TV2Nettavisen

Redernes krokodilletårer

20.09.2007 @ 09:59
Aviser langs hele kysten er full av tårer og tenners gnissel for de stakkars skipsrederne. Nå er de så bitre at de vil flytte fra landet og ødelegge hele vår maritime næring.

image348

Skal skipsreder John Fredriksen få ettergitt Smedsvigs skattegjeld på en milliard kroner?

Argumentasjonen er selvsagt syltynn. Norske rederier kjøper varer og tjenester over hele verden, og de kjøper ikke pumper fra Frank Mohn eller meglertjenester fra Fearnleys som ledd i en nasjonal dugnad.

Shipping er en internasjonal virksomhet med høy konkurranse mellom rederier, meglere og leverandører - og det gis ikke ved dørene. Frykten for at rederiene skal flagge ut og boikotte Norge er ubegrunnet.

Shipping er en nådeløs internasjonal bransje, med sterk konkurranse mellom rederier, meglere og leverandører. Ingen bygger båt i Norge hvis den er vesentlig dyrere enn å kjøpe den andre steder. De fleste analysene som beskriver det såkalte "maritme cluster" er kjøpt og betalt av næringen selv.

At 100.000 arbeidsplasser skal være avhengig av tidenes skattegave til norske rederier, tar jeg med en klype salt.

Et mer relevant spørsmål er om Norge skal gi en skattegave på en milliard kroner til Kypros-baserte John Fredriksen, som eier Smedvig?

Redernæringen forsøker nå å innbille folk at de er lovet evig skattefritak fra politikerne. Sannheten er at de siden 1996 har fått skyve skatten foran seg. Ingen har lovet dem noe som helst om hva som ville skje når ordningen ble avviklet.

image349

Faksimile: Bergens Tidende.

Blant rederne som nå stilles opp for å sanke sympati er Ellen Forland (81) - verdens eldste aktive offshorereder. Ifølge gårsdagens Bergens Tidende har hun "brukt sine siste penger til å bygge to skip ved BMV. Nå kan hun bli tvunget til å selge skip for å betale skattegjelden".

Forland har altså brukt dine og mine penger (skattegjelden) som egenkapital og kjøpt flere skip enn hun reelt sett har råd til. Nå blir ikke skipene senket om hun må betale gjelden, enten må hun refinansiere gjelden - eller så må hun selge dem.

Skipene vil fortsatt trenge sjøfolk og utstyr, selv under eventuelle nye eiere.

I dag har rederne 20 milliarder kroner i skattegjeld, og de pengene vil nå bli krevd inn. Ikke alle pengene, vel å merke. Bare to tredeler, og rederne får ti år på seg til å gjøre opp gjelden. For de aller fleste rederiene er det mer en nok rom til å områ seg, og trøsten får være at de nå får et nytt skatteregime uten skatt av betydning overhodet.

Får jeg - og andre norske lønnsmottakere - samme ordning, lover vi ikke å sutre!

Kommentarer:
Postet av: Tidligere Sjømann

Om de sosialistiske kreftene i Norge ville hatt norske sjøfolk på norske skip, ville de evnet å se forskjell på rederier som arbeidsgiver og rederne som eiere. Denne artikkelen er skrevet ut av pur missunnelse.

Jeg er ikke forbanna på rederne fordi jeg ikke er sjømann lenger. Men på alle som stemmer sosialistisk. Det er sosialistene og deres evneveike stemmekveg som er årsaken til utflaggingen på 80-tallet og frem mot i dag. Dere har ikke helt tatt inn over dere at om man skatter rederiene som bedrift og arbeidsgiver, flytter de utenlands. Skatt på utbytte er en annen ting. Den gjelder rederne som eier rederiene.

Hvorfor evner dere ikke å se forskjell?

20.09.2007 @ 10:54
Postet av: Nåværende skattyter

Hvorfor i himmelens navn skal rederiene - som arbeidsgiver - få milliardsubsidier i forhold til alle andre næringer her i landet? Og hvilken ulykke skulle det medføre om de flyttet utenlands? Vi har skrikende mangel på arbeidskraft her i landet.

20.09.2007 @ 11:06
Postet av: Henrik Akselsen

Dette er en kamp som er verd å ta. Er det noen man ikke bør gi lillefingeren til så er det redere.

20.09.2007 @ 12:50
URL: http://henrikakselsen.blogspot.com/
Postet av: Kristian

Brukt "våres" penger til å kjøpe nye skip?Hva tror du regjeringens heniskt med å frita rederne for skatt på overskudd var? at de skulle la pengene stå på bok og forrente seg? Nei, det var jo selvfølgelig for å sikre reinvesteringer i bransjen slik at de kunne fortsette og operere i Norge(samt ikke å ta utbytte)

20.09.2007 @ 13:03
Postet av: Jepp

Alle dere som skriver inn har ALDRI hatt en arbeidsplass på sjøen!! Glem å skrive innlegg når dere ikke vet hva saken gjelder!!

20.09.2007 @ 13:17
Postet av: jaja

Det har vel ingen ting med saken å gjøre om du har vært på sjøen eller ikke?

20.09.2007 @ 13:20
Postet av: Tore Tang

Arbeidsplass på sjøen?

Den tiden er dersverre over. Vi må finne oss i at arbeidsmarkedet endrer seg.

Slutt å glorifisere det gamle!

20.09.2007 @ 13:38
Postet av: JadedGamer

SELVSAGT har ikke de som skriver inn hatt jobb på sjøen! De er jo ikke filipinere! Det eneste som er norsk med norske (større) redere er fødestedet. Lokale fiskeredere er en annen sak, men de har da andre subsidier å ta av.

20.09.2007 @ 14:41
Postet av: Hans

Jeg arbeider i shipping og jeg kan men sikkerhet si at dette kommer til ä före til utflytting. Etter forrige skattekrangel var det noen redere som ikke trodde pä regjeringen og flyttet virksomhet til Singapore. I dag sitter de som trodde pä staten den gang igjen som tapere. Det er vel det jeg synes er ille her.

At rederne er notoriske i ä ungä skatt er forsävidt ikke noe nytt, det har de gjort til alle tider. Og det gjör de fortsatt, uavhenging om de er Norske eller ikke.

20.09.2007 @ 15:10
Postet av: superjack

Om man har vært på sjøen eller ikke har vel overhodet ikke noe med saken å gjøre.

Det handler om rederne, dvs de som sitter på LAND og eier skipene, ikke norske sjøfolk.

Gunnar Stavrum: Ett veldig bra innlegg.

20.09.2007 @ 16:07
Postet av: Gjermund

Kan ikke si meg annet enn helt enig her.

Rederne klaget over skatteregimet og var en pådriver for NIS i sin tid, deretter gikk de ut og ansette utenlandske sjømenn istedenfor norske.

Rederne har ingen lojalitet til noen spesiell nasjon, der styres lojaliteten av lommeboka.

Derfor er argumentet om at en inndrivelse av skattekravet vil bety kroken på døra for mange maritime leverandører langs kysten helt tatt ut av sin sammenheng.

Rederne kjøper varer og tjenester der de er billigst, det være seg i Norge eller i utlandet.

20.09.2007 @ 21:49
Postet av: Petter Smart

For noen idioter som skriver innlegg her.

Og for en idiot som skrev originalartikkelen.

Det som skjer nå er at staten gir dårligere vilkår til norske redere enn det utenlandske redere har.

Det fører igjen til utflagging hvis det er mulig for rederne.

Hvis det ikke er mulig så vil disse menneskene rett og slett slutte med redervirksomhet og heller starte med f.eks. eiendom eller andre "produktive" virksomheter som er mer gunstige å drive med i Norge.

At artikkelforfatteren kan tro at det å forandre skattevilkårene drastisk ikke har noen effekt for denne industrien er helt utrolig.

Hvordan er det mulig å få spalteplass med slikt vrøvel?

21.09.2007 @ 14:26
Postet av: Vestlending

Typisk østlendinger å grine på denne måten. Dere kan ta turen over til Vestlandet og peke på disse rederne som bader i onkel Skrue pengebingen sin som dere tydeligvis mener fins. Ikke alle redere er som John Fredriksen. De fleste redere på Vestlandet er nøkterne folk som har skapt verdier og arbeidsplasser. I Norge er det ikke lov å skape verdier for seg selv, skal man bli rik må det skje gjennom Lotto eller spekulering i verdipapirer.

Ikke bare påvirker rederiskatten i forhold til utflagging, men også arbeidsplasser rundt og i industrien. Det er ikke teknologibedriftene som blir rammet, men tradisjonelle yrker som stålarbeid, elektrikerarbeid og annet som vanligvis blir utført ved verft.

Forland har sørget for å sikre drift ved BMV, et gammelt tradisjonsrikt verft gjennom å sikre verftet arbeid. Hun sørger for at norske tradisjoner innen skipsbygging føres videre og bruker kun norske sjøfolk. Hun har vært villig til å bruke av egne penger for å gjennomføre dette, rederiet har 3-4 ganger kostnaden med mannskap i forhold til om de hadde brukt utenlandske sjøfolk. Hun tar virkelig vare på sine arbeidstakere. Det er usselt å angripe Forland på denne måten Stavrum.

30.09.2007 @ 19:58
Postet av: Ulf Larsen

Hva med å ta rederne på ordet? La de slippe å betale skatt? Bare si, 20 milliarder er helt greit, bare glem regningen. Men fra nyttår skattlegges dere på lik linje med andre næringer. Om det ikke er mulig så får de noen hundre redere som dette berører flytte og vi andre slipper det evinnelige maset, de sutrer faktisk mer enn bøndene. Og ja - selv om det ikke er relevant, så har jeg mine år på sjøen.

Næringsnøytralitet er et veldig bra ord her, pengene går dit en får best avkastning, og ferdig med det. Og for de som tror at Norge er et vanskelig land for å drive næringsliv så sjekk OECDs statistikk over skattenivå osv - så en håndfull klagende, sutrende redere klarer vi oss godt uten.

11.10.2007 @ 17:12

Skriv en ny kommentar:

Navn:
Husk meg ?

E-post:


URL:


Kommentar:


Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://blogsoft.no/trackback/ping/5531025
hits