TV2Nettavisen

Betaler syklister skatt?

23.08.2007 @ 12:57

Har du forskt sykle gjennom sentrum av en av landets strste byer? Er du enig i at det er ubegripelig at ikke lokalpolitikerne klarer lage sykkelnettverk som andre strre europeiske byer?

image330

Sykling skjer med livet som innsats. Foto: Heiko Junge, Scanpix.

Sykling er en trend, og det selges titusenvis av nye sykler hvert eneste r. Samtidig er nesten hver eneste velger og skattebetaler, syklist.

De fleste politiske partier nsker at folk skal kjre mindre bil og reise mer kollektivt. Samtidig er det mest lnnsomme vi kan gjre bruke sykkel til og fra jobb.

Det mangler ikke p ambisjoner, men sykkelbruk nr likevel ikke opp p politikernes og velgernes priortieringsliste.

Hvorfor er det slik?

Regjeringen har laget en belnninsordning som skal f ned biltrafikken, og har delt ut rundt 300 millioner kroner til de strste byene. Av disse midlene er ikke mer enn rundt en prosent brukt p sykkeltiltak.

I Oslo har rundt 75 prosent av innbyggerne sykkel, men bruken er lavere enn de fleste andre byer i Norge og Europa. Bare seks prosent av reisene skjer med sykkel - mot eksempelvis 34 prosent i Kbenhavn, gr det frem av et notat som Transportkonomisk Institutt har laget.

Oslo Bystyre nsker ke andelen til 12 prosent innen 2015. Ikke akkurat skremmende ambisist, for si det forsiktig.

Den samme utredningen sier at en som sykler til jobben sparer samfunnet for 149 kroner per dag pgra redusert sykefravr. Sykkel er raskt ogbillig, men livsfarlig. Iflge Oslo Arbeiderpartis nettsider er det tre ganger strre risiko for bli drept i trafikken per kilometer p sykkel i forhold til i bil.

Noe som kanskje ikke er s rart, nr sykkelnettet faktisk ikke henger sammen. Tar du en kikk p det siste sykkelkartet i Oslo, for eksempel, s ser du at sykkelveiene plutselig stopper. Det er umulig sykle fra st til vest eller fra nord til sr gjennom byen, uten mtte ferdes i svrt trafikkerte gater.

Bystyret vedtok et sammenhengende sykkelveinett i 1999, men har ikke ftt det til p tte r.

N er mlet bli ferdig i 2009.

Du skal lete lenge etter en mer tafatt strategi enn det et stort flertall i Oslo bystyre ble enige om - les om debatten og vedtaket her (sk p sykkelstrategi).

I mellomtiden kan du studere dette sykkelkartet, og forske komme det fra A til B ved flge heltrukne burgunderrde streker (sykkelveier).


Klarer du det, er du flink. Omtrent like flink som du er hvis du klarer sykle raskt gjennom en av landets strre byer uten mtte trkle deg mellom biler, fortauskanter og trikkeskinner.


Kommentarer:
Postet av: Sykkelsti

Der det er sykkelsti sykles det allikevel i gaten ....?????

23.08.2007 @ 13:46
Postet av: Syklist

Slike kommentarer, som at "der det er sykkelsti sykles det allikevel i gaten" er akkurat det som Stavrum prver illustrere her. Trafikkbildet er laget for bilister av bilister. Hva om det ble laget et trafikkbilde for trafikanter av trafikanter. Kanskje aggresiviteten til bilistene (og syklistene) ville avta?

23.08.2007 @ 14:05
Postet av: Rune G

...andre storbyer i Europa: mener du Paris, London, Madrid...eh nei det gjr du vel ikke.

Mange ynder trekke frem Kbenhavn - men se litt p hvordan bde landet og byen er: FLATT!!

Men, jeg er enig i ambisjonen. Da m vi imidlertid ta p alvor at det er lov til eie bil i byene og da m vi gjre det lett la vre bruke dem og parkere dem andre steder enn i gata.

Derfor m vi f flere parkeringsplasser under bakken. Det gr faktisk Hyre (og Frp) inn for, i motsetning til de rde. De vil fjerne gateparkering, men ikke gi bilene noen steder st - dermed m folk kjre rundt og rundt og trafikken blir vrre.

Vi trenger Trygge lokalsamfunn - da m vi ta p alvor at det er lov til eie bil, men det skal vre lett la vre bruke den!

arg!!!!!

23.08.2007 @ 15:32
Postet av: Syklist2

Sentrale deler av "sykkelveinettet" i Oslo er en vits. Ta for eksempel Torggata, Markveien og Grnland/Grnlandsleiret. Enten er "sykkelveien" full av feilparkerte biler, kjerringer med barnevogn som tror de eier veien - eller fotgjengere som er bde blinde og dve.

Er det rart vi da foretrekker veien? De fleste bilister kan som regel se...

23.08.2007 @ 15:33
Postet av: Bjrn Gjlme

Prv sykle fra fiskvollbukta og inn til Oslo. Prv bde fortauet i veibanen. Det er en risikosport som vil ende med en ddsulykke.

Jeg sykler min. 1000 mil i ret frem og tilbake til jobb. Det er like mange liter diesel spart og veldig mye tid og penger. Sett fokus p sykkelen - lag sykkelstier og innfartsparkering. Kom i form og spar miljet.

23.08.2007 @ 15:55
Postet av: per

S lenge villsyklistene oppfrer seg som de gjr - med den strste selvflgelighet insisterer p at ingen som helst regler eller hensyntagen gjelder dem - er det helt greit at litt manglende infrastruktur begrenser deres antall.

23.08.2007 @ 20:41
Postet av: Morten

Til Rune G: Kan ikke si saa mye om London og Madrid, men her i Paris hvor jeg bor er det flust med sykkelstier og -veier. Brukbart oppdatert sykkelkart kan du feks finne her: http://www.parisavelo.net/new_carte_pistes_cyclables.pdf

Ikke perfekt og fortsatt noen mangler, men mye bedre enn Oslo vil jeg paastaa. Kanskje du burde sjekke litt rundt omkring foer du skriver neste innlegg.

23.08.2007 @ 21:00
URL: http://josefsen.org
Postet av: frp

Problemet med Oslo er jo politikernes satsning p bilen som fremkomstmiddel. Hyre og FRP er for strre og bedre veier til bilen.

Stem riktig s blir det ordentlig sykkelveier

23.08.2007 @ 22:11
Postet av: Stein

Sykkelveinettet i Oslo er en vits, og et er det mange som allerede har kommentert. Det er bare si seg enig.

Enn tydeligere er politikernes manglende satsning p sykkel nr man ser p muligheter for kombinere bruk av kollektive transportmidler og sykkel: Ofte er det ikke mulig f sykkelen med seg, eller s m man lse ekstra billett. Mulighetene for trygg parkering av sykkelen er en vits. Enten finnes ikke en egnet plass, eller s er den plassert slik at sykkeltyver operer fritt. Jeg har tilgode se en sykkeloppstillingsplass med skikkelig videoovervkning, og sykkeltyverier er kanskje aller lavest p politiets prioritering. Politikerne mener vist at det beste man kan gjre for trafikksikkerheten er politikontroller ute p motorveiene og landeveier der ingen myke trafikanter ferdes (bortsett fra et lite medieshow for trygg skolevei frste uken etter sommerferien). Kan det vre at vre politikere er mer opptatt av skape et inntrykk av at de gjr viktige ting for trafikksikkerheten og miljet, enn faktisk gjennomfre tiltak som nytter? Det kan virke som om det eneste vre folkevalgte har lett for gjennomfre - er tiltak som gir penger i statskassen i form av avgifter eller bter.

Som bilister betaler mange av oss mer til fellesskapet enn de fleste betaler i skatt! Fra de vi gir tillitt til sitte p Stortinget og i kommunestyrer burde vi kunne forvente mer satsning p fremkommelighet og sikkerhet i trafikken. Det er faktisk en av de felleskapslsning de aller fleste av oss m benytte oss av hver dag. I dette maskineriet kan det virke som om mange politikere heller vil smre med sand, enn den oljen som trengs for f det til fungere skikkelig...

24.08.2007 @ 01:17
Postet av: Roald Bentzen

Her hvor jeg bor er det godt om sykkelstier, men de er tomme nesten hele tiden. Sykkelistene mter du p veiene. Spesielt de i tights. Det synes som om straks man fr p seg dette plseskinnet s er man p "Tour", og der sykler man som kjent ikke p syklestier.
P samme mte som Stavrum etterlyser syklestier der de ikke er s etterlyser jeg et pbud om bruke dem der de er.

24.08.2007 @ 08:08
Postet av: Geir

Ikke noe problem!

Bare innfr de samme avgifter

p sykler som for biler. Statskassa ville

renne over av gebyrpenger p samme

"tilbud" som til bilistene. Fotgjengere burde

ogs bidra til fellesskapet f.eks. med en egen skoavgift, betaling/kvote for krysse fotgjengerfelt og kortterminal ved lyskryss for trykke p "grnn mann", nr en derved

stopper/forstyrrer annen trafikk.

I fellesskapstankens nd kan det foresles

mange flere og gode forslag.

24.08.2007 @ 11:45
Postet av: AndyPandy

Jeg som bor litt utenfor Oslo, har gjort meg en betraktning ang. sykkelstier - de brukes ikke (!) Hvorfor da bygge flere?

F.eks. p strekningen Blakstad - Hvalstrand (i Asker, som jeg kjrer hver dag) er det en bred og fin sykkelsti som gr uavbrutt fra Blakstad, anlagt for 15 r siden, til noen titalls millioner kroner. Den brukes kun en og annen turger, mens syklistene sinker trafikken ved blokkere for bussen s hele ken m kjre i sykkeltempo ... Hvorfor?

Gi meg et godt argument for tilrettelegge for syklister nr de ikke bruker det beste og mest logiske tilbudet p strekningen, som har kostet skattebetalerne titalls millioner ...

Ikke engang da de fikk sykkelbane langs Kirkeveiringen i Oslo brukte syklistene dette, de syklet i gata og lagde k ... Hvorfor?

Eneste lsningen p dette er kreve at syklister bruker de sykkelstiene som finnes. Frst da kan vi fortsette bygge flere sykkelstier.

24.08.2007 @ 12:15
Postet av: Skattebetaler

"Betaler syklister skatt?"

I forhold til bilister er svaret veldig enkelt: NEI!

Det er skammelig med drlige sykkelstier i Norge, men kanskje enda mer skammelig med de drlige veiene vi fr for alle skattepengene bilistene betaler til fellesskapet.

26.08.2007 @ 11:23
Postet av: Gunnar Hansen

Er selv s lei av se daglig syklister som gir totalt f... i trafikkregler. De skal med den strste selvflge sykle hvor de vil, men ikke forholde seg til noen regler. Kanskje syklister burde begynne fra bunn igjen lre grunnleggende trafikkregler som hva er rdt lys betyr osv. N s du en syklist faktisk G av syklen, TRILLE syklen men man gr over fotgjengerfelt sist? Nei, ta en kjapp sving, peis over og regn med at alle stopper. Du eier jo verden nr du er p en sykkel.

PS: jeg sykler selv, men har litt vett i huet og forholder meg til trafikkregler, selv om jeg er p 2 hjul eller 4...

26.08.2007 @ 11:34
Postet av: Harald Haugli

Hva er vitsen med bruke penger p syklister og sykkelbaner? I Oslo sentrum sykler de allikevel p fortauet. Noe som burde vrt forbudt i ethvert sivilisert samfunn.

26.08.2007 @ 11:52
Postet av: Frode

Med tanke p at det koster penger vil jeg tro realiteten blir omtrent som flger.

Sykkelveinett fr man nr syklister er villige til akseptere bompenger for finansiere det.

Skattepenger er ikke nok. Bilister betaler tross alt bde skatt, veiavgift(!) og en rekke andre avgifter men det er likevel bompengene som skal finansiere nesten alle nye veiprosjekt.

26.08.2007 @ 12:52
Postet av: Bjrn Syklist

Her er tydeligvis vettet i takt med fettet. Hvis alle disse personene sitter i biler til daglig - da vurderer jeg slutte sykle. Hvordan er det mulig vre s innskrenket at man tror at biler eier veien. Sjekk regelverket , veitrafikkloven. Syklister er kjrende i veibanen. ALLE !!! syklister har bil og betaler veiavgift og bilavgift. Bare vent til fire - fem r er gtt - da er det kun tillatt med sykkel eller el-bil. Det gleder jeg meg til - og i mellomtiden - tenk dere om.

06.09.2007 @ 21:19

Skriv en ny kommentar:

Navn:
Husk meg ?

E-post:


URL:


Kommentar:


Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://blogsoft.no/trackback/ping/5508306
hits