TV2Nettavisen

Betaler syklister skatt?

23.08.2007 @ 12:57

Har du forsøkt å sykle gjennom sentrum av en av landets største byer? Er du enig i at det er ubegripelig at ikke lokalpolitikerne klarer å lage sykkelnettverk som andre større europeiske byer?

image330

Sykling skjer med livet som innsats. Foto: Heiko Junge, Scanpix.

Sykling er en trend, og det selges titusenvis av nye sykler hvert eneste år. Samtidig er nesten hver eneste velger og skattebetaler, syklist.

De fleste politiske partier ønsker at folk skal kjøre mindre bil og reise mer kollektivt. Samtidig er det mest lønnsomme vi kan gjøre å bruke sykkel til og fra jobb.

Det mangler ikke på ambisjoner, men sykkelbruk når likevel ikke opp på politikernes og velgernes priortieringsliste.

Hvorfor er det slik?

Regjeringen har laget en belønninsordning som skal få ned biltrafikken, og har delt ut rundt 300 millioner kroner til de største byene. Av disse midlene er ikke mer enn rundt en prosent brukt på sykkeltiltak.

I Oslo har rundt 75 prosent av innbyggerne sykkel, men bruken er lavere enn de fleste andre byer i Norge og Europa. Bare seks prosent av reisene skjer med sykkel - mot eksempelvis 34 prosent i København, går det frem av et notat som Transportøkonomisk Institutt har laget.

Oslo Bystyre ønsker å øke andelen til 12 prosent innen 2015. Ikke akkurat skremmende ambisiøst, for å si det forsiktig.

Den samme utredningen sier at en som sykler til jobben sparer samfunnet for 149 kroner per dag pgra redusert sykefravær. Sykkel er raskt og billig, men livsfarlig. Ifølge Oslo Arbeiderpartis nettsider er det tre ganger større risiko for å bli drept i  trafikken per kilometer på sykkel i forhold til i bil.

Noe som kanskje ikke er så rart, når sykkelnettet faktisk ikke henger sammen. Tar du en kikk på det siste sykkelkartet i Oslo, for eksempel, så ser du at sykkelveiene plutselig stopper. Det er umulig å sykle fra øst til vest eller fra nord til sør gjennom byen, uten å måtte ferdes i svært trafikkerte gater.

Bystyret vedtok et sammenhengende sykkelveinett i 1999, men har ikke fått det til på åtte år.

Nå er målet å bli ferdig i 2009.

Du skal lete lenge etter en mer tafatt strategi enn det et stort flertall i Oslo bystyre ble enige om - les om debatten og vedtaket her (søk på sykkelstrategi).

I mellomtiden kan du studere dette sykkelkartet, og forsøke å komme det fra A til B ved å følge heltrukne burgunderrøde streker (sykkelveier).


Klarer du det, er du flink. Omtrent like flink som du er hvis du klarer å sykle raskt gjennom en av landets større byer uten å måtte tråkle deg mellom biler, fortauskanter og trikkeskinner.


Kommentarer:
Postet av: Sykkelsti

Der det er sykkelsti sykles det allikevel i gaten ....?????

23.08.2007 @ 13:46
Postet av: Syklist

Slike kommentarer, som at "der det er sykkelsti sykles det allikevel i gaten" er akkurat det som Stavrum prøver å illustrere her. Trafikkbildet er laget for bilister av bilister. Hva om det ble laget et trafikkbilde for trafikanter av trafikanter. Kanskje aggresiviteten til bilistene (og syklistene) ville avta?

23.08.2007 @ 14:05
Postet av: Rune G

...andre storbyer i Europa: mener du Paris, London, Madrid...eh nei det gjør du vel ikke.

Mange ynder å trekke frem København - men se litt på hvordan både landet og byen er: FLATT!!

Men, jeg er enig i ambisjonen. Da må vi imidlertid ta på alvor at det er lov til å eie bil i byene og da må vi gjøre det lett å la være å bruke dem og å parkere dem andre steder enn i gata.

Derfor må vi få flere parkeringsplasser under bakken. Det går faktisk Høyre (og Frp) inn for, i motsetning til de røde. De vil fjerne gateparkering, men ikke gi bilene noen steder å stå - dermed må folk kjøre rundt og rundt og trafikken blir værre.

Vi trenger Trygge lokalsamfunn - da må vi ta på alvor at det er lov til å eie bil, men det skal være lett å la være å bruke den!

arg!!!!!

23.08.2007 @ 15:32
Postet av: Syklist2

Sentrale deler av "sykkelveinettet" i Oslo er en vits. Ta for eksempel Torggata, Markveien og Grønland/Grønlandsleiret. Enten er "sykkelveien" full av feilparkerte biler, kjerringer med barnevogn som tror de eier veien - eller fotgjengere som er både blinde og døve.

Er det rart vi da foretrekker veien? De fleste bilister kan som regel se...

23.08.2007 @ 15:33
Postet av: Bjørn Gjølme

Prøv å sykle fra fiskvollbukta og inn til Oslo. Prøv både fortauet i veibanen. Det er en risikosport som vil ende med en dødsulykke.

Jeg sykler min. 1000 mil i året frem og tilbake til jobb. Det er like mange liter diesel spart og veldig mye tid og penger. Sett fokus på sykkelen - lag sykkelstier og innfartsparkering. Kom i form og spar miljøet.

23.08.2007 @ 15:55
Postet av: per

Så lenge villsyklistene oppfører seg som de gjør - med den største selvfølgelighet insisterer på at ingen som helst regler eller hensyntagen gjelder dem - er det helt greit at litt manglende infrastruktur begrenser deres antall.

23.08.2007 @ 20:41
Postet av: Morten

Til Rune G: Kan ikke si saa mye om London og Madrid, men her i Paris hvor jeg bor er det flust med sykkelstier og -veier. Brukbart oppdatert sykkelkart kan du feks finne her: http://www.parisavelo.net/new_carte_pistes_cyclables.pdf

Ikke perfekt og fortsatt noen mangler, men mye bedre enn Oslo vil jeg paastaa. Kanskje du burde sjekke litt rundt omkring foer du skriver neste innlegg.

23.08.2007 @ 21:00
URL: http://josefsen.org
Postet av: frp

Problemet med Oslo er jo politikernes satsning på bilen som fremkomstmiddel. Høyre og FRP er for større og bedre veier til bilen.

Stem riktig så blir det ordentlig sykkelveier

23.08.2007 @ 22:11
Postet av: Stein

Sykkelveinettet i Oslo er en vits, og et er det mange som allerede har kommentert. Det er bare å si seg enig.

Ennå tydeligere er politikernes manglende satsning på sykkel når man ser på muligheter for å kombinere bruk av kollektive transportmidler og sykkel: Ofte er det ikke mulig å få sykkelen med seg, eller så må man løse ekstra billett. Mulighetene for trygg parkering av sykkelen er en vits. Enten finnes ikke en egnet plass, eller så er den plassert slik at sykkeltyver operer fritt. Jeg har tilgode å se en sykkeloppstillingsplass med skikkelig videoovervåkning, og sykkeltyverier er kanskje aller lavest på politiets prioritering. Politikerne mener vist at det beste man kan gjøre for trafikksikkerheten er politikontroller ute på motorveiene og landeveier der ingen myke trafikanter ferdes (bortsett fra et lite medieshow for trygg skolevei første uken etter sommerferien). Kan det være at våre politikere er mer opptatt av å skape et inntrykk av at de gjør viktige ting for trafikksikkerheten og miljøet, enn å faktisk gjennomføre tiltak som nytter? Det kan virke som om det eneste våre folkevalgte har lett for å gjennomføre - er tiltak som gir penger i statskassen i form av avgifter eller bøter.

Som bilister betaler mange av oss mer til fellesskapet enn de fleste betaler i skatt! Fra de vi gir tillitt til å sitte på Stortinget og i kommunestyrer burde vi kunne forvente mer satsning på fremkommelighet og sikkerhet i trafikken. Det er faktisk en av de felleskapsløsning de aller fleste av oss må benytte oss av hver dag. I dette maskineriet kan det virke som om mange politikere heller vil smøre med sand, enn den oljen som trengs for å få det til å fungere skikkelig...

24.08.2007 @ 01:17
Postet av: Roald Bentzen

Her hvor jeg bor er det godt om sykkelstier, men de er tomme nesten hele tiden. Sykkelistene møter du på veiene. Spesielt de i tights. Det synes som om straks man får på seg dette pølseskinnet så er man på "Tour", og der sykler man som kjent ikke på syklestier.
På samme måte som Stavrum etterlyser syklestier der de ikke er så etterlyser jeg et påbud om å bruke dem der de er.

24.08.2007 @ 08:08
Postet av: Geir

Ikke noe problem!

Bare innfør de samme avgifter

på sykler som for biler. Statskassa ville

renne over av gebyrpenger på samme

"tilbud" som til bilistene. Fotgjengere burde

også bidra til fellesskapet f.eks. med en egen skoavgift, betaling/kvote for å krysse fotgjengerfelt og kortterminal ved lyskryss for å trykke på "grønn mann", når en derved

stopper/forstyrrer annen trafikk.

I fellesskapstankens ånd kan det foreslåes

mange flere og gode forslag.

24.08.2007 @ 11:45
Postet av: AndyPandy

Jeg som bor litt utenfor Oslo, har gjort meg en betraktning ang. sykkelstier - de brukes ikke (!) Hvorfor da bygge flere?

F.eks. på strekningen Blakstad - Hvalstrand (i Asker, som jeg kjører hver dag) er det en bred og fin sykkelsti som går uavbrutt fra Blakstad, anlagt for 15 år siden, til noen titalls millioner kroner. Den brukes kun en og annen turgåer, mens syklistene sinker trafikken ved å blokkere for bussen så hele køen må kjøre i sykkeltempo ... Hvorfor?

Gi meg et godt argument for å tilrettelegge for syklister når de ikke bruker det beste og mest logiske tilbudet på strekningen, som har kostet skattebetalerne titalls millioner ...

Ikke engang da de fikk sykkelbane langs Kirkeveiringen i Oslo brukte syklistene dette, de syklet i gata og lagde kø ... Hvorfor?

Eneste løsningen på dette er å kreve at syklister bruker de sykkelstiene som finnes. Først da kan vi fortsette å bygge flere sykkelstier.

24.08.2007 @ 12:15
Postet av: Skattebetaler

"Betaler syklister skatt?"

I forhold til bilister er svaret veldig enkelt: NEI!

Det er skammelig med dårlige sykkelstier i Norge, men kanskje enda mer skammelig med de dårlige veiene vi får for alle skattepengene bilistene betaler til fellesskapet.

26.08.2007 @ 11:23
Postet av: Gunnar Hansen

Er selv så lei av å se daglig syklister som gir totalt f... i trafikkregler. De skal med den største selvfølge sykle hvor de vil, men ikke forholde seg til noen regler. Kanskje syklister burde begynne fra bunn igjen å lære grunnleggende trafikkregler som hva er rødt lys betyr osv. Nå så du en syklist faktisk GÅ av syklen, TRILLE syklen men man går over fotgjengerfelt sist? Nei, ta en kjapp sving, peis over og regn med at alle stopper. Du eier jo verden når du er på en sykkel.

PS: jeg sykler selv, men har litt vett i huet og forholder meg til trafikkregler, selv om jeg er på 2 hjul eller 4...

26.08.2007 @ 11:34
Postet av: Harald Haugli

Hva er vitsen med å bruke penger på syklister og sykkelbaner? I Oslo sentrum sykler de allikevel på fortauet. Noe som burde vært forbudt i ethvert sivilisert samfunn.

26.08.2007 @ 11:52
Postet av: Frode

Med tanke på at det koster penger vil jeg tro realiteten blir omtrent som følger.

Sykkelveinett får man når syklister er villige til å akseptere bompenger for å finansiere det.

Skattepenger er ikke nok. Bilister betaler tross alt både skatt, veiavgift(!) og en rekke andre avgifter men det er likevel bompengene som skal finansiere nesten alle nye veiprosjekt.

26.08.2007 @ 12:52
Postet av: Bjørn Syklist

Her er tydeligvis vettet i takt med fettet. Hvis alle disse personene sitter i biler til daglig - da vurderer jeg å slutte å sykle. Hvordan er det mulig å være så innskrenket at man tror at biler eier veien. Sjekk regelverket , veitrafikkloven. Syklister er kjørende i veibanen. ALLE !!! syklister har bil og betaler veiavgift og bilavgift. Bare vent til fire - fem år er gått - da er det kun tillatt med sykkel eller el-bil. Det gleder jeg meg til - og i mellomtiden - tenk dere om.

06.09.2007 @ 21:19

Skriv en ny kommentar:

Navn:
Husk meg ?

E-post:


URL:


Kommentar:


Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://blogsoft.no/trackback/ping/5508306
hits