TV2Nettavisen

Papirberget vi ikke ønsker

04.03.2008 @ 13:53
Seks av ti nordmenn ønsker ikke å få telefonkatalogen tvangsendt på døra. Likevel sender Eniro ut 9,2 millioner kilogram papir, og svært mye går rett i søpla.

telefonkataloger

Sannsynligheten er stor for at de fleste leserne av denne bloggen har fått, eller vil få, den nye utgaven av Telefonkatalogen.  

En ny undersøkelse som Norsk Repsons har utført for Norges Naturvernforbund, viser at 61 prosent ikke ønsker å få noen slike kataloger. Av folk under 60 år betakker tre av fire seg for å ta imot papirbunken.

- Dette er et meningsløst sløseri. Hvis man ved en glipp hadde trykket dem på kinesisk, ville man neppe fått mange klager, sier Sverre Stakkestad fra Naturvernforbundet til Aftenposten.

I dag er reglene slik at du får katalogen uansett om du vil eller ikke. Eneste måten å slippe unna på er å registrere seg. Det kan du gjøre på Eniros hjemmeside eller på Gule Sider (som har gjemt bort sin reservasjon her).

Naturvernforbundet mener det burde vært omvendt, og at man heller bør bestille katalogen hvis man tilhører det mindretallet som ikke heller bruker internett eller mobil:

- På den måten kunne vi ha redusert avfallsberget med mangfoldige tonn. Dagens ordning er mijøfiendtlig. Katalogene blir trykket i Tyskland og Polen og fraktet på kryss og tverst av landet før de fleste blir kastet rett i søppelet, sier Stakkestad til Aftenposten.

Katalogene holdes oppe av annonsører som bruker millionbeløp på å stå i papirutgaver som ikke blir lest.

Eniro stritter imot å gjøre det enklere å slippe unna, og tjener gode penger så lenge vi alle får katalogen tvangsendt på døra - fylt av reklame som aldri blir lest.

Kommentarer:
Postet av: Leser

Det er ikke bare at man må reservere seg, Einor har sendt ut brev til alle som har reservert seg, og bedt om at de varsler Eniro om at de VIRKELIG ikke vil ha katalogen (!), merker dør/postkasse klart og tydelig.Dette funker ikke i hele tatt. Eniro burde fått en skrape for dette, for de prøver å vri det.

04.03.2008 @ 15:46
Postet av: Leser

Jeg glemte å nevne at de har adressert brevet, slik at de omgår reservasjonen.Hvor de har fått adressen fra kan man jo tenke seg...

04.03.2008 @ 15:59
Postet av: Lars

Det eneste som vil få Eniro til å skjønne hva vi forbrukere mener om den totalt unyttige katalogen er at de som ikke vil ha den, og som har muligheten, dumper katalogen hjemme hos Eniros adm dir Wenche Holen. Eller kanskje på en litt snillere måte ved døren til hovedkontoret til Eniro i Olaf Helsets vei 5.Først da ser de med egne øyne hvilket berg av papir de unødvendig dytter på oss for å tjene noen reklamekroner selv.

04.03.2008 @ 16:09
Postet av: Tom

Gjemt bort reservasjonen hvor? Den lenken der var iallfall feil.

04.03.2008 @ 16:59
Postet av: Tom

Nå skal ikke jeg prøve å være djevelens advokat (og jeg jobber for en konkurrent av de), men dårlig journalistikk irriterer meg dessverre mer enn konkurrenter.Hvorfor nevner du ikke markedsundersøkelsene Gallup o.l. har utført? De viser jo helt klart andre tall. Og iallfall litt mer anerkjente enn Norsk Respons. :)Og uansett; "På spørsmålet "Hva brukte du sist gang du trengte å finne et telefonnummer?" svarte 75 prosent at de hadde brukt en sms tjeneste, en nettkatalog eller ringt en opplysningstjeneste." (hentet fra http://www.naturvern.no/cgi-bin/naturvern/imaker?id=115527).Betyr dette at ingen i Norge spiser brød hvis jeg spør om hva de spiste sist, og jeg gjennomfører undersøkelsen i 18.00 tiden?Når vi kjører undersøkelser på nett om hvilken opplysningtjeneste de brukte sist på nett så svarer de aller fleste; www.gulesider.no - Dog, de resterende katalogtjenestene på nett vokser bra i bruk. Før noen kommenterer det; antall brukere av internett i Norge har mer eller mindre "stagnert" og har ikke en vekst som kan sammenlignes.God sak, Gunnar. Dog, elendig artikkel.

04.03.2008 @ 17:09
Postet av: Gunnar Stavrum

Tom: Beklager feil lenke, den er nå riktig (til reservasjonen hos Gule Sider).Poenget mitt er ikke at ingen bruker eller har nytte av Telefonkatalogen, men at vi som ikke bruker den - skal slippe å motta den. Av hensyn til blant annet miljøet.Hvis papirutgaven er så populær som du åpenbart mener, så burde ikke det være den store risikoen for papirkatalog-utgiverne? Eller?Slutten av innlegget ditt skjønner jeg ikke relevansen i. Jeg har da aldri uttalt meg negativt mot katalogtjenester på nett.(Ikke papirutgaver heller, for den saks skyld. Det er tvangsutsendelsen til folk som ikke ønsker katalogen og som kaster den rett i søpla jeg reagerer på).

04.03.2008 @ 19:37
URL: http://www.nettavisen.no
Postet av: Siggen

Hva med tonnene av papirreklame som dumper ned i postkassene hver dag? Det må jo være mye værre, eller? Hva med avisene? Ingen trenger å kjøpe aviser fordi alt er jo på nettet, eller?Hva med det offentlige? Er du klar over hvor mye papir kommuner og departementer bruker? Vet du det ikke er store investeringer som skal til for at det offentlige kan fjerne betydelig mengder papir? Du kan jo ikke tallene om hvor mange som leser katalogen og du vet jo ikke om det er mange som setter pris på katalogen. Dette blir helt bak mål siden du ikke kan fakta og du begynner på helt feil sted. Telefonkatalogen er blitt en hakkekylling du bare følger etter for å kritisere. Hvis du skal skrive en blogg om å redde verden fra miljøekrise kan du ihvertfall begynne på riktig sted. For eksempel det offentliges papirbruk eller regnskogen for den saks skyld. Ikke bare fordi du irriterte deg en dag i 10 minutter over at katalogen kom i postkassen.

04.03.2008 @ 21:13
Postet av: Tom

Gunnar: Relevansen i slutten av innlegget var å poengtere hvor "ledende" spørsmålsstillingen i undersøkelsen var, noe jeg mener tar bort kredibiliteten.Jeg er klar over at du ikke har omtalt deg negativt om katalogtjenester og det var heller ikke det jeg angrep deg på. Det jeg angrep deg på er hvor dårlig research du hadde gjort. Du baserer deg på én undersøkelse som har stilt svært ledende spørsmål.Risikoen i gjøre dette til en bestillingstjeneste er jo helt klart økonomisk, det sier seg selv. Siggen; Du er tydeligvis ansatt i Eniro, og dine argumenter er gode. Dog, de er faktisk usaklige mot argumentene til Stavrum (i akkurat dette innlegget).Siggen har et poeng. Jeg mottar Aftenposten to ganger daglig, og mengden papir innstikkene deres består av tilsvarer en telefonkatalog ukentilig. Hvorfor angriper de ikke dagspressen med det samme? Det er her jeg synes en blogger bør være mer kritisk, i ekte blogg-ånd. :)

05.03.2008 @ 10:02
Postet av: Siggen

Ikke ansatt :) Men lei av debatten rundt telefonkatalogen når det er så mye annet man kunne tatt først.

05.03.2008 @ 14:05

Skriv en ny kommentar:

Navn:
Husk meg ?

E-post:


URL:


Kommentar:


Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://blogsoft.no/trackback/ping/5727540
hits