TV2Nettavisen

SAS har intet valg

29.10.2007 @ 09:38

SAS beslutning om sette 27 Dash-fly p bakken er dramatisk og nesten uten sidestykke. Men pust ikke lettet ut. Om du slipper unna flyenehos SAS, vil du garantert mte dem hos andre flyselskap.

image374

P Flesland tauer SAS sine Dash 8-fly til en de del av flyplassen. Foto: TV 2 Nyhetene.


Etter fem uhell de siste to mnedene har SAS-ledelsen ftt nok: - Det er stort, sterkt og unikt i flyhistorien, sier SAS-direktr Mats Jansson om beslutningen de har tatt om sette de 27 Dash-flyene p bakken for godt.

Lrdagens dramatiske ndlanding i Kbenhavn fikk begeret til renne over, og SAS-passasjerene ble naturlig nok utrygge etterhvert som det ene Dash-flyet etter det andre fikk problemer med landingen.

Hos den kanadiske flyfabrikanten Bombardier har man imidlertid ingen forstelse for sette flyene p bakken. Bombardier sier at de "str bak Q400", som flytypen heter.

- Bombardier er skuffet over SAS beslutning om permament avslutte flyoperasjoner med Bombardier Q400,siden landingsuhellet fremdeles er under etterforskning av danske myndigheter, uttaler selskapet.

De 27 SAS-flyene er stort sett leaset frem til 2010 og 2011. Nyprisen er 26,7 millioner dollar per fly, eller totalt3,9 milliarder kroner for alle flyene. SAS er tvunget til et hyt spill. Bare beslutningen om sette flyene p bakken koster 10-20 millioner kroner per dag, og n skal man alts forske forhandle seg ut av leasingforpliktelser i milliardklassen.

Etter serien med uhell har selskapet ikke noe valg, men det absurde er at flytypen likevel neppe settes p bakken. Bare tre dager fr SAS sa stans, bestilte et annen europeisk flyselskap 20 nye Q400. Og dagen fr leverte australske Quantas en milliardbestilling.

Det er alts langt igjen fr Q400 settes p bakken av internasjonale flymyndigheter, og fabrikken er fremdeles tvilende til at serien av uhell har samme rsak. Derfor vil mange passasjerer som n slipper unna flytypen hos SAS, risikere mte Q400 igjen p ferieturer i utlandet.

Men trygghet er ikke bare fakta og statistikk, det er ogs flelser. Derfor har ikke SAS noe valg. Selskapet m pent punge ut for kvitte seg med en flytype som passasjerene ikke tr ta av med - i frykt for at det ikke kan lande.

Det viktigste et flyselskap eier er sitt rykte som trygt og plitelig. Det er verdt atskillig mer enn milliardene SAS n i verste fall kan tape p ta en modig, men helt ndvendig, beslutning.


Kommentarer:
Postet av: Hvorfor bare SAS

Det interessante her er sprre om hvorfor det bare er SAS som opplever slike problemer? SLik jeg forstr det har SAS ftt foretatt egne modifikasjoner/spesialtilpasninger p disse flyene.

Hva gjr SAS annerledes i forhold til flyselskapene som IKKE oppelever problemer med flytypen? Drlig vedlikehold? Slurv? Kunnskapslshet?

29.10.2007 @ 17:24

Skriv en ny kommentar:

Navn:
Husk meg ?

E-post:


URL:


Kommentar:


Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://blogsoft.no/trackback/ping/5566971
hits