TV2Nettavisen

Internett slår knock out

03.04.2007 @ 09:24
Internett slår knock out på papiravisene og stadig flere slår av radioen. Derimot er fjernsynsseingen økende, viser nye tall fra Statistisk Sentralbyrå.

image257

Internett slår knock out på avis og radio, viser nye tall. Stadig flere tilbringer påsken foran dataskjermen.

Det er interessant å følge medias omtale av seg selv: Når det gjelder alt fra Årets bilde til SKUP-priser og lesertall; så er det triumf over hele linjen.

Media jukser og bedrar i lysten til å fremstille seg selv som vinner, og i det siste har papiravisene forsøkt å komme på offensiven ved å hakke på tv.

Dessverre er fasiten det motsatte av inntrykket som er forsøkt skapt: Tiden vi bruker foran fjernsynet øker - i fjor brukte nordmenn i gjennomsnitt 148 minutter foran fjernsynsapparatet. Det er rekordhøyt.

(Antallet som flokker seg foran tv-apparatet har derimot vært helt flatt de siste femten årene, men de som ser på bruker altså stadig mer tid på fjernsyn.)

Norsk mediebarometer er interessant lesning fordi det forteller mye om de sosiologiske forskjellene mellom de ulike mediene:

- Papiravisene er i jevn glideflukt nedover, og det er aldersgruppen 67-79 år som tviholder på papiret.
- Radio faller og faller, fra 71 til 54 prosent daglig lytting på femten år. Et medium for de middelaldrende.
- Fjernsyn har over 80 prosent daglig oppslutning i alle grupper, uavhengig av kjønn, alder og inntekt.
- Internett er mediet med eksplosiv vekst. Sterkest mellom 16 og 44 år og en tidstyv for alle brukere.

image254

Kilde: Statistisk Sentralbyrå.

SSBs medieundersøkelse er et skudd for baugen for alle som mener at vi ikke kan leve av å klippe håret på hverandre. Stadig flere kan i hvertfall leve av å fortelle om hverandre. De siste 15 årene har vi brukt en time mer på medieforbruk hver eneste dag.

image255

Kilde: SSB

I gjennomnitt bruker altså nordmenn 313 minutter hver eneste dag til fjernsyn, radio, internett eller avis. Faktisk viser andre tidsbrukundersøkelser at nesten hvert minutt ekstra fritid har gått til medieforbruk.

Kanskje ikke så overraskende, men dog: Internett stjeler stadig mer tid for dem som kaster seg på surfebølgen. I så måte er de 5.500 deltakerne som vraker påskefjellet og velger The Gathering i Vikingskipet på Hamar del av en trend.

Internett er fortsatt ikke så allmennt utbredt som fjernsyn, men nettet har passert radio og vil snart passer avis i daglig utbredelse. Likevel er det bare seks av ti som bruker nettet hver dag. Til gjengjeld tilbringer nettbrukerne halvannen time i snitt foran skjermen hver eneste dag.

God påske - vi sees på nettet!

Kommentarer:
Postet av: Jan Erik Fløde

http://www.ssb.no/emner/07/02/30/medie/sa86/vedlegg_1.pdf
I vedlegg 1 kan man lese om bruttoutvalg i kjønn, alder og landsdel.
Spesiellt tallene som omhandler alder og landsdel gir et totalt missvisende bilde.
Her fremkommer det følgende: (total populasjon for undersøkelsen er 1833
)
10,5 % av er mellom 9 -15 ( 192 personer, 94 av disse fra østlandet )
15,2 % er mellom 16 -24 ( 279 personer, 136 av disse er fra østlandet )
34,5 % er mellom 25 -44 ( 632 personer, 308 av disse er fra østlandet)
28,8 % er mellom 45 -66 ( 528 personer )
11,1 % er mellom 67 -79 år ( 203 personer )
Det betyr at hele 39,9 % av populasjonen i undersøkelsen er over 45 år. ( 731 personer ut av 1833 )
Videre er intervallet i grupperingen 25 -44 år, såpass stort, at dersom en utgangspunkt i normalfordelingen ( 44 -25 = 19, 19 / 2 = 9,5, 25 år + 9,5 =34,5 )
vil halvparten av 34,5 % ligge i intervallet 25 - 34,5 dvs 17,25% i intervallet mellom 34,5 og 44 år.
Legger vi sammen får vi da 11, 1 + 28,8 + 17,25 = 57,15 % av populasjonen i undersøkelsen over 34,5 år.
( 1048 personer )
om ikke det er nok, er populasjonen skjevt fordelt i henhold til landsdelene,
22,4 % kommer fra oslo/akershus
26,4 % kommer fra østlandet ellers
dvs; 48,8 % eller 895 personer
Videre: går en inn å ser på tallene fra tv og internett bruk, er det store forskjeller mellom alderssegmentene.
Med andre ord er populasjonen i de ulike alderssegmentene for små og for skjevt fordelt,
til at dette kan bli en valid og reprensentativ undersøkelse.

03.04.2007 @ 14:59
Postet av: Kp

Jeg spurte noen 7 studenter fra NTNU om hvor mye de så på TV hver uke. Svaret var mellom 2 og 8 timer - PER UKE.

Jeg tror dessuten TV annonsering kommer til å vokse enormt de neste årene. Ikke den tradisjonelle reklamen, men en kombinasjon av internett og TV-annonser. Jeg har blogget litt om det:)

http://www.kuttisme.no/2007/04/03/tv-annonsering-er-det-neste-store/


Skriv en ny kommentar:

Navn:
Husk meg ?

E-post:


URL:


Kommentar:


Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://blogsoft.no/trackback/ping/5201795
hits