TV2Nettavisen

SAS har intet valg

29.10.2007 @ 09:38

SAS beslutning om å sette 27 Dash-fly på bakken er dramatisk og nesten uten sidestykke. Men pust ikke lettet ut. Om du slipper unna flyene hos SAS, vil du garantert møte dem hos andre flyselskap.

image374

På Flesland tauer SAS sine Dash 8-fly til en øde del av flyplassen. Foto: TV 2 Nyhetene.


Etter fem uhell de siste to månedene har SAS-ledelsen fått nok: - Det er stort, sterkt og unikt i flyhistorien, sier SAS-direktør Mats Jansson om beslutningen de har tatt om å sette de 27 Dash-flyene på bakken for godt.

Lørdagens dramatiske nødlanding i København fikk begeret til å renne over, og SAS-passasjerene ble naturlig nok utrygge etterhvert som det ene Dash-flyet etter det andre fikk problemer med landingen.

Hos den kanadiske flyfabrikanten Bombardier har man imidlertid ingen forståelse for å sette flyene på bakken. Bombardier sier at de "står bak Q400", som flytypen heter.

- Bombardier er skuffet over SAS beslutning om permament å avslutte flyoperasjoner med Bombardier Q400, siden landingsuhellet fremdeles er under etterforskning av danske myndigheter, uttaler selskapet.

De 27 SAS-flyene er stort sett leaset frem til 2010 og 2011. Nyprisen er 26,7 millioner dollar per fly, eller totalt 3,9 milliarder kroner for alle flyene. SAS er tvunget til et høyt spill. Bare beslutningen om å sette flyene på bakken koster 10-20 millioner kroner per dag, og nå skal man altså forsøke å forhandle seg ut av leasingforpliktelser i milliardklassen.

Etter serien med uhell har selskapet ikke noe valg, men det absurde er at flytypen likevel neppe settes på bakken. Bare tre dager før SAS sa stans, bestilte et annen europeisk flyselskap 20 nye Q400. Og dagen før leverte australske Quantas en milliardbestilling.

Det er altså langt igjen før Q400 settes på bakken av internasjonale flymyndigheter, og fabrikken er fremdeles tvilende til at serien av uhell har samme årsak. Derfor vil mange passasjerer som nå slipper unna flytypen hos SAS, risikere å møte Q400 igjen på ferieturer i utlandet.

Men trygghet er ikke bare fakta og statistikk, det er også følelser. Derfor har ikke SAS noe valg. Selskapet må pent punge ut for å kvitte seg med en flytype som passasjerene ikke tør ta av med - i frykt for at det ikke kan lande.

Det viktigste et flyselskap eier er sitt rykte som trygt og pålitelig. Det er verdt atskillig mer enn milliardene SAS nå i verste fall kan tape på å ta en modig, men helt nødvendig, beslutning.


Kommentarer:
Postet av: Hvorfor bare SAS

Det interessante her er å spørre om hvorfor det bare er SAS som opplever slike problemer? SLik jeg forstår det har SAS fått foretatt egne modifikasjoner/spesialtilpasninger på disse flyene.

Hva gjør SAS annerledes i forhold til flyselskapene som IKKE oppelever problemer med flytypen? Dårlig vedlikehold? Slurv? Kunnskapsløshet?

29.10.2007 @ 17:24

Skriv en ny kommentar:

Navn:
Husk meg ?

E-post:


URL:


Kommentar:


Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://blogsoft.no/trackback/ping/5566971
hits