TV2Nettavisen

Papiravisene blør

30.01.2008 @ 10:05
Stadig flere vender papiravisene ryggen, men de holder stand blant de aller eldste. Nettbruken fortsetter rett til værs.

vgleser

Stadig færre bruker tid på papiraviser, viser nye tall fra SSB. Foto: Håkon Mosvold Larsen, Scanpix.

Fjoråret er et lite paradoks for papiravisene. Høykonjunkturen har gitt dem solide annonseinntekter og dermed gode resultater. Spørsmålet er hva som skjer når annonsørene blir mer kritiske til lesertallene de får servert.

Statistisk Sentralbyrå har sett på de langsiktige trendene i mediebruket, og funnene er et nytt varsel om hva som skjer.

avislesing

Undersøkelsen viser sterk vekst blant dem som ikke leser papiraviser overhodet. Den trenden tok fart ved årtusenskiftet, og nå er det godt over 25 prosent av befolkningen som ikke rører en papiravis. Som grafikken viser er det flere som leser null aviser daglig enn det er som leser to aviser.
avislesing minutter
Den samme undersøkelsen viser at folk flest bruker mye mindre tid på avisene enn før, og at det nå selv i gruppen over 67 år brukes mindre enn en time daglig på papiraviser.

Den store vinneren er internett, som har eksplosiv vekst i alle aldersgrupper - også de eldre.

nettet

Når SSB spør brukerne hva de gjør på internett, er nytteformålene viktige, som epost og nettbank. Men også nyhetslesing og innhenting av faktastoff scorer høyt. Seks av ti nettbrukere leser nyheter, og hver fjerde oppgir at de bruker tid på annonsene på internett.

Les undersøkelsen her.

Dette er selvsagt godt nytt for nettavisene, men det virkelig spennende er hva som skjer med papiravisene hvis den norske høykonjunkturen matter av og annonsemarkedet ikke lenger er i sterk vekst.

Kommentarer:
Postet av:

Papiravisene burde introdusere elektronisk lesebrett hvor man kunne lese den alltid ferske avisa. To problemer med papiravisene er at de raskt er gamle og de da er et problem som søppel.

30.01.2008 @ 12:30
Postet av: miljø-tjodleik

Det som virkelig forundrer meg er at vi i den miljøbevisste tid vi lever i ikke begynner å regne på miljøkostnad ved det å gi ut aviser på papir. Tunge maskiner brenner diesel for å hugge ned trær. Lastebiler kjører tømmeret til cellulosefabrikken etter at de er kvistet og klar. Cellulosen fremstilles i en prosess som er svært miljøfiendtlig. Papiret likeså. Papiret kjøres fra Finland til Norge på trailere. Pressen bruker strøm. Avisen skal distribueres av hundrevis av biler som slipper ut gasser. Avisen skal etter at den er lest bringes til resirkulering av søppelbiler og gjennom en ny tung prosess.Alt dette kan vi være kvitt ved å trykke på knappen og publisere elektronisk. Vi må skrote en pc hvert femte år, men ellers er det meget miljøvennlig.Nyheter skal være real-time og elektronisk.Håpløs budskap-mix. Over to sider i Aftenposten. Toyota: "Fremtiden er hybrid, vi går for nullutslipp" med glossy bilde i fire fete farger. Er de dum eller tror de vi er det??

30.01.2008 @ 14:20
Postet av: riks-synser

Med den arrogansen som papiravisene har er det bare et tidsspørsmål før de er ferdig.

31.01.2008 @ 07:46
Postet av: Frode

Kinderegg til Kristin Halvorsen! Ved å fjerne subsidier til norske aviser løser vi tre store problem:Jorunalister har Norges mest statsstøtta arbeidsplasser, og mottar millionbeløp per arbeidsplass. Hva får vi igjen utenom høyere skatter?Avispapiret blir dessuten trykt på ekstremt klimauvvenlig papir. Vi kan spare masse CO2-utslipp.I tillegg skriver 90% av journalistene fordummende og forenklende artikler.

Ved å fjerne flest mulig av disse artiklene vil også problem tre løses: Kunnskapsnivået blant barn og unge vil øke dramatisk, og vi scorer bedre på PISA-undersøkelsen.---------PS: Dette innlegget er forfattet med samme journalistiske grep som Stavrum brukte i sitt forrige blogginnlegg. Noen vil kanskje mene at det er litt forenklende, men det gjelder å spisse budskapet, gjør det ikke?

31.01.2008 @ 10:08
Postet av: Anonsen

"Spørsmålet er hva som skjer når annonsørene blir mer kritiske til lesertallene de får servert."Men hva skjer når annonsørene blir mer kritiske til lesertallene de *ikke* får servert fra internettbransjen?

31.01.2008 @ 11:09
Postet av: oj3

Det må jo være en gedigen bløff når papiravisene har fått gjennomslag for at 3,5 personer leser hver eneste avis. Tenk på alle de single rundt om ikke deler sin avis med noen. Da må det jo nærmest være egne leseringer knyttet til resten av opplaget ...Mulig 3,5 per avis stemte i 1970 da de sosiale strukturene og mediebildet var annerledes, men det er ubegripelig at annonsørene fortsatt kjøper dette argumentet. Eller kanskje nettopp det er grunnen til at internett-annonseringen øker kraftig, at effekten er målbar og kontaktprisen mer riktig?

31.01.2008 @ 16:38
Postet av: Mefume

Det er én grunnleggende forskjell på Stavrums forrige innlegg, og Frodes her. Stavrums innlegg er velbegrunnet og kontrollerbart. Det er ikke Frodes påstand "I tillegg skriver 90% av journalistene fordummende og forenklende artikler.Ved å fjerne flest mulig av disse artiklene vil også problem tre løses: Kunnskapsnivået blant barn og unge vil øke dramatisk, og vi scorer bedre på PISA-undersøkelsen."Det er en påstand og ikke noe annet.

01.02.2008 @ 10:01
Postet av: Ursus

Jeg er enig i at en del av papiravisene vil være oppe i store finansielle problemer i løpet av kort tid. Den store mengden med bolig-, elektronikk- og stillingsannonser har skjult den underliggende forfallet. Det er flere år siden jeg sluttet å kjøpe VG og Dagbladet jevnlig, først og fremst fordi de snart er nesten helt innholdsløse. Og når jeg noen få ganger kjøper de,så angrer jeg etter å ha gjort meg ferdig med hele avisen på noen få minutter. Innholdsløst, grunt pjatt, sladder og kjendisstoff. Her & Nå og Se og Hør vil dessverre bestå uansett, og VG og Dagbladet posisjonerer seg stadig nærmere disse - og en økonomisk død. Min tidligere kjære regionavis - som jeg foreløpig abonnerer på - er snart også ødelagt. Det er verre, da de har en viktig regional funksjon i utgangspunktet når det gjelder næring, politikk, identiet osv. Men de lever også i den villfarelse at slett "journalistikk" , ensidig ryktespredning, overforenklet forbrukerstoff og kjendisstoff er det leseren vil ha. MAO så posisjonerer ogå de seg i en trend som de er nødt å tape mot internett og kjendisbladene. Jeg skjønner ungdommen godt, hvorfor bruke penger og tid på noe som man enkelt får gratis på internett ?? Jeg trorvi snart opplever det klassike at aktører som er "midt imellom" i et marked eller uten en klar identitet faller igjennom, og det vil primært ramme løssalgsavisene og delvis regionavisene. Vi står igjen med noen mer dyptpløyenede og/eller fagbaserte aviser aviser (gode , norske magasiner uten alt for klar politisk slagside som skinner igjennom i dekningen er det tydeligvis vanskelig å få til) samtsmå og veldig lokale aviser. Resten har (ubevisst) regissert en sakte og smertefull død for seg selv. Når innholdet bare skal være meget grunt, sladder og kjendisbasert og "kort og kjapt" så kan de ikke konkurrere med Internett/ Nettaviser og sladderpressen. De har posisjonert seg i "dødens posisjon", men pga enorme annonseinntekter de siste årene har de ikke skjønt det selv. Og selvfølgelig trekker de ikke unge lesere, de har jo et innhold og en form som knapt skiller seg fra innholdet på nettet ! Jeg skal opprettholde mitt abonnement på The Economist og "småavisen" min, ta abonnement på FT og fortsette å browse på nettet i ny og ne. Så kan regionavisen og løssalgavisene seile sin egen sjø inn i et økonomisk dødvanne - som de selv med viten og vilje har styrt seg inn i. Og dessverre er den journalistiske kvalitet og vinkling etterhvert ofteblitt slik at vi antakelig ikke kommer til å savne de " Vi tester dopapir for deg, spar 58 kroner i året"; " Bytt bank, strømleverandør og forsikringsselskap 5 ganger i året, spar 800,- kroner" " Britney Spears hadde ikke truse, men var bare delvis barbert" , "et brutalisert arbeidsliv forhindrer at B-mennesker ikke kan velge selv når de kommer på jobb" "fikk kjeft for å ri med hest i skitraseen" "slik blir du rik i en fei, les Rockefellers 5 triks" "finansministeren hadde svart dagmamma for 22 år siden og fylte ut en feil reiseregning i 1967", osv. osv. Vel, ungdommen er tyligvis fornuftig, mange flere vil klare seg uten papiraviser etterhvert ...

01.02.2008 @ 11:06

Skriv en ny kommentar:

Navn:
Husk meg ?

E-post:


URL:


Kommentar:


Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://blogsoft.no/trackback/ping/5675201
hits