TV2Nettavisen

Oljepenger til tog

16.10.2007 @ 21:47
Den norske jernbanen står bom stille, til tross for tiår med politisk velvilje. Problemet er bare at viljen ikke fører til handling. Nå vil flere politikere løfte jernbanen ut av skyggenes dal.

image363

Faksimile: Aftenposten

Aftenposten har i en serie artikler påvist at utbyggingen av norsk jernbane går i damptog-fart. Politikerne vedtar den ene storstilte planen etter den andre, men når høsten kommer og statsbudsjettet skal snekres sammen, ender planene med småpenger til jernbaneutbygging.

Resultatet er at det i år tar lengre tid med toget til Vestfold enn det gjorde for tjue år siden, og at land som Sveits - som har satset offensivt - har en langt større del av persontrafikken på skinner enn oss.

- Vi må tenke helt nytt om finansiering av jernbane. Med dagens overføringer over statsbudsjettet er det ikke mulig å få til noe, sier Trond Helleland (H) i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité til Aftenposten.

I årets statsbudsjett fremstilte regjeringen satsingen på jernbane som noe storslått. I virkeligheten økte man investeringen i linjenettet med 120 millioner kroner. I denne sammenheng blir det småpenger.

Les bloggen: Det går aldri et tog.

Det er nettopp denne manglende satsingen som får Høyre-representant Helland til å gjøre felles sak med Arbeiderpartiets Torstein Rudihagen og Irene Johansen:

- Vi må ta jernbanen ut av statsbudsjettet og finansiere en satsning spesielt, sier Ap-poliitikerne. - Vi trenger prosjektfinansieringer, slik det gjøres i Sverige, der det lånes penger til store prosjekter for å få dem i gang.

Også SVs Hallgeir Langeland støtte forslaget: - Vi trenger en skikkelig satsing i byområdene for intercity, og for å få til en fremtidsrettet jernbane, med høyhastighet. Det skjer bl.a. nå i Spania og i Argentina, sier Langeland.

Den tverrpolitiske enigheten om å gjøre noe, er løfterik. Og det er bra hvis man evner å behandle langsiktige investeringer i infrastruktur som noe annet enn å øke driftsutgiftene over statsbudsjettet.

Med skillet som allerede er mellom NSB og Jernbaneverket, innbyr også løsningen til private investorer. Behold infrastrukturen på statens hender, men la private tilbydere konkurrere om å drive togrutene. Det ville vært en drøm for passasjerene.

Kommentarer:
Postet av: metino

norge en av verdens rikeste land har ikke hvorfor ikke bygge jernbanelinje til haugesund

via bergen for eksempel.

16.10.2007 @ 22:24
Postet av: Andreas

..ehh, kanskje fordi det ikke bor en sjel i Haugesund? I alle fall ikke nok folk til å forsvare bygging av en sinnsyk dyr jernbane.

17.10.2007 @ 11:53
Postet av: Vidar N

Som Haugesunder er jeg helt enig med Andreas. Det er galskap å bygge jernbane til Haugesund. Man bør helt klart prioritere å oppgradere/oppruste eksisterende strekninger. Sentrale østland passer godt for jernbane (vil nok også kunne avlaste veinettet) samt muligens strekningene mellom det sentrale østland og Stavanger/bergen/trondheim. Få disse streknnigene opp å gå med skikkelig standard og materiell, og la heller andre deler få mere over veibudsjettet fram til det vil være lønnsomt å bygge ut bane.

17.10.2007 @ 12:14

Skriv en ny kommentar:

Navn:
Husk meg ?

E-post:


URL:


Kommentar:


Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://blogsoft.no/trackback/ping/5554755
hits