TV2Nettavisen

Modige politikere, takk!

14.08.2007 @ 10:38
Alle ønsker mer kollektivtransport og sykling, og mindre bilkjøring. Men for å få det til trengs modige politikere. Høstens kommunevalg vil vise om vi har det.

image320

Samferdselsminister Liv Signe Navarsete deler ut penger, hvis lokalpolitikerne tør. Foto: Miguel Carazo

Samferdselsminister Liv Signe Navarsete er en iherdig forkjemper for kollektivtransport. Nylig la hun 47 millioner kroner ekstra på bordet til de seks største byene som en gulrot for å få flere busser og trikker, og færre biler.

Det interessante er at de fleste kjente tiltakene faktisk har en betydelig virkning:

* Færre parkeringsplasser i sentrum.
* Gjøre det dyrere å kjøre bil - rushtidsavgift.
* Hyppigere avganger for kollektivtransport

- Det er ikke først og fremst de finansielle barrierene som hindrer byene i å innføre restriksjoner mot biltrafikken, men de politiske kostnadene knyttet til den typen tiltak, skriver forskerne.

Vi trenger altså modige politikere, men de må også evne å bli valgt.

Lurer du på hvilke tiltak som virker, kan du lese utredningen her.

Et tiltak som ikke er vurdert, er bedre fremkommelighet for syklister. Det er knapt noen overdrivelse å si at folk som bruker sykkel i sentrum av for eksempel Oslo og Bergen, gjør det med livet som innsats.

Bare småpenger av belønningsordningen er brukt på bedre sykkelveier, noe som kanskje er litt underlig i en periode hvor pengene sitter løst hos mange - og nye terrengsykler, hybridsykler og racersykler rulles ut av sykkelbutikkene i et tempo som dopete Tour de France-deltakere.

For velgerne er det nyttig å merke seg store forskjeller i politikken mellom byene. Kristiansand er for eksempel den klart mest bilvennlige byen, med over 50 % parkeringsdekning i sentrum (i forhold til til antall arbeidsplasser).

Til sammenlikning er Oslo knallharde, og tilbyr under 10 % parkeringsdekning.

Men så gir også politikken resultater. Undersøkelsen viser at Oslo og Stavanger/Sandnes er de byområdene som har hatt best utvikling i kollektivtransporten i perioden 2003-2006.

Men det enkelttiltaket som har virket best har politikerne ikke noe ære for. Årsaken til at kollektivtransporten har blitt halvparten så dyrt i forhold til bilkjøring, skyldes nemlig hovedsaklig en ting: Bensinprisen.

Kommentarer:
Postet av: Halvor

Nå som det er ganske bred politisk enighet om at forurensning gjennom bilkjøring må reduseres kunne man jo tenke seg at det ikke var nødvendig med spesiellt mye mot for å fremme forslag om dette.

Men når du har et parti som nekter å godta konklusjonene til FN`s klimapanel, og som rått spekulerer i den enkle manns holdning til avgifter og skatter, så er det ikke helt utenkelig at de vil kunne høste godt med stemmer. Dessverre.

Og til de som tror at man kan bedre bymiljø og redusere forurensning UTEN at det koster penger, eller medfører en endring i hverdagen, så er det jo bare å stemme FrP. Så får vi andre heller vise litt mot, for det kreves hvis man skal stemme FOR dyrere bilbruk.

14.08.2007 @ 11:24
Postet av: Børge Scvanstrøm Amundsen

Hvis det var slik at alle ønsket mer kollektivtransport og sykling, og mindre bilkjøring...ja da ville vi alle syklet og reist kollektivt. Politiske virkemidler hadde følgelig vært overflødige og unødvendige. Man kreerer vel ikke ugyldige premisser Stavrum? Gjør man vel?

14.08.2007 @ 11:58
URL: http://www.dnof.no/
Postet av: Tess

Ingen er uenig i at man ønsker mindre privatbilisme, men de forslag som kommer har bare et formål, få de med dårligst råd til å sette fra seg bilen, derfor applauderes dette av de rike som får dette dekket kostnader av firma, og de håper på mindre køer. Småbarnsforeldre med dårlig råd som bruker bil til jobb for å rekke levere i barnehage, rekke jobb og rekke å hente i barnehage er de som får svi. Trolig er det også de som har mest behov for å bruke bil i rushtid, og ikke kan forskyve arbeidstid. Skjønner ikke at dette er i tråd med de rød-grønnes politik. Det burde heller lages en ordning der de med odde/partalltall som siste skiltsiffer fikk kjøre inn annenhver dag (dette kjøres hviss i Athen i dag).

14.08.2007 @ 12:01
Postet av: Børge Svanstrøm Amundsen

Det finnes åpenbart svært mange som ikke ønsker å redusere bilbruken siden man synes å være nødt til å ty til politisk tvang for å gjennomføre det som "alle ønsker" og "ingen er uenig i".

14.08.2007 @ 12:27
URL: http://www.dnof.no/
Postet av: Simon

Jeg og Det Liberale Folkepartiet forøvrig ønsker IKKE mindre privatbilisme.

Påstander av typen "alle mener jo..."

eller "ingen er uenige i..." er uærlige og manipulatoriske.

14.08.2007 @ 14:32
URL: http://www.stemdlf.no
Postet av: Tull

Til Børge Svanstrøm Amundsen, så dersom folk vil forurense, så må de bare gjøre det, dette avgjør folk selv ?

Var forøvrig innom nettsida di, der dere i en artikkel legger frem regnestykke på Hydro opsjonene, og dere skal virkelig lære Kristin Halvorsen å regne, der har dere funnet at 0,023 % er det samme som 23 promille. God bedring !!

14.08.2007 @ 14:38
Postet av: Børge Svanstrøm Amundsen

Hva er det "Tull" kaller forurensning? Er det CO2 det siktes til? Forøvrig hyggelig at man i mangel på argumenter påtar seg jobben som ubetalt korrekturleser.

14.08.2007 @ 14:54
URL: http://www.dnof.no/
Postet av: Bjørn

Bor en 5 minutters kjøretur fra Moss, her går det totalt 7 busser i løpet av dagen, siste buss hjem fra Moss går 1705. Pris: Kr.40 en vei.

Barnehagen ligger 5 km. i motsatt retning av Moss.

Kom og tilby meg et kollektivtilbud som klarer å takle dette. Gleeeeeeeeeeeeeeeeeeem det!!!!!!!!!!

14.08.2007 @ 22:19
Postet av: Geir Jensen

Det burde vært påbudt at alle større kontorbygg i storbyene hadde skikelige garderobeanlegg (med dusj!) for de som sykler til og fra jobb. Sevfølgelig i tillegg til ordnede forhold for sykkelparkering.

14.08.2007 @ 22:28
Postet av: Gunnar Stavrum

Til Børge og Simon: Er enig i at ordbruken "alle" er vel kategorisk. Men de fleste store partiene har det som uttrykte mål, og folk flest har fått med seg ulempene privatbilismen fører med seg. Derfor er det et mål med bred forankring å få flere over til kollektivtransport.

Børge: Folk kan ønske noe, selv om de ikke handler i tråd med sitt ønske. De fleste ønsker for eksempel å være vakker, rik og smart - men slett ikke alle gjør noe med det.

15.08.2007 @ 10:18
Postet av: Børge Svanstrøm Amundsen

Hva med de store og gjennomgripende positive konsekvensene av bilismen?

At de fleste store partier nedfeller tvilsomme premisser som grunnlag for politiske utledninger betyr ikke at folket sett under ett støtter opp under, eller ønsker høyere skatter, flere miljøavgifter, dyrere bensin, dårligere bilpark, redusert bevegelsesfrihet, mer ensretting etc. etc.

Å stylte opp meninger med begreper som "alle ønsker", "ingen er uenige i" eller "de fleste ønsker" kalles ad populum - en logisk feilslutning.

La oss håpe "de fleste" (eller aller helst "alle") får øynene opp for individuell frihet, og at de kaster primitiv tvangsideologi på båten.

Ikke alt som er ønsket er gjennomførbart - og ikke alt som gjennomføres er ønsket.

15.08.2007 @ 17:59
URL: http://www.dnof.no/
Postet av: Andreas H.

Børge, du er og blir optimist. Fornuft er en vanskelig vare å lansere.

15.08.2007 @ 20:47
Postet av: Tor

Her er mye god lesning om klimabløffen og den kommende klimaskatten.

http://baksiden.net/professorstotte.htm

16.08.2007 @ 11:14
Postet av: Bjarne

Det er noe galt et sted når noen kommuner tilbyr omtrent samme sats i sosialhjelp som i kontant støtte....

17.08.2007 @ 00:39

Skriv en ny kommentar:

Navn:
Husk meg ?

E-post:


URL:


Kommentar:


Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://blogsoft.no/trackback/ping/5501242
hits