TV2Nettavisen

Tunnel-hysteri?

11.04.2007 @ 09:10
Sommertrafikken i Vestfold blir et mareritt. Årsaken er en bekymring for at tunneltakene skal rase ut. Det er en risiko, men har noen vurdert hvor mange som vil dø i trafikk-kaoset?

image260

Aftenposten har saken om at alle tunnelene må stenges i sommer.

Skandalen etter tunnelraset i Hanekleivtunnelen på E18 1. juledag vokser. En ny gjennomgåelse gjør at Statens Vegvesen ønsker å stenge samtlige seks tunneler i Holmestrands-området.

(Les artikkel om stengingen og se video her).

- Alle må sikres bedre, men for de fem siste er behovet på langt nær så stort som for Hanekleiv- og Løkentunnelene, sier utbyggingsdirektør Lars Aksnes i Vegdirektoratet til Aftenposten.

Resultatet blir kaos på E18 i sommer. Ifølge trafikkprognosene i Aftenposten vil det passere 30.000 biler i døgnet på de verste dagene.

Det er ikke mange årene siden sommerturistene satt i timelange køer ved Holmestrand på vei inn til hovedstaden, og siden har trafikken steget med 15 prosent.

- I sommer må vi belage oss på kø store deler av døgnet. Veiene er ikke dimensjonert for så stor trafikk, sier veisjef Roar Gärtner i Vestfold.

Spørsmålet er om  noen har vurdert risikoen med trafikkkaos opp mot faren for nye ras i tunnelene. Vestfold har i mange år toppet listen over dødsveier i Norge, og gamle E18 gjennom Holmestrand var sterkt ulykkesutsatt.

Debatten om farene ved omkjøringer på de dårlige veiene er allerede i gang, og Frp krever ekstraordinære tiltak.

Problemet er at ingen vil ta sjansen på holde tunnelene åpne (ansvaret vil være tydelig), mens ingen vil få ansvar for dødsulykker som følge av enorm trafikkbelastning på dårlige veier i sommer.

I denne saken bør samferdselsministe Liv Signe Navarsete forlange en total risikoanalyse på bordet før hun konkluderer med å stenge tunneler i sommertrafikken.

Det er viktig å fjerne risiko, men farlig å utvikle tunnelsyn.

Kommentarer:
Postet av: nick

Stavrum skriver at ingen vil ta ansvar for å holde tunnelene åpen dersom noe skjer, derfor kan flere ulykker skje på de enda dårligere veiene som må benyttes.

Jeg mener Stavrum her glemmer at noen er ansvarlig også for tunnelene, (bygging og sikring) og dersom dette ansvaret ikke er så tydelig, bør Stavrum forsøke å finne ut hvems ansvar dette er. Når TV 2 laget program om brannsikkerheten i norske tunneler for noen år siden, ble det også nesatt en komite. (des 96)

Tunnel-hysteriet var minst like stort, men vegetatens komite fikk likevel ikke mandat til å befatte seg med PE-skum, det eneste i tunnelene som brant. Staten tar aldri ansvar.

11.04.2007 @ 16:03
Postet av: Hytteeier

Det sier seg selv at sjansen for at noen av tunellene skal rase er minimal. Det viktigste nå for de ansvarlige er å vise at de tar tak i saken og det gjør de ved å stenge de. Jeg aksepterer at jeg kan dø når jeg setter meg i bilen og ville med glede kjørt gjennom tunellene.

Sett opp skilt på veien: "Disse tunellene er ikke trygge" og la folk velge selv.

11.04.2007 @ 20:43
Postet av: lita

Ikke noen enkel løsning på dette spørsmålet. Det som står fast i alle saker som går på bl.a. veisikkerhet, er at det er politikere som styrer pengesekken i alle tilfeller hvor det er for lite sikring. Det som Stavrum bør gjøre er å prøve å finne ut hvordan den politiske behandlingen i slike skandalesaker har vært, og så trekke fram de virkelige syndebukkene. Jeg vet det er et omfattende arbeid, men det er helt grunnleggende for å komme virkelig til bunns i slike saker. Går også an å spekulere en god del på hva en kunne spare av menneskeliv ved å ikke bygge opera m.v. i Bjørvika for ca 10 mrd., og ikke ta OL for 15-20 mrd. på 14 dager litt senere hen.

Spennende å se hva en kunne få av økt veisikkerhet og/eller økt trygghet for pleietrengende med disse pengene.

11.04.2007 @ 21:56
Postet av: SKA

Veier. Tunneller. Veier. Tunneller. Trafikkulykker. Veier. Dødsfall. Veier. Populisme. Veier. Dårlige veier. Bla bla bla bla. Samme gnålet gang på gang.

Jernbanen her i landet er mange steder satt fler tiår tilbake i tid. Materiell og infrastruktur er på et horibelt nivå mange steder. Men alt gnålet fra media er om vei, vei, vei. Selv om det er klinkende klart hva som faktisk TRENGER oppmerksomhet.

Kjære Stavrum, det er ingen lov som hindrer deg i å tenke annerledes.

12.04.2007 @ 03:22

Skriv en ny kommentar:

Navn:
Husk meg ?

E-post:


URL:


Kommentar:


Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://blogsoft.no/trackback/ping/5367183
hits