TV2Nettavisen

Tenk større, Navarsete!

07.07.2006 @ 12:46
Norge skal bygge en av verdens lengste hengebroer i en av verdens vakreste fjorder, men Vegvesenet vil tegne brua selv. Det bør samferdselsminister Liv Signe Navarsete stoppe.

47380-113

Med sine 1.380 meter blir den nye Hardangerbrua lengre enn selveste Golden Gate i San Francisco. Samtidig blir beliggenheten spektakulær.

Her er en artikkel om prosjektet.

Alt ligger med andre ord til rette for å lage en arkitektonisk perle som kan fungere som turistmål i mange tiår fremover.

Nyheten om at Stortinget vil bruke to milliarder kroner på gigantprosjektet ble da også mottatt med jubel hos dyktige arkitekter både i Norge og utlandet. "Alle" tok for gitt at Norge nå ville bruke muligheten til å lage en arkitektkonkurranse for å skape en bru med løft over.

Det vil si, alle så nær som vegdirektør Olav Søfteland. Statens Vegvesen ønsker nemlig å bruke interne krefter på Hardangerbrua for å styrke etatens egenkompetanse. Oversatt til folkelig norsk ser man altså prosjektet som en interessant utviklingsoppgave.

Det vil være en skandale hvis Norge misbruker denne muligheten til å skape et monument.

(For de som lurer på hvordan dette kan bli hvis Statens Vegvesens ingeniører får prøve og feile, så er det bare å ha øynene åpne når man kjører bil i ferie-Norge).

Jeg er hjertens enig med Norske Arkitekters Landsforbund (NAL) og Rådgivende Ingeniørers forening (RIF) som forsøker å få Statens Vegvesen til å snu (les brevet deres her).

-  Vi er redd for at den modell Vegvesenet  til nå har valgt vil kunne skusle bort muligheten til å få realisert en bro med de særlig høye kvaliteter som dette prosjektet fortjener, skriver foreningene.

Hvis Statens Vegvesen holder på sitt, er det bare en ting å gjøre for den rødgrønne regjeringen og samferdselsminister Liv Signe Navarsete:  Stopp galskapet og benytt sjansen til å bygge et nasjonalt monument vi kan være stolte av - ikke en ny, grå og trist vegvesen-bru!




Kommentarer:
Postet av: Andreas A

Jeg synes det er litt urettferdig at når veivesenet endelig ønsker å gjøre noe; så får de kjeft for det også.

07.07.2006 @ 14:42
Postet av: Olaf

Dette er den form for diktatur som vi møter på så mange områder i vårt demokratiske Norge. Normalt!

07.07.2006 @ 15:49
Postet av: Bjørn

Hva med å heller bruke de to milliardene på å redde noen av de 300 livene som går tapt hvert år i trafikken. Det er mye motorvei som trenger å oppgraderes til 4-felter fremfor å bygge en "arkitektonisk perle" av en bru.Men det er vel viktigere å vise frem sin egen fortreffelighet fremfor å redde liv.

08.07.2006 @ 00:43
Postet av: Svein

Jeg hørte forleden en debatt mellom lederen i NAL og en representant for Vegvesenet. Her sa mannen fra Vegvesnet at det ikke finnes noe annet design for en bro av denne lengden enn en tradisjonell hengebro - og at det derfor bare var et begrenset behov for ekstern ekspertise fra arkitekt- og designhold. Jorden er med andre ord fortsatt flat i de kretser. I Franrike bygget de verdnes lengste og høyeste veibro på påler - en ingeniørbragd av dimensjoner. Her inngikk blant annet en dose god gamme egyptisk teknikk fra Tut Ank Amons dager, kombinert med genuin fransk ambisjon og "grandeur".Og at dette aldri hadde blitt gjort før, var jo noe av drivkraften. Det finner ikke bare riktig en løsning - det finnes alltid nye muligheter for den som vil se. I følge alle fysikkens lover skal ikke en humle kunne fly. Vingene er for små i forhold til kroppen. Men det vet heldigvis ikke humlene, eller så gir de blaffen. De summer i hvert fall lykkelige fra blomst til blomst, endog med stor nyttelast i pollenkurvene som de har på bakbena.Hva angår estetiske kvaliteter glimrer jo de med sitt fravær i store deler av den norske infrastukturen - med noen meget hederlige unntak.Hvorfor er det slik? Skyldes det trauste norske veingeniøres nøkterne syn på funksjon, parret med visjonsløse bevilgende myndigheter?Mangel på fantasi?Ambisjonsløshet? Det er tross alt en stund siden gjenoppbyggingen etter krigen.Hva med å slippe seg litt løs og finne tilbake til den kreative åren?Kjære Statens Vegvesen. Verden er full av hengebroer. Kan vi ikke få noe nytt og spennende?

08.07.2006 @ 12:11
Postet av: Egil

Til Svein: søker du litt på nett finner du greit ut av bakgrunnen for myten om at "det er fysisk umulig for humler å fly". Det dreier seg om bl.a drodlerier på serviett om du trenger søkeord.Er forøvrig enig med både Andreas A og Bjørn. Vi trenger kanskje ei bru, men den bør lages med funksjonalitet, varighet og pris in mente.Design og arkitektur er svært lite interessant så lenge den ikke blir direkte heslig, noe designere ofte kan være skyld i i seg selv.Nok en gang "buu" til Stavrum som lever i sin egen drømmeverden.

08.07.2006 @ 13:43
Postet av: Ståle

Når man først skal bygge en bro av slike dimensjoner er det klart man må tenke over hvordan den ser ut. De som nå ikke bryr seg er vel de første til å skrike opp om at den er stygg når den står ferdig. Men la de RødGrønne bygge en "østblokk"-bro, så kan den stå der som et monument over den grå politikken deres.

09.07.2006 @ 08:36
Postet av: Geir Anger

Hun burde kansje få fikset på veiene vi har? Før hun setter i gang med nok et forfallsprosjekt!Hvordan i helvete skal vi få reparert skoler. veier, med mer i fremtiden når vi ikke har råd med ræva full av peng!Forstå det den som kan.

09.07.2006 @ 15:50
Postet av: Åse fra Karmøy

På tide å bruke penger på arkitektoniske perler på Vestlandet framfor svinedyre Operabygg for kulturfiffen i Oslo!!

09.07.2006 @ 21:21
Postet av: Terje

Det er riktig som vegvesenet sier, det er ikke så mange måter å bygge hengebru på. Man kan selvfølgelig se på andre typer bruer, men gitt forholdene (med en veldig dyp fjord, så er det ikke så mange andre muligheter..Og når det gjelder estetikk, man kan selvfølgelig slenge på noen meter på høyden på brutårnene - men det vil gi dårligere egenskaper og høyere kostnad, og kanskje bruke runde tårn istedenfor firkanta, kanskje finne en fin farge.. Men opplegget er slik at man ikke har så mye mer å gå på, aerodynamikk, torsjonsstivhet etc gjør at det er få muligheter til å utfolde seg så veldig mye, når man først skal bygge en veldig lang hengebru.

10.07.2006 @ 08:29
Postet av: Geir

Hei, alle sammen. Jeg vil bare fortelle dere at dere har lov å diskutere saker uten å komme med nedsettende personkarakteristikker om hverandre og andre. Jeg synes dette er en spennende sak, og ønsker meg en vakker bro når den først skal bygges. Jeg synes også operabygget er fantastisk flott - og jeg er ingen operatilhenger, men innser at det finnes flere interesser enn mine.Ha en god dag.

10.07.2006 @ 10:15
Postet av: Tore

Det er jo allerede bygd flere lange hengebroer her i landet, antagelig av 'vegvesen-type' alle sammen. Ser de verre ut enn f.eks Golden Gate ? Jeg synes ikke det. Det eneste spesielle med GG er fargen, og at den ligger der den gjør. De norske hengebroene er spenstige og elegante, og det kommer helt sikkert Hardangerbroen til å bli også, uansett hvilken farge og utsmykning den får.

10.07.2006 @ 12:30
Postet av: Hans Petter Egeland

2 mils tunnel ved Flom. Hengebro over Hardangerfjorden. Det nste blir kanskje en tunnell under Haukeli og Røldal? På tide å fikse strekninge Bergen-Voss og Sandvika-Sollidhøgda før man pusser på midtpartiet kanskje? Helhetlig samferdselspolitikk må være et skjeldsord hos de som bestemmer, hvem det nå enn er.

10.07.2006 @ 13:17
Postet av: Tor Erik Alræk

Til dere som mener at de to milliardene burde vært brukt på noe annet: Nå er det meste av dette bompenger som betales lokalt. Lite aktuelt å subsidiere veiutbedringer andre steder da. Prosjektet handler først og fremst lokal kommunikasjon, ikke om stamvei øst/vest (selv om hardingene håper at de får gjennomgangstrafikken også).

11.07.2006 @ 12:06
Postet av: Stackridge

Det er ikke så veldig stor begeistring for denne brua i Hardanger som man skulle tro. Prosjektet er kjempet igjennom av fiffen i Bergen med hytter på Hardangervidda. Primærmotivasjonen er å slippe fergekøen Bruravik-Brimnes fredag og søndags kveld. Trafikkgrunnlaget ellers er heller syltynt og bompengene vil derfor stå til evig tid! Synd fordi det vil bli vesentlig dyrere for folk i Hardanger enn om man hadde beholdt ferga!

11.07.2006 @ 14:16

Skriv en ny kommentar:

Navn:
Husk meg ?

E-post:


URL:


Kommentar:


Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://blogsoft.no/trackback/ping/1588815
hits