TV2Nettavisen

Bilistene betaler regningen

18.09.2007 @ 08:57
Hvis du ergrer deg over bilistene, kan det vre en trst: De er den frste gruppen i Norge som er skalt karbonnytral. Klimaendringene er ikke norske bilisters skyld.

image346

Bilistene er karbonnytrale, viser tall fra NHH.

Skalte grnne avgifter hres alltid bra ut, men kynikerne hevder at de som regel kun er fiskale - det vil si at de egentlig er innfrt for gi mer penger i statskassen.

En slik avgift er CO2-avgiften p bensin, som ble innfrt i 1991. Bilistene betaler i dag 80 re per liter bensin, og det er iflge NHH-professor Terje Hansen mer enn nok til at bilistene samlet er karbonnytrale.

I et innlegg i Dagens Nringsliv har professoren regnet p avgiften: For 80 re kan staten kjpe CO2-kvoter for temmelig nyaktig dobbelt s mye som bilen slipper ut.

image347

NHH-professor Terje Hansen har regnet ut at bilistene betaler dobbelt s mye i avgifter som det som trengs for kjpe CO2-kvoter. Foto: NHH.

- Satt p spissen kan man alts med en viss rett hevde at forurensningen som norske bensindrevne biler forrsaker, er miljfremmende fordi ett tonn kte CO2-utslipp i Norge kan motsvares av to tonn reduserte CO2-utslipp i resten av verden, skriver Terje Hansen.

Regneeksempelet er interessant fordi det illustrerer to forhold meget bra:

* Bensinavgiften som totalt innbringer 1,4 milliarder i statskassen, brukes ikke til kjpe CO2-kvoter.
* Kvotekjp-argumentet kan lett bli en sovepute som forhindrer rensetiltak og annen adferdsendring her hjemme.

Oppslutningen bak grnne avgifter blir liten hvis ikke man ser en klar sammenheng mellom det som betales inn og formlet. Et rimelig krav er at samtlige penger som CO2-avgiften innbringer faktisk brukes til kjpe CO2-kvoter eller til andre klimagass-reduserende tiltak - og at det blir synliggjort i Nasjonalbudsjettet eller andre offentlige dokumenter.

En annen klar konklusjon er at vi ikke kan gjemme oss bak "klimanytralitet" s lenge vre faktiske utslipp bare ker og ker. Kjp av kvoter er vel og bra, men de erstatter ikke behover for at vi aktivt forsker redusere vre egne utslipp.

Der har Norge langt igjen.

Kommentarer:
Postet av:

Det som er problemet er jo at privatpersonene "dessverre" bare str for ca 15 % av de norske Co2-utslippene. Nr politikerne ikke tr foreta seg noe som helst overfor nringslivet, som alts slipper ut ca 85 %, sier det seg selv at det ikke monner. Inntil s skjer, er min vilje til ta dette privat meget begrenset. Jeg har ogs problemer med godta tonnevis av avgifter p privatpersoners forbruk, mens nringslivet slipper eller til og med fr subsidier til fortsette slippe ut.

18.09.2007 @ 14:10
Postet av: TJ

Skalte "klimakvoter" er det strste bedrageriet som er laget i den senere tid.

Klimakvoter lser ingen vrdens ting. Det ER kun ett pskudd for f mer inn i statskassen som vanelig. Og Norge er det beste beviset for dette som nevnt i artikkelen. Man tar med to hender og gir tilbake med n og proper seg at man er miljvennlige. Nr skal folk skjnne at fks. arbeiderpartiet er en miljvrsting av dimensjoner?

19.09.2007 @ 01:35
Postet av: nn

Bare for poengtere det s finnes det jo lokal forurensing ogs. Ikke alt handler om CO2.

19.09.2007 @ 14:05
Postet av: Roald Bentzen

Jeg reiste her om dagen med en av disse Expressbussene p E18 Kopstad til Lier. Bussen jeg hadde tenkt ta viste seg ikke ta opp passasjerer p Kopstad, kun avstigende! Jeg fant en annen som gikk noen minutter sener - Den kunne ikke slippe meg av p Lier! (P Lier ble jeg bilsyk og mtte g av).
Sjufren forklarte at det hadde med konsesjon gjre - Det skulle vre en slags fordeling av passasjerene p strekningen, konsesjonshaverne i mellom.
Vi var to passasjerer ombord. Sjuffren fortalte at dieselforbruket var ca. 3,5 liter per mil. Alts 1,75 l/mil/passasjer. Jeg regnet ut detter er 2,5 - 3 ganger mer enn hva en moderne bil bruker. Tenker vi oss at personbiler frakter 1,5 passasjer i gjennomsnitt, m bussen ha 9 passasjerer i gjennomsnitt for konkurrere miljmessig med bilen. Med gjeldende konsesjonstenkning synes dette mangle i vurderingene.

20.09.2007 @ 09:06
Postet av: Helgis

Stavrum?s CO2 kaos. Hyre/Frp politikaren Gunnar Stavrum og Terje Hansen kjem bilistane til unnsetning ? han meiner i dag at bilistane kan forurense med god samvittighet. Det er OK med auka privatbiltraffikk og auka lokal forurensing fordi bilistane betaler penger til statskassen. Dette er overskrifta og hovedbodskapen sjl om han til slutt i velkjent stil dobbeltkomuniserer og seier at tilliten til CO2 avgiftene forsvinn nr dei ikkje blir brukt til CO2 reduksjoner i andre land. Han fortel ikkje at CO2 avgiften har den enkle hensikt gjere det dyrare for nordmenn brenne bensin. Verre er det ikkje. Han fortel heller ikkje at bilavgifter har sitt utspring i den norske handelsbalansen med utlandet.

Han og Hansen signaliserer med denne artikkelen at dei er p privatbilistane si side - at problema med forrurensinga i byane forsvinn berre desse udugelege politikarane legg ned et kolkraftverk i Kina. I gr, ei veke etter valget, gikk han til angrep p politikarar p som svikta i kampen mot den auka biltrafikken i byane. I dag kan bilistane pusta ut og retta ryggen igjen, Nettavisen er p deira side. Politikaren Stavrums melding til bilistane er, som det str i Fremskrittpartiet sitt program: kjr med god samvittighet

-

du

betaler.

20.09.2007 @ 10:27

Skriv en ny kommentar:

Navn:
Husk meg ?

E-post:


URL:


Kommentar:


Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://blogsoft.no/trackback/ping/5529358
hits