TV2Nettavisen

Selvmord i SAS Braathens

06.04.2006 @ 09:37
Du tror det ikke før du får se det: En streik rett før påske med gode sjanser til å ødelegge ferien for 190.000 passasjerer!

47380-62

Ikke rart SAS Braathens-sjef Petter Jansen er sur og ikke vil kommentere hvor mye bruddet koster selskapet økonomisk - Nå er jeg i såpass dårlig humør at det holder for meg, sier administrerende direktør Petter Jansen til TV 2.

Du kan følge utviklingen i streiken på Nettavisen (trykk her).

Noe er fundamentalt galt i flyselskapet, og det følger mønsteret fra andre, lite vellykete fusjoner. Det virker som om man ikke klarer å bygge sammen de to bedriftskulturene.

Det er betegnende nok de gamle SAS-kabinansatte som bryter, mens eks-Braathens-organisasjonen ble sittende på overtid. Derfor gikk flyene til Vestlandet og Nord-Norge i morges, mens de gamle SAS-rutene står.

Fra utsiden skal vi være forsiktige med å kommentere om det er rimelig eller ikke av de kabinansatte å bryte forhandlingene. Men kravet var i hvertfall høyt. SAS Braathens-ledelsen anslår det til en lønnsvekst på 10 prosent, og 22 færre arbeidsdager per år.

Norsk Kabinforening setter SAS Braathens på bakken, heter det i SAS Braathens pressemelding.

De kabinansatte svarer like uforsonlig: - Vi har en ledelse ikke er til å stole på, svarer de.

Og slik går dagene i SAS Braathens.

Men forskjell på krav og tilbud er ikke noe nytt i lønnsforhandlinger. Forskjellen på SAS Braathens og andre bedrifter er at man ikke ser ut til å kunne løse noen konflikter internt. Det går i rettssaker, meglinger, påfallende koordinerte sykdomstilfeller - og streik.

De eneste som ikke noen tar hensyn til er passasjerene. I dag står 28.000 av dem på bakken, og påsken nærmer seg raskt. Ringvirkningene av arbeidskonflikten treffer flere hundre tusen norske familier og bedrifter.

Streikerett er en demokratisk rettighet. Den vil ingen ta fra de kabinansatte. Men når inntrykket fester seg av et selskap i totalt anarki, kan heller ingen ta fra passasjerene rettigheten til å forlate SAS Braathens og velge flyselskaper som holder fred.

SAS Braathens er i ferd med å krige seg rett inn i skifteretten.

Kommentarer:
Postet av: Terje

Takk og pris for at det finnes andre flyselskaper enn SAS BRAATHEN. Dette selskapet kan da umulig ha livets rett.

06.04.2006 @ 12:33
Postet av: Pippi

En aktr med 70% markedsandel er en trussel mot de flyreisende. N ser vi konsekvensene av vi ikke har utviklet reell konkurranse innen luftfarten. Norwegian er en bra start, ikke nok. SAS har penbart ikke livets rett. Bde ledelse og ansatte tror de fortsatt lever i en tidsalder der de kan gjre det som passer uten noen form for konsekvenser. SAS br bli tvunget til skille ut Braathens og selge det til nye eiere. De har jo ikke klart integrere de to selskapene, noe som har frt til mange konflikter og drlig klima internt. Et annet bra alternativ er en konkurs, - da kan man starte fra scrach. Frst nr vi fr 3-4 likeverdige konkurrenter i det norske luftfartsmarkedet vil vi unng slike dramatiske konsekvenser som SAS-streiken n pfrer oss. I tillegg fr vi reell priskonkurranse.

06.04.2006 @ 12:52
Postet av: Harry

Aldri mer SAS om det er mulig. En slik kundebehandling trodde man ikke var mulig i et vestlig samfunn. Hva innbiller de seg? Takk og pris at det er alternativer.

06.04.2006 @ 14:19
Postet av: anonym

Synes synd p alle de reisende som har planlagt sin pskeferie og m se seg om andre reiseml evt. bli vrendes hjemme.Fy, s egoistisk av de ansatte sette igang en streik rett foran en ferie.Har de tenkt sine egne konsekvenser hvis SAS gr konkurs? Vil tro de kan f problemmer med bli ansatt i andre flyselskap hvis de stadig streiker,de kan jo bli oppfattet som "uro momenter".En hilsen fra meg til alle reisende som venter i k. Hilsen Pia

06.04.2006 @ 14:24
Postet av: Christian

Hei!Ikke annet si enn at jeg henger meg p blgen.. Syns det er direkte smaklst av SAS drive "business" p denne mten. Det er jo ikke akkurat frste gangen... Nei, glad vi aldri drar p lange turer jeg, he he..Uansett, god pske bloggere :-)

Postet av: Pentagon

Denne streiken er nok en gang et resultat av strategien til ledelsen i SAS Braathen om bringe lnns- og arbeidsbetingelser for tidligere ansatte i SAS ned til det nivet som opprinnelig gjaldt i Braathens.Vi har tidligere sett det blandt andre yrkesgrupper i SAS-konsernet (f.eks. bakkeansatte og piloter), og denne gangen er det alts de kabinansattes tur.At det er en bevisst strategi, kan det ikke vre noen som helst tvil om - da ledelsen ved enhver korsvei fremholder at man har oppndd enighet med organisasjonene som hadde sine utspring fra Braathens, mens organisasjonene som hadde sine utspring fra SAS blir fremholdt som "slemme" og kravstore.N gjenstr det se om Petter Jansen & Co vinner frem med denne "splitt og hersk" strategien fr hele selskapet gr til grunne ......

06.04.2006 @ 15:07
Postet av: Elling

At ikke de SAS ansatte skjnner at dette er ris til egen bak er utrolig. Folk som har blitt utsatt for denne arrogansen fra SAS ansatte glemmer ikke over natta etter sittet p flyplasser rundt i Norge og blomstret...Gratulerer Bjrn Kjos! Her fr du mye gratis passasjerer.

06.04.2006 @ 15:19
Postet av: reisende

Her har du et selskpa med et allerede frynsete rykte naar det gjelder paalitelighet og paa toppen av det hele kommer arrogansen til de ansatte. Ansatte som over lang tid har vaert bortskjemte med gode betingelser og privilegier. Naar de naa ser virklighetens konkurranseverden har de enda ikke vaaknet!

06.04.2006 @ 21:33
Postet av: G. O. Harri

Det er underlig registrere folks forbannelse som stort sett peker p de ansatte i selskapet. Nr sagt INGEN peker fingeren mot ledelsen.SAS har en ledelse som lyver, bryter lfter og inngtte og underskrevne avtaler, og driver ledelse via trusler og ydmyking! Det er splitt og hersk over en lav sko! Hvordan tror folk at de opprinnelige ansatte i selskapet(eks-Sas kabin f.eks.)skal gidde godta jobbe til lavere lnn og jobbe mer enn eks-Braathens kabin-ansatte nr de gjr samme jobb? Splitt og hersk! Det er helt sykt!Hvem andre gidder slave rundt blandt utakknemlige, hye p pra og attptil frekke passasjerer som tror flybilletten skal koste mindre enn bussen til flyplassen, i opptil 16-18 timer av gangen til 300000 pr r, + diett?Nei, hardt arbeidende eks-Sas kabinansatte: ST P!! Ikke alle synes at de 'goody two-shoes', 'se s flinke VI er' eks-Braathens ansatte er s utrolig flinke. Kommer inn i selskapet som oppkjpte nesten-konkursere og tar over hele selskapet og medie-showet og 'toppa hejla driden'! TA DET MED RO, eks-Bu! Dere provoserer. Hrt om tr varsomt? Eller hper dere at eks-Sas ansatte skal streike seg til sparken, og dere 'flinke' eks-Bu blir ta over selskapet og det blir et nytt Braathens? HAH! Dere kan jo forske. Sas er mer enn SasBraathens, og dere eks-Bu er absolutt i mindretall. Splitt og hersk(nevnt for tredje gang) er en ledelses-strategi. Det er underlig at dere eks-Bu piloter med s mange krigsskole-elever fra Forsvaret ikke ser dette og innser farene ved det. Burde vre rimelig elementrt. Men dere har kanskje lfter og avtaler under bordet med Jansen? Skummelt er dette uansett.Bottom line, det er mangel p ledelse i dette selskapet. Eller ledelsen har en mindre kjent og skummel agenda om bygge ned Sas og ekspandere via datterselskapene Blue 1, Air Baltic, Air Estonian(disse tre har flygende som flyr kun 30 timer/mnd men allikevel ansetter over en lav sko. Hvorfor? Venter de p noe stort...?), Widere, Cimber Air og Spanair.Er det rart de ansatte gjennom 10-20-30 r reagerer? Se litt forbi deres eget sinne. Det er en grunn til at ting skjer. Think about it.

07.04.2006 @ 00:14
Postet av: Transportr

Jeg jobber i en bedrift som transporterer flyplassansatte til og fra jobb. Det finnes en gruppe som utmerker seg.Det er SAS-ansatte.De gr med nesa i sky, klager mest og vet best.Det er synd at det er slik.

07.04.2006 @ 08:30
Postet av: Petter

Gr SAS konkurs p sikt?Antagelig gjr de det. De ansatte er ikke interessert i bidra til moderere kostnader i selskapet. Inntjeningen innen luftfart er sterkt fallende, med hyppige reduksjoner i billettpriser og hy pris p jet fuel.Ser man p SAS, har de mtte trikse med regnskapsregler (IFRS) for ikke vre i trbbel med pensjonsforpliktelsene sine. Hadde SAS gjort som de andre brsnoterte selskapene i beregning av sine pensjonsforpliktelser, hadde det knapt vrt egenkapital igjen i selskapet.Samtidig gr prisen p kredittforsikring (CDO) av SAS til himmels, mens vi venter p smellet!!

07.04.2006 @ 10:05
Postet av: Stian

Nr jeg leser innlegget til G.O. Harri, og hvis dette er representativt for de SAS-ansatte, fr jeg stor medflelse med ledelsen i SAS som m hanskes med slike idioter av noen ansatte. Den holdningen som her fremvises kan p sikt ikke medfre annet et at SAS rakner, gr konkurs, eller legges ned.Slik barnslig oppfrsel/tankegang trodde jeg ikke var mulig.

07.04.2006 @ 11:31
Postet av: Andreas A

Jeg fr en visjon mens jeg leser dette. Alle SAS selskapene gr konk innen 3-5 r. Sverige, Norge, og Danmark prver g inn med penger. ESA stopper dem. Norwegian og diverse andre lavprisselskaper kjper det som er interessant av flten. Resten gr til Afrika og Russland. Exit SAS, enter et nytt selskap som faktisk tenker p kunden og ikke seg selv. N.B. Husk bruke opp alle SAS-bonuspoengene s snart som mulig, datostemplinga holder p g ut!

07.04.2006 @ 11:35
Postet av: Andreas A

Om SAS skulle g konk tror jeg forvrig dette hadde vrt meget sunt for bde nringen og det selskapet som eventuelt reiser seg av asken etter SAS.Det er alt for mange mennesker med ryggsekker i SAS. De tror at de har en eller annen gud gitt rett til ha det bedre enn alle andre. Slik er ikke verden lenger. Det er derfor norske hndtverkere har en nedgang i reallnn. Fordi de har hard konkurranse med polakker o.l.Dette har ingen i gamle SAS forsttt. I hvert fall ikke de ansatte. De burde i alle fall forst at du ikke kan streike deg til overskudd.

07.04.2006 @ 12:47
Postet av: ystein

Dette er nok en gavepakke til Norwegian. Hver eneste gang det er streik i SAS-B ser jeg bare for meg det blide trynet til Bjrn Kjos. Og han smiler bredere og bredere for hver gang ...

07.04.2006 @ 13:14
Postet av: Petter

Samtidig vil de ansatte i selskapet, om/nr SASgr konkurs, antagelig miste mye av de pensjonene de fler de har jobbet s hardt for (ref G.O. Harri). S det er bare st p og streike videre....

07.04.2006 @ 14:32
Postet av: Kjetil

Det er forbausende mange her som snakker om opparbeidede rettigheter som "privilegier". Mye historielshet p nettavisen sine debattsider...

07.04.2006 @ 15:39
Postet av: det er meg

Til alle dere som n nsker SAS bort vekk:hva er alternativet?Norwegian overtar alle ruter? Snn umiddelbart?Og da tror dere kanskje at de kan fortsette med sin smale administrasjon og lave kostnader? Og prisene blir fortsatt like lave nr Norwegian fr den "monopolen" dere har beskyldt SAS for i alle r?

07.04.2006 @ 21:24
Postet av: Eddie the Eagle

Her var det mye snrr og barter godt blandet sammen.Noen fakta flger:-SAS er eid av staten(e) Fakta-Staten som eier SAS selger og avgjr hvem som fr konsesjon dvs slot-tid p alle ruter til og fra Norske flyplasser Fakta-SAS har ca. 70% markedsandel Fakta-SAS er tildelt svrt mange konsesjoner i "rush tiden" p de store og mest lukrative rutene i Skandinavia Fakta-SAS har 90% av de beste slot-tidene fra Oslo til Bergen, Stavanger og Trondheim Fakta-De samme tre rutene er de mest innbrigende i Skandinavia Fakta-SAS har flere ansatte i forhold til antall avviklede passasjer-kilometer enn noe annet flyselskap i verden Fakta-En av hovedgrunnene til antallet ansatte er at fagforeningene str meget sterkt i selskapet samt at Den Norske Stat bruker SAS som instrument for sine distrikts politiske sysselsettingstiltak Fakta-Det finnes ikke eksempler fra tidligere at Konkurranse Tilsynet har godkjent sammenslinger av flere selskap som totalt sett blir s markedsdominerende Fakta-SAS hevet etter fusjonen med Braathens prisene kraftig p de lukrative rutene og pnet dermed markedet for de f konkurrentene som klarte f konsesjon Fakta-Nevnte kraftige priskning skulle "aldri finne sted" i flge festtalen til SAS ved sammenslingen Fakta-Likevel var det billigere fly Oslo-New York med andre selskap enn fly Oslo-Stockholm med SAS, begge p ordinr bilett, fr konkurrentene begynte spise av markedet og prisene falt FaktaEn refleksjon til deg O.G.Harri. Det er tankevekkende at du beskylder ledelsen for splitt og hersk metoder nr dere selv ikke engang klarer bli enig om en felles fagforening. Hvor ble det av prinsippet lik lnn for likt arbeid?Kanskje Fred Olsen hadde rett i sin kontroversielle uttalelse. Deres argumentasjon og opptreden brer preg av at dere er alt for gamle og har vrt alt for lenge i selskapet, slik gamle Fred pstod.Tapet dere n fr av markedsandeler vil medfre at SAS ledelse vil f eiernes medhold i at det m store rasjonaliseringer til skal dere overleve. Staten forstr nemlig godt nr de er i ferd med tape inntekter og da blir de mennesklige hensyn lett enklere glemme.Flyr selv ca 150 ganger i ret, har EBG, men forsker unng SAS og Lufthansa. Gjett hvorfor? Nettopp, regularitet hos SAS og de store tyske flyplassene jeg mellomlander p med Lufthansa!Dessuten er SK og LH flighten ofte den samme fra Oslo med den flgen at jeg er sent inne og m lpe 2 km i f.eks. Frankfurt med et sted mellom 3 og 5 vpen- og passkontroller. Slik fr man harehjerte og delagte mter av. Men med din holdning s er vel ikke det s farlig for deg. Jeg er jo bare en plagsom og sur passasjer. Det blir sikkert fine dager for deg i SAS nr du slipper ha med disse hersens passasjeren i flyet ditt. Det skal bli godt tenker jeg om enn kortvarig.

07.04.2006 @ 22:34
Postet av: Eddie the eagle er like drlog som hopperen...

Det er utrolig se hvor mye inkompetanse og usannheter Mr Eagle fare med... hans fakta er like mye fakta som mnen er en gul ost! Staten styrer for det frste ikke slot tildeling.Hans kunnskap om lnnsomhet p ruter er ikke-eksisterende...De tre mest konkurranse utsatte rutene i Skandinavia er ikke s lnnsomme. Sete kilometer er ikke noen spesielt god parameter n man flyr 20 avganger p 500km mellom Oslo og Bergen, men Finnair flyr en gang Helsinki-Tokyo...Det er ikke SAS som pner markedet...det har vrt 100% deregulert siden 1994. Og litt konomisk teori...hva skjer med prisen nr du fr kontroll over markedet...og hvorfor nsker man markedandeler??? (Hvorvidt det er lurt er en annen sak) Konkurransetilsynsfakta er irrelevant, da effekten av et nei ville vrt det samme. BU var konk, konkursbegjringen var faktisk ferdig skrevet. Oslo-New York...vel det var vel ingen andre som fly den strekningen...Mr Eagles betraktinger om staten som eier har riktignok noe for seg, men ikke i den form han forsker vri dem. ha staten som eier er et helvete, da man ikke har handlingsrom. Hva tror du hadde skjedd om SAS hadde forskt kutte ulnnsomme (fakta) ruter til Mre og Nord-Norge og erstatte dem med propellfly? Ramaskrik, sammfunnsansvar, Stortingsbrk osv... Om Norwegian hadde gjort det samme...smart avgjrelse! Da SAS kuttet formiddagavgangen fra Troms til Oslo i 2003, endte saken opp i Stortinget.Kanskje det gir perspektiver p hvordan handlingsrommet er? S lurer du gjerne p om jeg er en sur SAS ansatt? Faktisk ikke. Er EBG n, men har jobbet 10 r i SAS tidligere, fra frontlinje til ledelse Jeg kjenner kanskje rammene for selskapet en del bedre enn hva Mr Eagle gjr. jeg sluttet fordi jeg ble lei av hoverende ex-Braathens ansatte og inkompetent ledelse i Norge. Det er kun en mann igjen i SAS Braathens toppledelse som kan flybransjen, hvilket tydelig skinner igjennom n.Det er trist se det som n skjer i selskapet. Jeg tror dessverre ikke passasjerene skjnner konsekvensen av et case der SAS braathens forsvinner. Det vil ikke vre noen som overtar alt. De vil ta de rutene hvor det er penger tjene, resten driter de i.Da vil folk i Haugesund, Molde, Kristiansund, lesund og stort sett hele Nord-Norge vkne opp til en hverdag med 1-2 fly om dagen, da gjerne med propellmaskiner. Ganske enkelt fordi det da vil vre markedet som rder...ingenting annet...(og nei, jeg stemmer ikke rdt)

08.04.2006 @ 00:40
Postet av: Erik - sas-patriot

Jeg har reist en god del med fly dem siste rene og sitter p jobb n forsvarer dem som roper "Norwegian!". Klart det har hatt en positiv virkning at Norwegian har kommet inn i markedet, vi har ftt priskonkurranse og vi har ftt flere avganger. Nr det gjelder pris mener jeg SAS konkurrerer godt med Norwegian. Hver gang jeg skal ut fly gr jeg over flyselskapene og samenligner pris og flytider, og har havnet p sas eller selskaper i star-alliansen dem siste 8 gangene. Det er klart det er synd at kabinansatte streiker rett fr pske, men dem fikk da inderlig den effektet dem hpet p. Desverre fikk dem ikke akkurat medflelse fra publikum, selv rista av irritasjon jeg nr jeg trodde psketuren min gikk i vasken. Men som medlem i fagforeningen i et av Telenors selskaper s vet jeg hva som m til for f ledelsen til vkne, og at det da er taktikk om nr man skal aksjonere. Hper det blir lenge til vi fr oppleve dette igjen, og s m vi huske at neste gang kan det vre Bjrn Kjos sine ansatte som er misfornyde med lnn og overenkomster. Regner med at SASBraathens fr et tettere samarbeid med fagforeningene neste gang, s slipper vi dette. - Sasbraathens passasjer p SK361 fra Trondheim til Oslo p Mandag:P

08.04.2006 @ 05:22
Postet av: Bisse

Skjnner ikke dagens ledere hvilket signal de sender vedr. lnninger? De skulle vre s kloke og s uunnvrlige! La de ta seg arbeid i utlandet og importer godt utdannede konomisjefer fra f.eks. polen. De har kanskje en mer moderat innstilling.

08.04.2006 @ 15:39

Skriv en ny kommentar:

Navn:
Husk meg ?

E-post:


URL:


Kommentar:


Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://blogsoft.no/trackback/ping/1061318
hits