TV2Nettavisen

Den store rederbløffen

12.09.2007 @ 11:41
Norges rikeste og beste pressgruppe - skipsrederne - forsøker seg på en bløff for å snike seg unna en skatteregning på 20 milliarder kroner. Spiller de for høyt denne gangen?

image340

Rederne kan ta med seg formuen til utlandet, men først vil de rødgrønne innkreve 20 milliarder i skatt. Foto: Rederiforbundet.

Stikk i strid med mange forhåndstips (også mitt) stod den rødgrønne regjeringen på sitt ønske om å kreve inn de 20 milliarder kronene som norske rederier har bygget opp i skattegjeld.

Dette er gjeld som har oppstått fordi rederne siden 1996 ikke har betalt skatt på overskudd de har latt bli i selskapet. Først når pengene skulle utbetales, ventet 28 prosent vanlig selskapsskatt.

Redernes kontoer har vokst seg store under dette skatteamnestiet, og næringen har tatt for gitt at de ville kunne skyve skatten foran seg til evig tid.

Men her har de gjort opp regning uten vert. Nå forlanger næringsminister Dag Terje Andersen at rederne betaler 2/3 av regningen i løpet av de neste ti årene, og betaler rundt 1,4 milliarder kroner årlig i skatt.

Norges Rederiforbund har alltid vært blant landets beste lobyister, og de har tradisjonelt hatt godt grep på Arbeiderpartiet. I disse dager svinger forbundet seg opp til de store høyder:

- Regjeringens forslag (..) er et grunnleggende tillitsbrudd, skriver Rederiforbundet, og hevder at "Regjeringen konfiskerer norske rederiets overskudd".

Trøsten får være at rederne for fremtiden slipper å betale skatt og at de kan ta pengene rett ut av selskapet og inn i egen lomme. Den eneste bekymringen blir en tonnasjeavgift på 0,6 prosent av driftsoverskuddet.

For fremtiden skal altså rederiene betale 30 millioner kroner i skatt tilsammen for et overskudd som følgelig ligger på rundt 5.000 millioner (fem milliarder) kroner, ifølge Finansdepartementets utregninger.

Den foreslåtte tonnasjeavgiften ligger garantert betydelig under det næringen årlig legger igjen for vin og gode måltider over norske restaurantbord.

Rederinæringen kan altså glede seg over fremtidig skattelykke, men mye vil ha mer, og nå forsøker de å vri seg unna skatteregningen de har bygget opp siden 1996.

image341

Rederiforbundets Marianne Lie spiller høyt.

- Det er galt å si at rederiene har en skattegjeld. Når rederiskatten ble innført i 1996 var det ikke hensikten at overskuddet i rederiene skulle beskattes dersom skipsfartsvirksomheten var i Norge og overskuddet ble brukt til å utvikle selskapet og norske arbeidsplasser, hevder Rederiforbundet.

Dessverre for Rederiforbundet er de alene om å huske dette. Finansavisen har i dag gjennomgått de daværende stortingsdokumentene om den nye rederibeskatningen, og det står ikke et eneste sted at rederne aldri skulle betale skattegjelden sin.

De rødgrønne står altså fast på kravet om at de 20 milliardene i skattegjeld skal innbetales, men nå skal saken gjennom Stortinget. Fortsatt er det mulig at flertallet bøyer av og gir næringen overgangsordninger som i praksis fjerner skatten.

For flertallsregjeringen er det kystrepresentantene til Arbeiderpartiet og Senterpartiet som er det svakeste leddet.

Begge parter spiller høyt, men det vil være historisk nytt om det blir statsminister Jens Stoltenberg som til sist sitter igjen med potten.

Kommentarer:
Postet av: observer

Rederiforbundet har i lang tid vært blant landets beste lobbyister, både før og under Marianne Lies ledelse. Men de har noen ganger hatt en tendens til å gå ut med uriktig informasjon, og i tillegg bruke Sjømannsforbundet og andre i sin lobby-virksomhet, for så senere svikte disse. Det glemmer man ikke i AP og LO. Marianne Lie er også en som benytter kjente grep i sine angrep på myndighetene, Finansdepartementet og andre som jobber med skattelegging av bransjen. Desverre for Lie er disse nå så kjente at de etter hvert mister sin effekt - og hva gjør Rederiforbundet da, da?

Kunne kanskje forsøkt å betale bare LITT skatt, kanskje?

12.09.2007 @ 15:11
Postet av: Olav

Norske redere er dobbeltmoralister og miljøsvin. Når deres båter går i amerikanske farvann og EU-farvann må større båter gå på diesel av miljøhensyn. Når de er utenfor disse områdene går de på de tunge og svovelholdige forurensende oljene. De tildels ekstremt høye fraktratene for tankmarkedet har gitt veldig høy profitt og høy aktivitet. Som et eksempel på de gode tidene for redere kan nevnes at Arne Blystad kjøpte Team Tankers i Bergen i 1999 for 250 mill og solgte for 2 milliarder 7 år senere. Den gode profitten for rederne har dog en bakside og en skjult kostnad: Miljøbelastningen er stor, og vi må alle betale for denne. At redere må tilbakebetale 28% selskapsskatt på overskuddet er ikke mer enn rimelig, og regjeringen har min fulle støtte.

12.09.2007 @ 17:33
Postet av: Andreas H.

Jeg trodde dette dreide seg om å ha samme rammevilkår som resten av verden. Ser at Tyskland har passert oss på tonnasje. At vi nordmenn gjerne ser at andre betaler skatt er ikke noe nytt. Med hensyn til lobbister så er det vel andre med mere svin på skogen.

12.09.2007 @ 17:35
Postet av: Økonom

Norge kommer aldri til å bli konkurransedyktige på skatt og avgifter og det skal vi heller ikke være. I mine øyne vil det kun være positivt hvis redernæringen sakte fases ut av det norske samfunn slik at vi kan bruke vår kapasitet til skatteproduserende virksomhet. Vi vil tape på kort sikt, men gevinsten blir stor på lang sikt.

13.09.2007 @ 09:59
Postet av: Henrik Akselsen

Hvis dette ender med at rederinæringen flagger ut mister kanskje Marianne Lie jobben, og da kommer det iallfall noe godt ut av det...

13.09.2007 @ 13:46
URL: http://henrikakselsen.blogspot.com/
Postet av: Karl Sand

Rederinæringens hovedargument for ikke å betale skatt på overskudd er at andre konkurrerende selskaper i andre land slipper slik skatt. I prinsippet skulle ikke rederinæringen være så forskjellig fra flybransjen. Kanskje kunne SAS spare masse skatt på å registrere seg i Panama eller Liberia og ansette filipinsk kabinpersonale? Nei, da mister de nok konsesjonen på flyrutene. Kanskje finnes det løsninger innenfor flybransjen som kan brukes innenfor shipping. I stedet for skatt på overskudd for norskregistrerte rederier kunne man innføre høye havneavgifter for alle skip som besøker norske havner, som en analogi til flyplassavgiftene som både norske og utenlandske flyselskaper betaler i Norge.

Sterk rabatt må muligens gis for cruiseskip hvis vi skal få se noen av disse. Ellers kveles turistnæringen.

I tillegg kan man kreve konsesjon for transport av sjølast mellom to norske havner. Slike konsesjoner kan da gis på politisk grunnlag fortrinnsvis til rederier basert i Norge og med norsk mannskap og som med glede betaler pålagt beskatning for innenlandstrafikken. Lignende konsesjoner gis jo allerede innenfor luftfarten. Slik oppnår man at alle rederier som opererer i Norge får like skattevilkår. Norske rederier kan da gis de samme skattevilkårene som konkurrerende rederier i andre land så lenge de bare seiler utenlands. Hva som skjer utenlands er jo "utlendingenes" problem, og ikke vårt.

20.09.2007 @ 23:38

Skriv en ny kommentar:

Navn:
Husk meg ?

E-post:


URL:


Kommentar:


Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://blogsoft.no/trackback/ping/5524166
hits