE en del av vre tall - hverken p nett eller mlt i TV 2s totaldekning.Bde FHM og Woman har egne redaktrer og telles for seg selv. Det eneste vi gjr er drifte nettsidene deres.

21.02.2006 @ 09:09
URL: http://www.nettavisen.no
Postet av:

Hyggelig attest, Vidar N.! Bare et lite tips hvis du er lei av reklame: Du kan lese TV 2 Nettavisen uten reklame (du finner tjenesten i venstre spalte - annonsefri). Det koster noen kroner, men til gjengjeld gr surfingen raskere.

21.02.2006 @ 09:12
URL: http://www.nettavisen.no
Postet av: Finn

Har stadig lyst til kjpe dagsaviser, men nr jeg "mter" forsider fulle av Petter Stordalen, Petter Stordalen og Petter Stordalen, lar jeg avisene forbli i stativene.

21.02.2006 @ 10:02
Postet av: Arne Belinda

Stavrum har videreutviklet en sr sjanger for journalistikk, nemlig den skjelyde: Et ye p tastaturet og det andre i egen pengebok. VG og Dagbladet str alene for 50% av fallet til avisene. Ti aviser str for 75 prosent av fallet. I dette landet finnes det nesten 220 aviser. En gruppe, nemlig de superlokale avisene, har hatt samlet framgang i fjorten r! Point taken? Jeg skulle sett hva Nettavisen var uten det journalistiske arbeidet som legges ned i de mange avisredaksjonene landet rundt. Tror ikke det hadde holdt med Aylar, da mtte dere ha tatt til takke med mora ogs.

21.02.2006 @ 10:31
Postet av: Tim Nilsen

Arne Belinda? Var ikke det pappegyen til Prima Vera? Nettavisen har, sist jeg var besk i deres lokaler, rundt 20-30 journalister som sitter og skriver om saker - lite er klipp fra lokalavisenes dekning av det lokale mtet i sanitetsforeningen. Ikke noe stygt sagt om lokalaviser, og som sannsynligvis er det som vil overleve framover, men det er en sr sammenligning. Men du har rett i at det stort sett er VG og Dagbladet som faktisk synker. Det vil de sannsynligvis fortsette med ogs siden de ikke lenger er aviser, men daglige ukeblader. Heldigvis finnes nettet hvor man kan velge hvilke nyheter man skal lese - enten det er serise nyheter p Nettavisen, underholdning p Side2 eller for den sakens skyld siste nytt om ditt lokale sanitetslag - hos eller i din lokalavis (basert p hvilket medie du velger det i).

26.02.2006 @ 00:45
Postet av: KP

Jeg tror nedgangen kan kobles til det noe "hypete" uttrykket "The Long Tail". En debatt fasilitert av Guy Kawasaki i California i september 2006 viste at ungdom leser mindre aviser og ser mye mindre TV. I gj.sn. s ungdommen mindre enn 2 timer(!) per uke. Det er ganske dramatisk. De ungdomene som s p TV, hadde TIVO, og spolte stort sett gjennom reklamen. Hvordan vil annonsrene reagere p dette?Hva gjr ungdom i stedenfor lese aviser og se p TV? De laster ned musikk og tv-programmer fra iTunes. De sender mye SMS, er mye p e-post. I tillegg bruker alle Myspace.


Skriv en ny kommentar:

Navn:
Husk meg ?

E-post:


URL:


Kommentar:


Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://blogsoft.no/trackback/ping/784686
hits