TV2Nettavisen

Storbyene kveles av biler

17.09.2007 @ 09:50
Biltrafikken inn til de største byene bare vokser og vokser. Heller ikke ved dette kommunevalget maktet politikerne å sette kollektivtransport og miljø på dagsorden.

image345

Trafikken inn og ut fra Bergen i rushtiden har økt med 38,7 prosent siden 1990, opplyser Statens Vegvesen til VG.

Tallene stemmer med erfaringene fra de andre storbyene:

- I Oslo og Akershus har trafikken økt med henholdsvis 25 og 48 prosent siden 1992.
- Stavanger kan rapportere om 35 prosents vekst over Auglendshøyden.
- Kristiansand  har 30 prosents vekst østfra.

Dette skjer til tross for at politikere fra de fleste politiske partier ønsker å redusere biltrafikken, og til tross for at man vet endel om hvilke tiltak som faktisk virker:

* Færre parkeringsplasser i sentrum
* Flere avganger med kollektivtransport

- Kapasitetsgrensen er nådd på flere veier, sier Harald Granrud ved Statens vegvesen til VG. Ifølge avisen forklarer ekspertene utviklingen med "flere matpakkekjørere, sterk vekst i bilparken, flere handels- og fritidsreiser, og økt tungtrafikk".

Statens vegvesen legger frem tall for 16 målestasjoner for rushtrafikken inn til storbyene, og bare ett eneste sted er det nedgang de siste fire årene: Mosseveien inn til Oslo. Der er forklaringen at veien er så full at det rett og slett ikke er plass til flere biler, så folk kjører rundt.

image344

For å bekjempe biltrafikken på Manhattan vedtar politikerne straffeavgift.

Verken bedre sykkelveier, færre parkeringsplasser eller flere buss- og trikkavganger var valgkamptema i år. Den eneste saken som nærmet seg gjaldt debatten om de rødgrønne var for eller mot rushtidsavgift. Den saken turte som kjent ikke SV kjøre, og etterpå klaget de over at miljø ikke var heftig nok debattert i valgkampen.

Sannheten er at vi ikke kan leve med enorm trafikkvekst av matpakkekjørere, men dessverre også at det krever politisk mot å gjøre noe med det.

Foreløpig er det mest fagre ord.

Kommentarer:
Postet av: nils

Kø er i seg selv en mye verre rushtidsavgift enn noen skarve kroner noen gang vil bli. Men selv denne har ikke fungert. Derfor vil en pengeavgift bare bli en ny fiskalavgift som gir mer penger til en allerede alt for rik stat, så lenge det ikke finnes gode alternativer for alle oss som må begynne på jobb i Oslo fra 7-9 om morgenen og slutte fra 16-18.

17.09.2007 @ 10:54
Postet av: Håvard

"Som SV ikke turte å kjøre?" Dette skjønner jeg ikke. De kjørte jo saken som bare det. I håp om å finne en klimasak som skilte de fra de andre partiene. De lyktes, men fikk huden fra de andre. Og velgerne forsåvidt. Moralen er vel at vi dessverre ikke ønsker å endre handlinger i den grad som er nødvendig.

Og synd at Nettavisen ikke gir mer kreditt til de partiene og organisasjonene som faktisk foreslår tiltak som monner. Da frister det jo ikke til gjentakelse.

17.09.2007 @ 13:10
Postet av: ap velger

løsning: bygg en ny vei 4 felt i hver rettning og sett opp farts grensa til 120 km t.

Det skader miljøet betraktelig mindre om man kan gjøre fort kontra stå i kø!!!

17.09.2007 @ 13:46
Postet av: SKA

Dumt at det må et tosiders oppslagt i VG til for at Stavrum får opp øynene. Problemet har vært der i over ti år.

17.09.2007 @ 15:37
Postet av: Tivoli

Grunnen til trafikkveksten er jo at langt flere er i arbeid og derfor må komme seg på jobb. Folk kjører ikke i kø for moro skyld, derfor vil enda flere avgifter gjøre lite for trafikken, da folk ikke har et reelt valg. Saken er at denne veksten har vært stor i mange år, mens veimyndighetene har unnlatt å ta tak i problemet. Norge utenfor Oslo er i praksis for lite til å ha et fornuftig utbygget kollektivalternativ, derfor er det kun en forsert veiutbygging som hjelper. Og dette skulle vært gjort for lengst dersom myndighetene hadde gjort jobben sin.

17.09.2007 @ 15:51
Postet av: Helgis

STAVRUMs dobbeltkommuniksjon. Du av alle, beskylder politikara for ikkje å ta opp denne vanskelige og upopulære saka - samtidig som Nettavisen kjørte alle journalitane sine til angrep på dei som sa at dei ville ta dette på alvor. Ka med litt ærlighet Stavrum ? - er det formykje å forlange frå ansvarlig redaktør i Nettavisen ?

17.09.2007 @ 16:56
Postet av: Gunnar Stavrum

Helgis og Ska: Beklager å skuffe dere, men jeg kjørte akkurat denne saken underveis i valgkampen - bare les tidligere blogger.

17.09.2007 @ 22:13
URL: http://www.nettavisen.no
Postet av: Bengt

Er jo ingen vits med en ny vei inn mot oslo, uansett hvor mange filer den har. Byen klarer ikke å svelge unna. Det finnes jo lite parkeringsplasser allerede. Dessuten så er ikke vei med 120grense spesielt miljøvennlig. Luftmotstanden øker kvadratisk med farten og er dermed 4 ganger sterkere i 120 kontra 60. 70km/t har forresten vist seg å være den mest effektive fartsgrense med tanke på å få mye trafikk gjennom. Køene vil nok alltid være der, det vi trenger er gode alternativer, så kan de som gidder sitte i bilkø og vi andre suse rett på plass med sykkel, buss, t-bane eller tog. Trikken må vi for all del bli kvitt, den har ingenting å gjøre i Oslo, en by uten plass til trikketraséer.

19.09.2007 @ 09:03

Skriv en ny kommentar:

Navn:
Husk meg ?

E-post:


URL:


Kommentar:


Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://blogsoft.no/trackback/ping/5528474
hits