TV2Nettavisen

Griske Giske

29.03.2007 @ 08:41
Kulturminister Trond Giske vil tvangsinnføre pengeautomater i nær 150 kommuner som ikke ønsker dem. Det er ikke så farlig med de spilleavhengige så lenge pengene deres går i statens lommer.

image250

Trond Giske vil tvangsinnføre 10.000 pengeautomater over hele landet, selv om kommunene sier nei. Foto: Grete Johannessen, Scanpix.

I Tramteaterets tv-serie rotter skurken Audun Automat seg sammen med Kollbjørn Kommune for å lure inn pengeautomater overalt.

I dagens virkelighet tar Griske Giske alle pengene selv, og valser suverent over kommunene.

En undersøkelse Aftenposten har gjort viser at fire av fem ordførere sier entydig nei til å få nye pengeautomater fra Norsk Tipping.

Det lokale engasjementet er sterkt:

- Helt umulig for meg å akseptere spillerautomater, sier ordfører Arne Thomassen i Lillesand.

- Hvis man sammenligner spilleavhengighet med alkoholisme, blir det å sette ut nye automater å sammenligne med å tilby vin istedenfor brennevin til en alkoholiker, sier ordfører Egil Langaard i Flesberg.

- Skulle ønsket totalt forbud mot spilleautomater, sier Karl Edvard Aksnes i Gjesdal.

(Kilde: Aftenpostens papirutgave).

I storbyene Oslo, Bergen, Drammen og Tromsø er det blankt nei til nye automater, men Trond Automat er ubøyelig. Utsiktene til en ny milliardinntekt til Kulturdepartementet og Norsk Tipping er for fristende. Gulroten er at endel av overskuddet går til gode formål, men det hjelper ikke de spillavhengige.

Absurd nok vil alle pengeautomatene bli fjernet fra 1. juli i år, men det blir bare et halvt års fred. Fra 1. januar skal10.000 nye automater settes opp over hele landet, påstemplet Norsk Tipping.

Den ferskeste statistikken fra Lotteritilsynet viser at det årlig spilles for utrolige 27,8 milliarder kroner på automat her i landet. Av dette er 5,3 milliarder kroner rent tap for spillerne.

Det er bred enighet om at spillavhengighet er et omfattende samfunnsproblem, og med de beløpene det her er snakk om, er det helt klart at spilleautomater bidrar til å dra en rekke mennesker inn i et økonomisk uføre.

Disse problemene må kommunene takle.

Da er det en selvfølge at de samme kommunene må kunne si nei til pengeautomatene fra Trond Automat.

Kommentarer:
Postet av: Stein

Disse kommunene har jo automater nå.

Vil ikke ha bare fordi at de ikke gir profitt i lomma på private aktører.

29.03.2007 @ 09:33
Postet av: Bjarne Bernesen

Dette forteller med all tydelighet hvor dypt engasjementet for de spilleavhengige stikker. Dette er monopolisering for monopoliseringens skyld. Det spiller ingen rolle for de spillavhengige hvem som eier automatene. De spiller uansett. Lidelsene til disse menneskene og deres pårørende blir ikke mindre av at pengene går til Norsk Tipping.

All ære til ordførerne som ønsker å gripe an problemet. Departementet og statsråden bør imidlertid gå i seg selv og tenke etter om motivene for det de gjør er etisk forsvarlig. Det bør ringe noen varselklokker når så mange ordførere slår alarm. Foreningen til spillofrene sier at de automatene som NT og Kulturdepartementet vil innføre ikke gjør situasjonen bedre for de spillavhengige. Tester av automatene viser at man kan spille bort 7000 kroner i løpet av en time.

Hele monopoliseringen er en farse. Men skal departementet ha noen troverdighet i behold etter dette, så må de hvertfall ikke tvinge automatene på kommunene. Det blir en rå maktdemonstrasjon av hva dette i virkeligheten er: En ny skatt å betale for dem som virkelig sliter som det er. Disse pengene trenger ikke staten.

29.03.2007 @ 10:06
Postet av: lita

Slutt å hakke på T.Giske.

Han kan vel ikke noe for at hans viktigste egenskap er en helt spesielt overdreven selvtillit, slik er det jo nå med en stor % av våre politikere, i varierende grad.

Nesten alle som velges nå, har jo anslagsvis 0 yrkeserfaring, svært lite utdannelse som er brukbar til noe, samme oppdragelse i floskelprodusenter, helst ungdomsorg., dessuten tror nok mange av dem nærmest at de er Guds utvalgte.

Så hva er det vi bør/kan forvente oss av slike.

Som alle vil forstå, mener jeg at forventningene bør settes LAVT!

29.03.2007 @ 13:41
Postet av: MSS

Til bjarne.

Jo, regjeringen trenger disse pengene. Jensemann har lovet Kina gudene vet hvor mye til CO2 rensing der nede, mens Solheim vil betale for nye afrikanske sykesøstre som ikke kan et spor norsk. (Sånn istedenfor å bruke de tusenvis av pleiepersonell som blir sagt opp hvert år pga. dårlig økonomi). Norge er ved hjelp av denne regjeringa på vei ned i et økonomisk uføre, som det vil ta de borgerlige minst 4år å rydde opp i.

29.03.2007 @ 15:47
Postet av: Line

nei, det er helt på trynet! Skal de fjerne spilleautomatene i et halvt år, er det ikke vits i å sette de tilbake igjen!

29.03.2007 @ 20:26
Postet av: Kolbjørn Kommune

Det verste er at departementet har linker om spillavhengighet på sin egen hjemmeside. De skjønner problemet, men velger aktivt tjene penger på ikke å gjøre noe med det. Dette er ikke dobbeltmoral. Det er komplett mangel på sådan.

29.03.2007 @ 20:37
Postet av: Tor I.

Det halvåret kommer godt med - de må jo forberede en HEIDUNDRENDE reklamekampanje slik de gjør hver gang de lanserer et nytt spill - selv bare enda en ny variant av Flax får jo reklameplakater.

29.03.2007 @ 23:25
Postet av: Halvor

Skjerpings Gunnar!

Trond Giske er kanskje det mest slimete politiske vesen rørsla har avlet, men han skal da vitterlig ikke INNFØRE automater i 150 kommuner!

Dette er langt under standarden din Stavrum, du skuffer!

Giske beviser gang på gang at han en forvokst Lano-unge, glætt.

Men ignoransen Stavrum, den ønsker du da virkelig ikke å konkurrere med !?

Oppfatter deg som en kar med ryggrad, anfører denne på kontoen for vårslapphet.....

30.03.2007 @ 02:42
Postet av: Giskehater

Fy fader... MÅ giske trampe gjennom noe så innmari innlysende? Javisst, Giske er ikke bare grisk, han er inkompetent og! Tvinge automater på kommuner som ikke vil ha det, inkompetanse kalles det, og særlig når de attpåtil har linker om spillavhengighet på sine sider...

Min politikerforakt vokser og vokser, skjønner ikke Giske noen ting? Jeg bare spør!

30.03.2007 @ 10:04
Postet av: JadedGamer

Hm, hvis truselen er at kommuner som nekter automater (men kanskje har tippekommisjonær) ikke skal få en andel av midlene automatene spiller inn, skiller de "pottene" skikkelig? Er det også slik i dag for deres andre spill at kommuner får midler avhengig av hvor mye innbyggerne tipper? I så fall kan man jo legge ned hele sulamitten og la tipperne betale rett til tippelagene i stedet for.

30.03.2007 @ 10:44
Postet av: JadedGamer

Argh, mente selvsagt idrettslagene, ikke tippelagene.

30.03.2007 @ 10:54
Postet av: Gunnar Stavrum

Jo, Halvor, han skal faktisk tvangsinnføre automatene i 150 kommuner ved nyttår. Grunnen er at alle automater skal fjernes 1. juli og da blir det et halvt år uten pengeautomater noe sted. Det neste som skjer er tvangsinnføringen over hele landet - inkludert kommunene som ikke vil.

30.03.2007 @ 15:42
URL: http://www.nettavisen.no
Postet av: Halvor

STAVRUM:

Da beklager jeg! Jeg som ikke har lest alle detaljer i saken.

Faen, trodde jeg satt deg fast på en faktafeil!

Skal nok klare det en annen gang.....

God påske!

30.03.2007 @ 21:36
Postet av: goldmember

Jeg er både alkoholiker OG spilleavhengig jeg...Med å tvinge de nye automatene ut til alle komuner blir det helt umulig for sånne som meg å gå ut.Kan vel gjøre som så mange andre har gjort før meg, selge hus og heim og flytte til et varmere og billigere sted. Uten de norske særavgiftene. Da hadde jeg hatt mere å drikke for etter at jeg hadde spillt bort nesten alle pengene mine..

Vi burde innføre folkeavstemning i norge, så hadde folket bestemt og ikke `slangen`Giske !!!

31.03.2007 @ 08:46
Postet av: Arne

Direktøren i Norsk Tipping gnir seg vel i hendene nå som han går til dekket bord. Tenk å kunne overta en "pasientgruppe" på over 70000 spilleavhengige.

I tillegg er over 100000 er i faresonen for å bli det.

Det er vel disse 100000 Norsk Tipping skal "erobre" nå. Og når disse 100000 er erobret vil Norge om ganske få år ha flere spilleautomater enn noen gang.

Det er vel ingen som tror at Norsk Tipping ikke har som mål å øke dagens omsetning på spilleautomatene ?

31.03.2007 @ 15:29
Postet av: JadedGamer

Ideelt sett vil forhåpentligvis flere av disse spillavhengige bli "avvent" i løpet av halvåret det tar før nye automater er på plass - hvis de da ikke spiller på noen av de internasjonale ferjene som det er en skokk av og som alle har automater...

02.04.2007 @ 10:46
Postet av: Arne

De nye automatene vil ikke føre til spilleavhengighet på samme måte som de gamle, sier Halvard Ingebrigtsen i Kultur og Kirkedepartementet. !!!!!

Polsprit fører vel til en annen type alkoholisme enn det hjemmebrent gjør da....

03.04.2007 @ 00:20
Postet av: Ole

Debatten rundt spilleautomater, tippekort, nettipping og Norsk tippings dobbeltmoral fungerer fint mot spillegalskap. Jeg har tippet siden 1956, har ikke blitt gal tror jeg, og jeg har begrenset innsatsen sterkt etter at jeg ikke fikk lov til å spille Extra og noen andre spill uten å investere i nytt "spillegalskapkort". Min ukentlige innsats er nå 16 kroner og jeg lover å kutte helt ut når uregistrert tipping opphører.

16.05.2007 @ 15:04

Skriv en ny kommentar:

Navn:
Husk meg ?

E-post:


URL:


Kommentar:


Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://blogsoft.no/trackback/ping/5104112
hits