TV2Nettavisen

Nordlies tapte ære

25.06.2007 @ 10:06
På overtid setter Lillestrøms keeper kneet rett i ansiktet på en motspiller og brekker kinnbeinet hans. Etterpå flåser LSK-trener Tom Nordlie bort episoden. Det er en skam.

image302

Er LSK-keeperens venstre kne i en naturlig stilling? Foto: TV 2 Sporten

LSK-keeper Heinz Müllers knetakling i hodehøyde var stygg, og burde selvsagt ført til umiddelbart rødt kort. Ikke fordi han beviselig gjør det med vilje (det ser faktisk sånn ut), men fordi det er unødvendig farlig spill.

(Du kan se hele episoden her).

Norges Fotballforbund bør selvsagt granske episoden på Åråsen og det er vanskelig å se at man kommer unna en hard disiplinærsak mot keeperen.

Men like ille er LSK-trener Tom Nordlies kommentarer etter kampen. TV 2-ekspert Frode Olsen ble flåset bort med at han "ikke kan anklages for å ha håret i øynene".

Rett etter en kamp er adrenalinnivået høyt og da kan ugjennomtenkte ord falle.

I dag bør Nordlie reflektere over at han ikke bare er fotballtrener, men også rollemodell for en generasjon unge fotballspillere.

Synes han det er rett å flåse av en episode hvor en keeper setter ut venstre kne umotivert og knekker kinnbeinet til en motspiller med det resultat at vedkommende sendes bevisstløs til sykehus?

Kommentarer:
Postet av: Ole Brumm

Helt enig med deg Stavrum.

Jeg har mistet all respekt for klovnen Tom Nordli.

Det er soleklart at LSKs keeper skulle hatt rødt kort. Håper NFF tar affære.

25.06.2007 @ 10:28
Postet av: Geir i Oslo

Nå må du slutte, Stavrum. Aller først: Jeg er helt enig i at Müllers handling må granskes, men han bør slippe å forhåndsdømmes. Når det er sagt, du og din gode venne Svein Mathisen trenger ikke å tråkke på en person fordi han har et smil om munnen. Nordlie har ikke gjort noe som helst galt her, og når Mathisen sier han blir kvalm av Tom Nordlie så synes jeg det er trist. Enda tristere blir det når vennene hans kaster seg på bølgen.

25.06.2007 @ 10:32
Postet av: Udyret

De som så kampen og så hvordan Muller ble overfalt av bror Hæstad og som Hæstad også fikk gult kort for, vil også skjønne hvorfor Muller forsvarer seg i denne situasjonen.At Start vil fokusere på noe annet enn tabellen etter kampen er forståelig.

25.06.2007 @ 10:35
Postet av: Tommy

Tåpelig å snakke om Nordlies tapte ære. Han har ikke gjort noe galt her. Han er uenig med Frode Olsen i at det er rødt kort og er litt spydig mot Olsen - ikke av taklingen. Forøvrig kan det diskuteres om dette er rødt kort. Da må det dømmes rødt kort hver gang en keeper går opp slik med spillere i nærheten - uavhengig om det blir skader eller ei.

25.06.2007 @ 10:42
Postet av: Brewcastle

Skaden kommer som følge av en bevisst handling fra keeper for å treffe spilleren med kneet. Når keeper går opp, fører han som vanlig er - en bøyd fot foran seg. Men etter at han har fått kontroll over ballen, og motspiller nærmer seg, så sender han frem det andre kneet. -Utrolig farlig og skittent spill!

Har man ikke "hatet" LSK før, så er det utrolig lett etter dette. LSK hadde stempel som verstinger tidligere i sesongen. Nå er verstingstempelet svidd inn i panna på dem.

25.06.2007 @ 11:18
Postet av: Albinoni

Kan vi ikke prøve å holde klubblojalitet- og hat utenfor diskusjonen? Å si at man hater en klubb mer nå eller hvor Start ligger på tabellen er å ta fokus fra kneet til Müller og hvordan Fevang løp inn situasjonen.

Helt enig med Tommy at Nordli er spydig mot Olsen, ikke mot Fevang og hans skade.

25.06.2007 @ 12:02
Postet av: Stein

"Postet av: Geir i Oslo

Nå må du slutte, Stavrum. Aller først: Jeg er helt enig i at Müllers handling må granskes, men han bør slippe å forhåndsdømmes. Når det er sagt, du og din gode venne Svein Mathisen trenger ikke å tråkke på en person fordi han har et smil om munnen. Nordlie har ikke gjort noe som helst galt her, og når Mathisen sier han blir kvalm av Tom Nordlie så synes jeg det er trist. Enda tristere blir det når vennene hans kaster seg på bølgen."

Forhåndsdømmes??????

Alle ser hva som skjer på TV bildene like mye som de "ekspertene" i NFF som skal sitte å granske episodene... ikke snakk om forhåndsdømming her....

25.06.2007 @ 13:15
Postet av: Fronaldo

Det er ikke mange andre enn herr Stavrum som taper ære her. Han har ved flere anledninger tidligere vist at han ikke holder mål som journalist og her slår han til igjen! Sørlendingen Stavrum er jo helt nøytral her selvsagt og klarer ikke å se at Nordlie kommenterer Olsen uttalelse og ikke skaden. Det er like usaklig å være skråsikker på at handlingen er utført med vilje,som det motsatte! Jeg blir kvalm av elendige journalister :)

25.06.2007 @ 13:27
Postet av: Geir i Oslo

"Alle ser hva som skjer på TV bildene like mye som de "ekspertene" i NFF som skal sitte å granske episodene... ikke snakk om forhåndsdømming her...."

Jo, dette er forhåndsdømming. Du og jeg veit like like som kameraten til Svein Mathisen nøyaktig hva som skjedde i den situasjonen. Men jeg er bare lei av alle bloggere og lesere som skal sitte å slenge dritt og være bedrevitere. Og jeg skriver faktisk: "Jeg er helt enig i at Müllers handling må granskes". Mend et glemte du kanskje å lese?

Takk for meg.

25.06.2007 @ 13:27
Postet av: Tor O

Jeg synes bildet illustrer ganske tydelig hva som skjedde. Å forklare det med at dette er "en naturlig måte for en keeper å hoppe opp på" er latterlig. Jeg håper Müller blir luket av fotballbanen for lang tid framover, sporten er rett og slett ikke tjent med slik drittsekkoppførsel. Nordlie glisende må vi vel leve med en tid.... dessverre

25.06.2007 @ 13:28
Postet av: LSK-supporter

Jeg var på kampen, og er LSK-supporter. Men jeg er helt sikker på at han gjør det bevisst, om enn ikke med vilje. Heinz Muller er en klovn som må vekk fra Åråsen. Han har gjort noen lignende saker før, og drar skam over LSK.

25.06.2007 @ 13:35
Postet av: Erlend T

Til å være en person uten spillererfaring på høyt nivå, og til å være en trener som ALDRI har vunnet noe som helst, er Nordlie utrolig høy på pæra. Skal vi tippe hvor lenge han blir i LSK? Ikke lenge før han har slitt ut alle der også - samme som han gjorde i Start. Tipper Fevangs familie syns det er gøy å se Nordlie flirer på TV2 sporten i etterkant av episoden, og i tillegg kritiserer et sterkt skaderammet Start-lag for at de prøver å få med seg et poeng i en vanskelig bortekamp. Vent og se: Bjørnebye blir treneren Nordlie aldri har vært eller kommer til å bli!

25.06.2007 @ 13:37
Postet av: Nils

Jeg har sett mange fotballkamper og mange keepere i aksjon. Jeg har også sett keepere som er farlige for sine motspillere, som rått og kaldt bruker dirty triks for å skade sine motspillere. Få disse folka vekk fra fotballbanen raskest mulig. Også dommere som tydligvis har utviklet langt fremskredet blindhet. Få vekk Nordlie i samme slengen. Verre tåpe må man lete lenge etter. Og denne saken Müller bedrev må granskes. Eller er Fotballforbundet bortreist.

25.06.2007 @ 13:42
Postet av: Sporty

Müller hadde helt sikkert ingen intensjoner om at hans handling skulle få slike konsekvenser. Men bevegelsen han gjør med å løfte venstrebeinet og vinkle det til siden ETTER at han holder ballen i fast grep er så unaturlig at det helt sikkert er med overlegg. Muligens ikke planlagt, men like fullt med overlegg. Müller vet det, Nordlie vet det og alle som har sett bildene må vite det, selv om det er aldri så vanskelig å innrømme det. Det er åpenbart at mannen må straffes for dette. For slike utfall har ingenting på en fotballbane å gjøre.

25.06.2007 @ 13:45
Postet av: Komiske Ali

Stavrum har tidligere omtalt saker innenfor økonomi, tenker da på DNO, og kommet med bastante påstander og slått seg på brystet over egen fortreffelighet og kompetanse.

Det endte med avsløring om inside handel blant redaksjonen i Nettavisen, som ble forbigått i stillhet på samme måte som egen omtale av terrorsaken hvor også en journalist var innblandet.

Jeg anklager sørlendingen Stavrum for partisk omtale av saken. Jeg tviler også sterkt på at han var tilstede på Åråsen og så situasjone live. Utfra reaksjonen fra Start spillere og tilhengere, tror jeg INGEN beskylder Muller for å bevisst skade noen.

Stavrum ønsker å skade Nordli som på sin måte gir tilbakemelding til FRODE OLSEN, at på samme måte som Olsen er sikker på at dette er utvisning, så er Nordli sikker på at dette IKKE er utvisning. Han blir redigert og får 30 sekunder til å snakke om dette, mens Olsen på direkten kan utbrodere sitt syn om saken.

25.06.2007 @ 13:47
Postet av: Komiske Ali

Stavrum har tidligere omtalt saker innenfor økonomi, tenker da på DNO, og kommet med bastante påstander og slått seg på brystet over egen fortreffelighet og kompetanse.

Det endte med avsløring om inside handel blant redaksjonen i Nettavisen, som ble forbigått i stillhet på samme måte som egen omtale av terrorsaken hvor også en journalist var innblandet.

Jeg anklager sørlendingen Stavrum for partisk omtale av saken. Jeg tviler også sterkt på at han var tilstede på Åråsen og så situasjone live. Utfra reaksjonen fra Start spillere og tilhengere, tror jeg INGEN beskylder Muller for å bevisst skade noen.

Stavrum ønsker å skade Nordli som på sin måte gir tilbakemelding til FRODE OLSEN, at på samme måte som Olsen er sikker på at dette er utvisning, så er Nordli sikker på at dette IKKE er utvisning. Han blir redigert og får 30 sekunder til å snakke om dette, mens Olsen på direkten kan utbrodere sitt syn om saken.

25.06.2007 @ 13:47
Postet av: Bernt

Man ser jo klart på reprisen at Müller går opp med knærne nesten helt samlet og så flytter han det venstre kneet mot hodet til Fevang når Mûller er i lufta.

Det er ikke en naturlig bevegelse!

25.06.2007 @ 13:52
Postet av: Roald

Ser at både Udyret og Grodås gjør et nummer ut av at Müller tidligere i kampen mot Start blant annet hadde en duell mot Morten Hæstad, og bruker det til forsvar for Müllers handling mot Fevang. Men, det er faktisk ikke slik i fotball at fordi man har blitt tacklet en gang kan man ødelegge den samme eller en annen spiller senere i kampen. Og, bruker man slike forklaringer på det som skjedde kan man heller ikke snakke om refleks - da er det jo bevist handling fra Müllers side...

25.06.2007 @ 13:54
Postet av: Kåre

Det som egentlig er hårreisende her er at Fevang bevist prøver å løpe ned Müller, som har ballen trygt i hendene! Heinz ser at Fevang kommer løpende og setter derfor ut foten for å verge seg selv. Det synes jeg er helt naturlig.. Nedløping av en spiller som er i lufta gir risiko for alvorlige skader!

25.06.2007 @ 14:01
Postet av: Gale Ali

Komiske Ali: Er noen dømt eller i det hele tiltalt i de sakene du nevner? Vi får være glad du ikke er journalist - da var det mange (flere) som ville blitt forhåndsdømt i spaltene...

25.06.2007 @ 14:06
Postet av: Kjetil

Ser at mange er veldig opptatt av hva Tom N. sier i etterkant av kampen/ episoden. Tom N. forsvarer vel faktisk KUN sin egen spiller minutter etter kampslutt. Ville ikke alle ha gjort det?

En annen ting er hva Tom N. sier dagen derpå(mandag). jeg har per nå ikke lest/ hørt Tom N. uttale seg om Fevang- saken. Det hadde vært veldig interessant å høre. Dersom han også i dag forsvarer/ fleiper bort episoden, kan vi stille store spørsmålstegn ved hans egenskaper som "menneskelig" fotballtrener.

Mange skriver at kneet til Muller kommer i en unaturlig stilling/ posisjon. Jeg har selv idrettsfaglig bakgrunn, og har faktisk drevet bilde/ video- analyse av hoppskudd i håndball. Der kommer også kneet opp, men det er høyre for en høyrehendt spiller. Det venstre blir holdt strakt(landingsbein). Muller må ha en unaturlig kroppsbeherskelse/ koordinasjon for at også det venstre kneleddet skal bøye seg i et slikt opphopp.

Til alle dere som allerede har dømt Muller: her kommer NFF til å følge dere. Ingen tvil om det. LSK må nok fram med reservekeeper i de neste kampene. Og da kan vi jo få se om Grodås har lært også han å bruke venstrekneet i et opphopp.

25.06.2007 @ 14:10
Postet av: Magnus

Kåre har rett. Fevang har full fart mot keeper selv om han har skjønt at han ikke får tatt ballen. Kollisjon hadde det blitt uansett. Nordlie kommenterer 100 hendelser i løpet av kort tid og mannen må få lov til å revurdere svarene sine når han har sett det nærmere. Det står en flokk fjortiser med mikrofon og webkamera og prøver å legge ord i munnen på trenere og spillere.

25.06.2007 @ 14:12
Postet av: Jo

Et høyt spark er gult kort for farefullt spill. Noen ganger fører denne typen farefullt spill til at man sparker motspillere i ansiktet, men det er fortsatt bare gult kort. Så lenge Müller ikke bevisst skader Fevang, noe som det ikke kan bevises at han gjør, er ikke denne situasjonen mer enn et gult kort. Dette er nok et bevis på tabloidenes elendige journalist. Selv om det sikkert selger mer å snakke om Müllers overfall enn hans uhell, så er det fortsatt et uhell.

25.06.2007 @ 14:12
Postet av: Eirik

Nå mistet jeg virkelig ALL respekt for Nordlie - og jeg hadde faktisk litt respekt for ham fra før av.

Måtte han virkelig mislykkes! Slike tullinger trenger ikke norsk fotball!

25.06.2007 @ 14:26
Postet av: Marius

Synd ikke Müller gjorde dette mot en spiller av typen Roy Keane eller John Hartson, da hadde han nok lagt hanskene på hylla umiddelbart....

25.06.2007 @ 14:45
Postet av: johansen

Sorry Stavrum, du blander kortene. Det er Frode Olsens vurdering Nordlie ironiserer over, ikke skaden til Fevang. Kneet til Muller er ikke pent, men det er en annen skål. Her prøver du å koble Nordlies reaksjon på Olsens kommentar og Fevangs skade. Det er ikke redelig.

25.06.2007 @ 14:47
Postet av: Kenneth Bergen

Så intervjuet med Nordlie etter kampen, og har frem til da alltid syntes at Nordlie var en ålreit fyr, men da mistet jeg all respekt. Etter at han kom til Åråsen har han frestått som en fornærmet 8-åring (omtrent på nivå med manageren der). Han går langt i intervjuet i å forklare Schumacher-overfallet til Müller med at "noen var borti han tidligere". Makan til vås!! Dette er et klart tilfelle av ting som ikke hører hjemme på en fotballbane, og det viser seg denne sesongen at det ikke er tilfeldig at det er en LSK-spiller som er involvert. Nordlie, gå i deg selv og finn ut om vil fremstå slik du gjorde i går, for tidligere fremstod du som en GOD og refektert fotballtrener...

25.06.2007 @ 14:54
Postet av: Frode, Stavanger

At denne episoden

blir omtalt i media er jo helt latterlig.

Muller hopper opp for å ta ballen noe han også gjør, at Start spilleren springer rett i Muller er det lite han kan gjøre noe med.

Slutt å drit dere ut med å skrive masse piss om en ikke sak, hvorfor ikke heller ta litt tak i ufyselige spillere som M.Andresen, men siden han er norsk landslagskaptein så passer det vel ikke like godt.

25.06.2007 @ 14:58
Postet av: Patb

Dette er jo helt villt. At ikke dette er en stoerre sak, synes jeg er helt vanvittig. Alle som har sett situasjonen ser jo at han sette ventsre kneet opp til siden med vilje. Det er ogsaa at poeng at Muller var blitt gaatt i kroppen paa tidligere i kampen, slik at han kunne faa lyst til aa ta igjen. Hvis ikke han blir utestengt for resten av sesongen, + faar sparken i Lillestroem (kan moralens vokter Fjoertoft godta aa ha en slik spiller i stallen) er dette en stor skandale for norsk fotball. Cantona fikk et aar for aa sparke ned en tilhenger paa tribunen, jeg synes Muller's spark er vel saa ille, bare flaks at det gikk saa bra som det gjorde med Fevang. Tror ikke Muller sov godt i natt.

Gleder meg til Fjortoft og Nordlie's kommentarer i dag, regner vel egentlig med at de har gitt Muller sparken.

25.06.2007 @ 15:13
Postet av: Spiss med erfaring

Du skal være svært forblindet av LSK-patriotisme for å hevde at Müller sitt opphopp er naturlig eller for å forsvare seg selv. Hvorvidt intensjonen er å treffe eller skade er det kun keeperen selv som vet. Konsekvensene dette fikk gjør et dette blir en sak

Jeg har spilt spiss mot keepere i hele Norge i mange år. Og alle som har et snev av erfaring vet at den typen knebevegelser som Müller gjør er en unaturlig og aggressiv handlig. Müller kan beklage seg til han blir blå, gjort er gjort ? spist er spist.

Reaksjonene fra Frode Olsen, Jørn Jamtfall og Erik Holtan, som burde vite hva de snakker om, bør veie tungt for de som lurer på om det Müller gjør er naturlig. Grodås er inhabil i denne saken.

At dette er en type adferd som ikke kan aksepteres er helt åpenbart. Det bare å håpe av forbundet har mot nok til å ta fatt i det. Dette bør straffes hardt

At Nordlie kommer med en klønete kommentar rett etter kamp bidrar kun til å fyre opp alle meningsmotstandere.

Konsekvensen kommer bare til å bli at LSK hatet øker i styrke.

Hilsen

Erfaren spiss

25.06.2007 @ 15:17
Postet av: Frodo

Dette blir for dumt! Skal man ikke kunne uttale seg om en sak uten å bli bedømt utfra hvilken dialekt man snakker? Stavrum er Vålerenga fan av hele sitt hjerte og ikke kompis med Matta. Det som er helt klart er at den handlingen Muller utfører er helt forkastelig og uakseptabel uansett hvilken drakt han har på seg og hvilken dialekt han snakker! Konsentrer dere om det som er saken! Nemlig handlingen til Muller og uttalelsene til Nordlie som en rollemodell og forbilde.

25.06.2007 @ 15:19
Postet av: Pål

Dette er noe av det verste jeg har sett. Utvilsomt prøver han å sette opp kneet. Selvfølgelig angrer Müller når han ser hva konsekvensen blir, jeg tror ikke han ville skade angriperen - men dette er overlagt.

25.06.2007 @ 15:34
Postet av: Kjutta

Hei, helt enig med deg Gunnar! Dette er flaut av Tom Nordlie, dette er en spiller han selv har trent i både Sandefjord og Start.

Forøvrig veldig synd du ikke tok jobben som sjefsredaktør i Fevennen, vi hadde trengt en skikkelig redaktør som deg!

25.06.2007 @ 15:34
Postet av: ODD

Det må være lett å studere video fra tidligere kamper og se hvordan HM pleier å hoppe opp

25.06.2007 @ 16:42
Postet av: Fready

Frode fra Stavanger... Du må se litt bedre på videoopptakene fra episoden før du uttaler deg. I tillegg er det ikke så saklig å trekke inn Martin Andresen i denne saken, da han ikke en gang var på banen i denne kampen.
Muller løfter kneet helt klart bevisst. Ingen naturlig handling i en slik situasjon. Soleklart rødt kort og straffe, - og med 80% sannsynlighet 1-1. Håper Lillestrøm får poengtrekk for dette og at Muller ikke blir å se på banen igjen på lange tider.

26.06.2007 @ 07:50

Skriv en ny kommentar:

Navn:
Husk meg ?

E-post:


URL:


Kommentar:


Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://blogsoft.no/trackback/ping/5469902
hits