TV2Nettavisen

Avisleserne dør ut

13.02.2007 @ 09:19
For tiende år på rad forsvinner lesere fra avisene. Nå leser ikke lenger "alle" aviser, men det skulle man ikke tro når man leser avisenes omtale av egne lesertall.

47380-231

Både VG og Dagbladet falt med nær 30.000 i opplag i fjor.

For de som fortsatt leser papiraviser, er det morsomt i dag å lese avisenes omtale av sine egne tall. Til tross for at de aller fleste piler peker nedover, er det nesten ikke grenser for triumfen man kan lese på kommentar- og reportasjeplass.

Dagbladets redaktør Anne Aasheim er i så måte typisk, når hun skriver at nå "...har Dagbladet aldri hatt flere lesere på våre ulike plattformer".

Og det går tydeligvis så hjula kviner også i VG: "Aldri har mediehuset VG nådd ut til så mange".

Når papiropplaget faller som en sten, gjelder det å fokusere på noe annet.

De offisielle tallene fra Mediebedriftene er nemlig stygge. Dagbladet falt fra 780.000 til 729.000 lesere (alle utgaver) i fjor, mens VG falt fra 1.337.000 til 1.253.000 lesere i snitt.

Samlet mistet altså de to riksdekkende tabloidene 135.000 lesere i løpet av fjoråret.

Ikke rart de er fornøyde.

Når det gjelder opplagstall, er det muligheter for å manipulere tallene. Lesertallene kan også taes med en klype salt, men der er metoden i det minste lik fra år til år. Dermed er det lesertallene som gir det beste bildet. Og de er nedslående:

Avis                             2006      2007        Fall      Prosent
VG                               1.337     1.253      -84         -6,27 %
Dagbladet                    780         729      -51         -6,58 %
Aftenposten morgen  758         728      -30         -3,94 %
Bergensavisen           120         108      -12         -9,83 %
Dagsavisen                 142         131      -11         -7,76 %
Dagens Næringsliv    302        295         -8         -2,54 %
Bergens Tidende        251        247        -4         -1,61 %
Vårt Land                      115         111        -4         -3,40 %
Romerikes Blad          118         116        -2         -1,62 %
Fædrelandsvennen    118         116        -1         -1,23 %

(Kilde: Mediebedriftene)

Normalt burde lesertallene og de betalte opplagene ha relativt lik utvikling. Lesertallene måles ved telefonintervjuer, mens opplagsreglene er kompliserte (du kan se regelverket her) og på 17 sider for å hindre aviser i å kjøpe seg opplag.

I år faller også opplaget kraftig. Dagsopplaget falt med 2,6 prosent, eller 71.000 færre solgte aviser daglig i forhold til året før.

47380-230

Det viktigste tallet er likevel lesingen, siden det er dette tallet som gir grunnlaget for annonseinntektene.

I 1997 leste 91 prosent av befolkningen aviser hver dag. Siden har det falt jevnt og trutt. Ikke dramatisk fra år til år, men dramatisk når man ser på langtidstrenden. Nå er man nede på 83 prosent.

Ikke rart avisene over hele landet feirer de nye lese- og opplagstallene i sine papirutgaver.

Kommentarer:
Postet av: Magnus

Jeg er helt enig i at man skal være ærlig med lesertall og det gjelder selvsagt på internet. Her syndes det dessverre endel og NA24 framstår som en av de verste. Ansvarlig redaktør Inge Berge stikker ofte nesen fram og skryter av egen trafikk. Nylig sto det en sak på NA24 at Propaganda.no er milevis forran konkurrentene. Berge viste til TNS Gallup da han uttalte seg om trafikken til konkurrenten Kampanje. Det han ikke sa, var at Propaganda selv ikke er på metrixlisten. De gjemmer sine tall i NA24 silk at også denne får tilsynelatende høyere trafikk. Vi kan altså trekke fra ca 70 000 propagandabrukere fra tallene til NA24. Det er gratis å stå på forsidelisten og det vet Stavrum. Nettavisen.no står der og den viser at kun 50% av Nettavisens lesere er innom forsiden i løpet av en uke.

13.02.2007 @ 15:00
Postet av: Bjarne Bernesen

Mer interessant enn fallet i opplagstallene er hvilke beslutninger mediene trekker ut fra dette. Papirmediet er på vikende front fordi leserne bare finner gårsdagens nyheter i dem. Det blir mindre og mindre spennende å lese avisene for nyhetenes del. Hva er det så vi er ute etter når vi likevel kjøper en løssalgsavis en gang i blant? For egen del er det en dypere analyse av enkelte hendelser fra dagen før, og kanskje bakgrunnstoffet for viktige nyheter. På det punktet er fortsatt papiravisene bedre enn nettet. Men hvor går utviklingen? Selv kan jeg forestille meg at avisene går mot mindre nyeste nytt og mer dyptpløyende analyser av de viktigste nyhetene. Kanskje blir det slutt på at papirutgavene kommer hver dag, for det er det strengt tatt ikke lenger behov for.Hva jeg tror at vi kan fastslå, er at papiravisene som nyhetsformidlere er på vikende front. De er i ferd med å utspille sin rolle i konkurranse med radio/TV og ikke minst internett. Opplagstallene vil fortsette å gå ned. Jeg tror at avisene må legge om hele sin tenkning i forhold til sin rolle som nyhetsformidlere. De som klarer det på en vellykket måte, vil kanskje overleve. De som fortsetter å kjøre en linje hvor de presenterer gårsdagens nyheter på en like overfladisk måte som nettet, vil imidlertid dukke under. Dybdejournalistikk av de mest interessante hendelsene er den eneste farbare veien, med mindre de vil ende opp som andre utgaver av SE & HØR-aviser. VG og Dagbladet er vel strengt tatt allerede på vei mot det sistnevnte.

13.02.2007 @ 15:35
Postet av: Gunnar Stavrum

Magnus: Nå kan sikkert Inge Berge svare for seg selv. Men som styremedlem i NA24 vil jeg si at jeg er sterkt uenig med deg når det gjelder trafikktallene. Propaganda er ikke et eget nettsted, men en seksjon i NA24. Og den seksjonen er mye større enn det rene nettstedet Kampanje. Det er et faktum. Du gjør for øvrig også en feilkobling når det gjelder Nettavisens forside. På TNS-listen telles TV 2 Nettavisen, som er et nettsted som består blant annet av TV 2, Nettavisen og Side2. At forsiden til Nettavisen ikke favner alle, kommer rett og slett at mange brukere går rett til Side2, til TV 2 og til FXT (for fotball). Hos oss kan du altså velge mellom å gå rett til en seksjon du er spesielt interessert i, eller å gå via forsiden - omtrent som VGs papirlesere kan kaste hovedavisen og gå rett til sporten, eller omvent.

13.02.2007 @ 17:19
URL: http://www.nettavisen.no
Postet av: Sjeptisk

Om avisleseren en gang dør ut, så er nok Gunnar Stavrum under torva lenge før den tid. Og godt er det.

16.02.2007 @ 09:00
Postet av: Gunnar Stavrum

Sjektisk, denne gangen har du helt rett. Faktisk like rett som at jeg også neppe overlever sistemann som bruker fjærpenn eller den siste seilbøter. Men det betyr ikke at jeg tror fjærpennen vil true eposten eller at kommersielle seilskuter vil overta store deler av verdenshandelen.

17.02.2007 @ 17:36
URL: http://www.nettavisen.no

Skriv en ny kommentar:

Navn:
Husk meg ?

E-post:


URL:


Kommentar:


Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://blogsoft.no/trackback/ping/4166613
hits