TV2Nettavisen

Derfor gir vi deg tallene

04.02.2008 @ 09:04
Nettavisen offentliggjør i dag resultatene av de nasjonale prøvene. Vi vet at tallene ikke viser hele sannheten om den norske skolen, men brukt riktig er de et formidabelt redskap for gjøre skolen bedre.

skoletall

Det sies at det finnes tre typer løgn: Løgn, forbannet løgn og statistikk. Samtdig kommer de aller fleste "fakta" med tolkninger. Det er altså ikke nok å punche tall inn i en datamaskin for å få en entydig sannhet.

Resultatet fra de nasjonale skolene er et omfattende materiale, og det inneholder feil for enkeltskoler. Noen har ikke fulgt reglene for prøvene, andre tall er unntatt offentlighet mv.

Men likevel gir resultatene ett veldig klart funn: Det er stor variasjon fra den ene skolen til den andre. I praksis betyr det at ditt barn får bedre opplæring og større sjanser ved å gå på den ene skolen fremfor den andre.

Som Nettavisens reportasje viser, er 5. klassingene på Smestad skole i Oslo, landets konger og dronninger i matematikkfaget.  På denne osloskolen, som har hatt kongefamilien som elever, var to av tre elever  på beste mestringsnivå.


 (Så får heller denne bloggskribenten leve med at hans egen ungdomsskole, Grim i Kristiansand, ligger på bunn i engelsk for åttendeklassinger...).

De aller fleste vil være enige i at barn fortjener like sjanser, og at det er en samfunnsoppgave å sørge for det.

Vi vet også at barn av foreldre med høy utdannelse og andre ressurser stort sett gjør det bedre på skolen enn barn som ikke er så heldig stilt.

Derfor vil også skole som ligger i et nærmiljø med ressurssterke foreldre (som Smestad) score bedre enn skoler i mer belastede områder - uten at det er skolens skyld.

Men det forhindrer ikke at vi kan lære mye av å undersøke hvorfor skoler med omtrent samme utgangspunkt scorer så ulikt. Enkelte skoler må åpenbart gjøre noe riktigere enn andre skoler, og den beste måten å finne ut av det på er å gjøre resultatene fra de nasjonale skolene tilgjengelig for alle.

Derfor legger Nettavisen i dag frem tallene. Vi tror ikke at Utdanningsdepartmentets regneark viser den hele og fulle sannhet, men at en offentlig debatt om resultatene vil gi oss en bedre skole for alle.


Kommentarer:
Postet av: Øyvind

"I praksis betyr det at ditt barn får bedre opplæring og større sjanser ved å gå på den ene skolen fremfor den andre."Dette er selvfølgelig vås og forbannet sludder.Skolene med de elevene som gjør det best på disse prøvene er skoler som ligger i bydeler der andelen foreldre med høy utdanning/høy inntekt er stor. Det er ingen hemmelighet at barn av "glupe" foreldre gjør det skarpt på skolen.Det betyr ikke at det er skolen som er bra, men at barna er flinke. Kanskje er det til og med litt sånn at lærere på skolene med de beste resultatene/flinkeste elevene hviler litt på laurbærene fordi de ikke trenger å gjøre samme innsats for å få gode resultater som lærere på skoler der elevmassen er svakere.Disse prøvene viser hvor flinke elevene er, men det er ikke nødvendigvis slik at de flinkeste elevene går på de beste skolene.Ø

04.02.2008 @ 09:30
Postet av: Kenneth

Dere legger kun ut tallene for å få opp antall treff sidene deres!

04.02.2008 @ 09:31
Postet av:

Supert Stavrum, da vet vi det. Det er trolig nok mobbing blant unge som det er om ikke du skal bygge opp under med statistikk som du selv mener ikke er god nok. Blærete vestkantungdom blir vel trolig enda mer uspiselig dersom slikt tøv fortsetter.Å hva i alverden skal dette bety

:

Vi vet også at barn av foreldre med høy utdannelse og andre ressurser stort sett gjør det bedre på skolen enn barn som ikke er så heldig stilt.Mine foreldre har ingen flott utdannelse eller store penge beløp på konto. Jeg har likevell gått ut av skolen med gode karakterer, god orden og god oppførsel. At ikke jeg får en fansy tittel i pappas firma etterpå får nå så være.. Det har aldrig manglet noe som helst, selv om millionene ikke har trillet inn på konto.Hvis Stavrum tror at kunnskap kommer med penger tar han skammelig feil. Gode karakterer kommer etter innsats. Det burde du vite.

04.02.2008 @ 09:38
Postet av: myhra

Det som ikke Stavrum og de andre som ivrer etter åidentifisere de "dårlige" skolene skjønner er at denne målingen gir ikke absolutte svar. Derimot vil man ved de neste målingene se hvem skoler som faktisk har forbedret seg. Det er det som betyr noe, for å sikre at morgendagens elever får et bedre tilbud enn i dag. Gjør de dårligste bedre. Når Nettavisen og andre ivrer etter å identifisere tallene, som igjen er kommet ut fra forskjellige forutsetnigner pga uklare regler, skaper man bare unødvendig støy. Ja, det er viktig å sette fokus på skolen, men jeg er ikke sikker på at fokuset som Stavrum og de andre har er det rette.

04.02.2008 @ 09:48
Postet av: Oppgitt

Tusen takk. Nå setter alle elevne seg ned. Det er nemlig ikke deres feil at karakterene er dårlige, det er skolen, og foreldrene som ikke har ressurser nok.

04.02.2008 @ 10:11
Postet av: Gunnar Stavrum

Øyvind, du tar ikke poenget: Det er nemlig stor forskjell på skoler også innen samme bydel (som det er stor forskjell på skolens resultater fra ett fag til et annet - altså når det er snakk om de samme elevene!).Med andre ord: Mye kan forklares av andre faktorer enn den enkelte skole, men det er også mye å lære av hvorfor den ene skole gjør det så mye bedre i et fag eller totalt enn naboskolen.

04.02.2008 @ 10:23
Postet av: Gunnar Stavrum

Til anonym: Jeg mener selvsagt ikke at penger og foreldres utdannelse forklarer alt. Heldigvis ikke. Historien er full av personer som har gjort det bra uten å være født med en sølvskje i munnen. Selv har jeg skrevet bøker om to av dem: John Fredriksen og Kjell Inge Røkke. Begge kom fra vanlige hjem, begge gjorde det middels på skolen - og de har blitt blant landets rikeste og mest suksessfulle.Ikke tillegg meg ting jeg ikke mener!

04.02.2008 @ 10:26
Postet av: Øyvind

Joda, jeg ser det poenget Stavrum. Men, å kalle noen av disse skolene "den beste" blir uansett ganske galt. Jeg vil påstå at en skole på (for eksempel) Romsås med middels resultater i lesing, er en mye bedre skole enn en skole på Vindern med svært gode resultater på samme prøve.Ø

04.02.2008 @ 10:40
Postet av:

Hva gjelder å ikke tillegge deg ting du ikke mener, burde du tenke deg nøye om. Det er vel akkuratt det som gjøres i stor skala innen pressen ! Spekuleringer, antydninger osv.. Fint du har skrevet bøker om Fredriksen og Røkke. Det er så absolutt god underholdning. Bare synd Fredriksen ikke ønsker at det skal skrives noen bok om hans karriere.

04.02.2008 @ 11:18
Postet av: jon harald

Trist at nettavisen vil bidra til økt mobbing og dårligere forhold for lærerne.Har ikke dere en vær varsom plakat?

04.02.2008 @ 14:54
Postet av: Thomas

HeiVeldig trist at nettavisen gjør dette. I forklaringen listes det opp en rekke argumenter for hvorfor tallene er verdiløse for menigmann. Tallene er egnet til å brukes for den enkelte kommune på kommunenivå, slik at man kan vurdere tallene ved den enkelte skole. Da er man nede på et nivå hvor tallene kan brukes av kommunene. Det blir for dumt at folk som ikke har greie på dette skal lage en hel masse tullete blest om dette.En offentlig debatt basert på feiltolking og tullete tallkrangling stjeler fokus og energi fra det arbeidet som virkelig teller

04.02.2008 @ 17:11
Postet av: Ole

Trist lesing Stavrum. Konger og dronninger på Smestad. Dårlige i "de belastede" bydelene. Hva slags skole tror du utvikler seg når man skal måles og konkurrere mot hverandre? Skolen er så kompleks at dette er å sammenlikne med tikamp der man bare bruker 100 meteren og lengde for å kåre vinneren. Kommer utøverne til å trene på de andre øvelsene da?

04.02.2008 @ 18:01
Postet av: Tore

Stavrum, du er jo en oppegående person. Da må du vel se at tallene for ungdomsskolen er verdiløse når det gjelder å si noe om kvaliteten på den enkelte skole? Elevene gjennomførte disse testene i september/oktober, i 8.klasse, altså bare noen uker etter at de startet på ungdomsskolen! Resultatene sier dermed i beste fall noe om barneskolene elevene er rekruttert fra, men dere kan ikke benytte dette til å rangere ungdomsskolene! Hvor mye tror dere de kan tilføre av kunnskap i løpet av noen få uker? En annen ting er at resultatene mest sier noe om det sosiale miljøet skolene får elever fra. Skoler som får elevene sine fra områder med stabile høystatusmiljøer gjør det selvfølgelig bedre enn skoler som må nøye seg med elever fra innvandrings- og lavstatusområder.

04.02.2008 @ 19:21
Postet av: Anonym

"Norges beste skoler" - en rein bløff. Dette har ingenting med kvaliteten på skolene å gjøre. De testede 8-klassingene har kun vært på ungdomsskolen i litt over en måned. Nettavisen fordreier sannheten. Svært useriøst!

04.02.2008 @ 19:59
Postet av: Lars Eriksen

Hva i alle dager er negativt med å offentliggjøre informasjon? Hemmeligholdelse må jo være mye mer negativt. Eller er dere kanskje ikke tilhengere av demokrati? Og Stavrum; jeg skjønner ikke at du gidder å kommentere disse innleggene. Anonyme innlegg er en uting, og det gjør det altfor enkelt å komme med useriøse påstander.

04.02.2008 @ 21:00
Postet av: Bjørn

Du vet for lite!Du skriver at den og den ungdomsskolen har gode/dårlige resultat.

Du vet vel at testen ble tatt en mnd. etter at elevene hadde begynt på ungdomsskolen?

Det er dermed litt på kanten å hevde at dette sier noen om ungdomsskolen.

Det er fortsatt en måling som (i beste fall) sier noe om barneskolen!

04.02.2008 @ 21:20

Skriv en ny kommentar:

Navn:
Husk meg ?

E-post:


URL:


Kommentar:


Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://blogsoft.no/trackback/ping/5682326
hits