TV2Nettavisen

Oljepenger til tog

16.10.2007 @ 21:47
Den norske jernbanen str bom stille, til tross for tir med politisk velvilje. Problemet er bare at viljen ikke frer til handling. N vil flere politikere lfte jernbanen ut av skyggenes dal.

image363

Faksimile: Aftenposten

Aftenposten har i en serie artikler pvist at utbyggingen av norsk jernbane gr i damptog-fart. Politikerne vedtar den ene storstilte planen etter den andre, men nr hsten kommer og statsbudsjettet skal snekres sammen, ender planene med smpenger til jernbaneutbygging.

Resultatet er at det i r tar lengre tid med toget til Vestfold enn det gjorde for tjue r siden, og at land som Sveits - som har satset offensivt - har en langt strre del av persontrafikken p skinner enn oss.

- Vi m tenke helt nytt om finansiering av jernbane. Med dagens overfringer over statsbudsjettet er det ikke mulig f til noe, sier Trond Helleland (H) i Stortingets transport- og kommunikasjonskomit til Aftenposten.

I rets statsbudsjett fremstilte regjeringen satsingen p jernbane som noe storsltt. I virkeligheten kte man investeringen i linjenettet med 120 millioner kroner. I denne sammenheng blir det smpenger.

Les bloggen: Det gr aldri et tog.

Det er nettopp denne manglende satsingen som fr Hyre-representant Helland til gjre felles sak med Arbeiderpartiets Torstein Rudihagen og Irene Johansen:

- Vi m ta jernbanen ut av statsbudsjettet og finansiere en satsning spesielt, sier Ap-poliitikerne. - Vi trenger prosjektfinansieringer, slik det gjres i Sverige, der det lnes penger til store prosjekter for f dem i gang.

Ogs SVs Hallgeir Langeland sttte forslaget: - Vi trenger en skikkelig satsing i byomrdene for intercity, og for f til en fremtidsrettet jernbane, med hyhastighet. Det skjer bl.a. n i Spania og i Argentina, sier Langeland.

Den tverrpolitiske enigheten om gjre noe, er lfterik. Og det er bra hvis man evner behandle langsiktige investeringer i infrastruktur som noe annet enn ke driftsutgiftene over statsbudsjettet.

Med skillet som allerede er mellom NSB og Jernbaneverket, innbyr ogs lsningen til private investorer. Behold infrastrukturen p statens hender, men la private tilbydere konkurrere om drive togrutene. Det ville vrt en drm for passasjerene.

Kommentarer:
Postet av: metino

norge en av verdens rikeste land har ikke hvorfor ikke bygge jernbanelinje til haugesund

via bergen for eksempel.

16.10.2007 @ 22:24
Postet av: Andreas

..ehh, kanskje fordi det ikke bor en sjel i Haugesund? I alle fall ikke nok folk til forsvare bygging av en sinnsyk dyr jernbane.

17.10.2007 @ 11:53
Postet av: Vidar N

Som Haugesunder er jeg helt enig med Andreas. Det er galskap bygge jernbane til Haugesund. Man br helt klart prioritere oppgradere/oppruste eksisterende strekninger. Sentrale stland passer godt for jernbane (vil nok ogs kunne avlaste veinettet) samt muligens strekningene mellom det sentrale stland og Stavanger/bergen/trondheim. F disse streknnigene opp g med skikkelig standard og materiell, og la heller andre deler f mere over veibudsjettet fram til det vil vre lnnsomt bygge ut bane.

17.10.2007 @ 12:14

Skriv en ny kommentar:

Navn:
Husk meg ?

E-post:


URL:


Kommentar:


Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://blogsoft.no/trackback/ping/5554755
hits