TV2Nettavisen

Det går aldri et tog

09.10.2007 @ 08:42

Halve Norges befolkning bor mellom Oslo og Lillehammer, Skien og Halden. Samtidig liker den rødgrønne regjeringen jernbanen. Hvorfor er det da helt umulig å få bygget et jernbanenett?


image355

Det går alltid et tog, men ikke i statsbudsjettet. Foto: Stig Martin Solberg.

Norsk jernbanedebatt har alltid vært preget av luftslott - som Nord-Norge-banen - og desto mindre av å bygge jernbaner der folk faktisk bor. Det er en av årsakene til at det tar lengre tid med toget til Sandefjord i dag enn på 70-tallet.


Det mangler ikke på planer og gode ord, og alle som kjenner noen som pendler for eksempel fra Fredrikstad til Oslo med jernbanen, vet hvilke forbedringer som trengs. Aller viktigst er flere parallelle spor ut fra Oslo for å fjerne flaskehalsene som ødelegger for hurtighet og pålitelighet.


I statsbudsjettet er det ingenting som tyder på at regjeringen har forstått tegningen eller at man akter å gjøre noe med situasjonen. De øker riktignok investeringene i linjenettet med 120 millioner kroner, men det er småtteri i denne sammenheng. Omtrent like mye som å bygge et rockemuseum i Trondheim.


image356


Det mest imponerende med samferdselsminister Liv Signe Navarsetes jernbanesatsing er selvskrytet i pressemeldingene. Påplusningen på investeringene med 5,.4 prosent omtales om "eit historisk høgt nivå for satsing på infrastrukturen til jernbanen".

De tror det neppe selv engang!

Problemet for NSB er at selskapet snart må få rom for å være offensive, i stedet for å forsvare gamle linjer og forsinke omstillingen. Høyhastighetstog mellom Oslo og Stavanger, Bergen og Trondheim er et gigantisk nasjonalt løft , og reisetiden må mer enn halveres for å gjøre tilbudet attraktivt. Samtidig blir konkurrentene stadig bedre. Veiene forbedres og flyene går oftere.

Da er intercitytog på Østlandet et mye sikrere kort. Befolkningssentraene ligger stort sett som perler på en snor, og det bor altså 1,9 millioner mennesker i fylkene som jernbanen mellom Oslo og Lillehammer, Skien og Halden går gjennom. Med reisetider ned mot en time vil jernbanen være den overlegent beste transportformen.

Men da trengs mer politisk vilje enn fattige 120 millioner kroner.


Kommentarer:
Postet av: Tormod

Unnskyld, men burde det ikke være et krav til en redaktør at han visste forskjellen mellom NSB og Jernbaneverket?

09.10.2007 @ 09:28
Postet av: Hvorfor ikke det da?

Fordi: Verden er full av kule folk som skal bli noe i media og sånn, i steden for ingeniører. Man trenger nemlig nok sånne for å bygge jernbane. Sett deg på skolebenken og pugg matte og fysikk, ikke sitt og syt.

09.10.2007 @ 09:58
Postet av: ottar bighand johansen

jeg synes det er fint at gunnar tar opp denne problemstilingen, og han har noen gode poenger.

det som allikevel bør nevnes er at grunnen til at senterpartiet insisterte på å få samferdselsministeren, er at deres strategi for å oppnå spredt bosetning er å førsøke å gasse ihjel folk i oslo med eksos.

derfor er det bare saltpåstrøing som kommer frem i budsjettene.

ny østfoldbane med høyhastighetsforbindelse til göteborg burde vært prioritert langt høyere.

og som frp sier burde man slutte med klatting og ta så store løft (eks oslo-gøteborg, oslo-trondheim) at de store aktørene fra kontinentet blir interessert.

09.10.2007 @ 11:58
Postet av: Gunnar Stavrum

Til Tormod: Les omigjen bloggen, så ser du at jeg kjenner forskjellen. Det eneste stedet hvor det refereres til NSB, så er det i en sammenheng hvor selskapet brukes til å trafikkere og opprettholde gamle strekninger (og det gjelder selv om de ikke bygger infrastrukturen).

Til hvorfor ikke det da: Verden er full av ingeniører.

09.10.2007 @ 12:01
Postet av: anonym

>>Samtidig blir konkurrentene stadig bedre. Veiene forbedres og flyene går oftere.

Flyene går ikke fortere i dag! Makshastighet kanskje, men ikke rell flyttid. I tillegg tar nå innsjekk og sikkerhetskontroll lenger tid på flyplassene. Fly fra Oslo tar 30-70 minutter lenger tid nå enn de gjorde for 10 år siden (Gardemoen). Således skulle tog kunne posisjonere seg bedre tidsmessig nå enn noen gang.

09.10.2007 @ 12:39
Postet av: Tormod

Gunnar, hvorfor fokuserte du på NSB i det hele tatt da? Artikkelen handler om jernbaneNETT, uten at du nevner jernbaneverket i det hele tatt.

Dog er jeg ikke uenig med deg. Den samme argumentasjonen kan også brukes for veier.

09.10.2007 @ 14:13
Postet av: Geir i Oslo

For en gangs skyld er jeg enig med Stavrum. Leit at jernbaneforkjemperne ikke har større makt i regjeringen.

09.10.2007 @ 15:11
Postet av: City

Og begynne diskutere om det skal stå jernbaneverket eller NSB er jo bare tull, Stavrum har helt rett i at man diskuterer luftslott (de blir selfølgelig ikke bygget), men de skapes et intrykk fra politikere at man er opptatt av tog, men budsjettene som legges fam viser at det knapt nok er penger prosjektering av et utvidet jerbanenett, og aller minst å bygge det. Det kan ikke bare settes av lommerusk på statsbudsjette dersom man vil at folk skal velge kolektivt.

09.10.2007 @ 15:43
Postet av: Naut

Det har blitt diskutert dobbeltspor og høyhastighetsbane mellom halden og oslo de siste 25 årene, men det blir aldri noe av det. samtidig tar bussene over stadig mer av pendlertrafikken mellom oslo og halden. at politikerne er en gjeng naut er en selvfølgelighet. eneste konklusjon jeg kan komme med.

09.10.2007 @ 19:32
Postet av: Eivind

Det er faktisk ganske imponerende å se hvordan Jernbaneverke planlegger kapasiteten for de neste 50 årene. Jernbanelinja mellom Larvik og Porsgrunn skal faktisk være ENKELTSPOR. Som kuriositet kan det nevnes at sporet skal på sikt huse både sørlandsbanen via vestfold og godstrafikk.... Samtidig er det inntegnet en fire felts motorvei på E18 på samme strekning. Proppen er jernbaneverket som planlegger svært kort... det ser vi jo med Oslotunellen... Bildet som viser jernbane- enkeltspor vs. E18 firefelt: http://www.jernbaneverket.no/multimedia/archive/01720/Oversikt_over_tras_1720348a.jpg

10.10.2007 @ 00:34
Postet av: Torstein

Fornuftig i kombinasjon med budsjett, flere departement og sammarbeid over budsjettposter er dessverre ikke noe som forekommer.
Spør de som jobber i skitten til daglig + de som skal/må bruke tjenestene. Bygg ut i fra dette og en får noe som fungerer. Ikke start på toppen å gjett hva som må til. Burde vært enkelt dette her, men neida.

10.10.2007 @ 13:26
Postet av: Frederik

Det er noen år siden nå at forskere fant ut at det er mer forurensende for miljøet å kjøre høyhastighetstog enn bil - selv om togene var helt fulle.

Fly er mindre forurensende enn bil per kilometer forutsatt at du har mer enn tre personer per bil. I tillegg flyr fly i utgangspunktet rett frem, mens bilder må svinge hele tiden og dermed får en lenger totalavstand.

Kanskje snart på tide å sette opp shuttle-fly mellom de store tettstedene, fremfor å bruke milliardinvesteringer på jernbane?

10.10.2007 @ 14:44

Skriv en ny kommentar:

Navn:
Husk meg ?

E-post:


URL:


Kommentar:


Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://blogsoft.no/trackback/ping/5547814
hits