TV2Nettavisen

Storbyene kveles av biler

17.09.2007 @ 09:50
Biltrafikken inn til de strste byene bare vokser og vokser. Heller ikke ved dette kommunevalget maktet politikerne sette kollektivtransport og milj p dagsorden.

image345

Trafikken inn og ut fra Bergen i rushtiden har kt med 38,7 prosent siden 1990, opplyser Statens Vegvesen til VG.

Tallene stemmermed erfaringene frade andre storbyene:

- I Oslo og Akershus har trafikken kt med henholdsvis 25 og 48 prosent siden 1992.
- Stavanger kan rapportere om 35 prosents vekst over Auglendshyden.
- Kristiansand har 30 prosents vekst stfra.

Dette skjer til tross for at politikere fra de fleste politiske partier nsker redusere biltrafikken, og til tross for at man vet endel om hvilke tiltak som faktisk virker:

* Frre parkeringsplasser i sentrum
* Flere avganger med kollektivtransport

- Kapasitetsgrensen er ndd p flere veier, sier Harald Granrud ved Statens vegvesen til VG. Iflge avisen forklarer ekspertene utviklingen med "flere matpakkekjrere, sterk vekst i bilparken, flere handels- og fritidsreiser, og kt tungtrafikk".

Statens vegvesen legger frem tall for 16 mlestasjoner for rushtrafikken inn til storbyene, og bare ett eneste sted er det nedgang de siste fire rene: Mosseveien inn til Oslo. Der er forklaringen at veien er s full at det rett og slett ikke er plass til flere biler, s folk kjrer rundt.

image344

For bekjempe biltrafikken p Manhattan vedtar politikerne straffeavgift.

Verken bedre sykkelveier, frre parkeringsplasser eller flere buss- og trikkavganger var valgkamptema i r. Den eneste saken som nrmet seg gjaldt debatten om de rdgrnne var for eller mot rushtidsavgift. Den saken turte som kjent ikke SV kjre, og etterp klaget de over at milj ikke var heftig nok debattert i valgkampen.

Sannheten er atvi ikke kan leve med enorm trafikkvekst av matpakkekjrere, men dessverre ogs at det krever politisk mot gjre noe med det.

Forelpig er det mest fagre ord.

Kommentarer:
Postet av: nils

K er i seg selv en mye verre rushtidsavgift enn noen skarve kroner noen gang vil bli. Men selv denne har ikke fungert. Derfor vil en pengeavgift bare bli en ny fiskalavgift som gir mer penger til en allerede alt for rik stat, s lenge det ikke finnes gode alternativer for alle oss som m begynne p jobb i Oslo fra 7-9 om morgenen og slutte fra 16-18.

17.09.2007 @ 10:54
Postet av: Hvard

"Som SV ikke turte kjre?" Dette skjnner jeg ikke. De kjrte jo saken som bare det. I hp om finne en klimasak som skilte de fra de andre partiene. De lyktes, men fikk huden fra de andre. Og velgerne forsvidt. Moralen er vel at vi dessverre ikke nsker endre handlinger i den grad som er ndvendig.

Og synd at Nettavisen ikke gir mer kreditt til de partiene og organisasjonene som faktisk foreslr tiltak som monner. Da frister det jo ikke til gjentakelse.

17.09.2007 @ 13:10
Postet av: ap velger

lsning: bygg en ny vei 4 felt i hver rettning og sett opp farts grensa til 120 km t.

Det skader miljet betraktelig mindre om man kan gjre fort kontra st i k!!!

17.09.2007 @ 13:46
Postet av: SKA

Dumt at det m et tosiders oppslagt i VG til for at Stavrum fr opp ynene. Problemet har vrt der i over ti r.

17.09.2007 @ 15:37
Postet av: Tivoli

Grunnen til trafikkveksten er jo at langt flere er i arbeid og derfor m komme seg p jobb. Folk kjrer ikke i k for moro skyld, derfor vil enda flere avgifter gjre lite for trafikken, da folk ikke har et reelt valg. Saken er at denne veksten har vrt stor i mange r, mens veimyndighetene har unnlatt ta tak i problemet. Norge utenfor Oslo er i praksis for lite til ha et fornuftig utbygget kollektivalternativ, derfor er det kun en forsert veiutbygging som hjelper. Og dette skulle vrt gjort for lengst dersom myndighetene hadde gjort jobben sin.

17.09.2007 @ 15:51
Postet av: Helgis

STAVRUMs dobbeltkommuniksjon. Du av alle, beskylder politikara for ikkje ta opp denne vanskelige og upopulre saka - samtidig som Nettavisen kjrte alle journalitane sine til angrep p dei som sa at dei ville ta dette p alvor. Ka med litt rlighet Stavrum ? - er det formykje forlange fr ansvarlig redaktr i Nettavisen ?

17.09.2007 @ 16:56
Postet av: Gunnar Stavrum

Helgis og Ska: Beklager skuffe dere, men jeg kjrte akkurat denne saken underveis i valgkampen - bare les tidligere blogger.

17.09.2007 @ 22:13
URL: http://www.nettavisen.no
Postet av: Bengt

Er jo ingen vits med en ny vei inn mot oslo, uansett hvor mange filer den har. Byen klarer ikke svelge unna. Det finnes jo lite parkeringsplasser allerede. Dessuten s er ikke vei med 120grense spesielt miljvennlig. Luftmotstanden ker kvadratisk med farten og er dermed 4 ganger sterkere i 120 kontra 60. 70km/t har forresten vist seg vre den mest effektive fartsgrense med tanke p f mye trafikk gjennom. Kene vil nok alltid vre der, det vi trenger er gode alternativer, s kan de som gidder sitte i bilk og vi andre suse rett p plass med sykkel, buss, t-bane eller tog. Trikken m vi for all del bli kvitt, den har ingenting gjre i Oslo, en by uten plass til trikketraser.

19.09.2007 @ 09:03

Skriv en ny kommentar:

Navn:
Husk meg ?

E-post:


URL:


Kommentar:


Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://blogsoft.no/trackback/ping/5528474
hits