TV2Nettavisen

Selvmord i SAS Braathens

06.04.2006 @ 09:37
Du tror det ikke før du får se det: En streik rett før påske med gode sjanser til å ødelegge ferien for 190.000 passasjerer!

47380-62

Ikke rart SAS Braathens-sjef Petter Jansen er sur og ikke vil kommentere hvor mye bruddet koster selskapet økonomisk - Nå er jeg i såpass dårlig humør at det holder for meg, sier administrerende direktør Petter Jansen til TV 2.

Du kan følge utviklingen i streiken på Nettavisen (trykk her).

Noe er fundamentalt galt i flyselskapet, og det følger mønsteret fra andre, lite vellykete fusjoner. Det virker som om man ikke klarer å bygge sammen de to bedriftskulturene.

Det er betegnende nok de gamle SAS-kabinansatte som bryter, mens eks-Braathens-organisasjonen ble sittende på overtid. Derfor gikk flyene til Vestlandet og Nord-Norge i morges, mens de gamle SAS-rutene står.

Fra utsiden skal vi være forsiktige med å kommentere om det er rimelig eller ikke av de kabinansatte å bryte forhandlingene. Men kravet var i hvertfall høyt. SAS Braathens-ledelsen anslår det til en lønnsvekst på 10 prosent, og 22 færre arbeidsdager per år.

Norsk Kabinforening setter SAS Braathens på bakken, heter det i SAS Braathens pressemelding.

De kabinansatte svarer like uforsonlig: - Vi har en ledelse ikke er til å stole på, svarer de.

Og slik går dagene i SAS Braathens.

Men forskjell på krav og tilbud er ikke noe nytt i lønnsforhandlinger. Forskjellen på SAS Braathens og andre bedrifter er at man ikke ser ut til å kunne løse noen konflikter internt. Det går i rettssaker, meglinger, påfallende koordinerte sykdomstilfeller - og streik.

De eneste som ikke noen tar hensyn til er passasjerene. I dag står 28.000 av dem på bakken, og påsken nærmer seg raskt. Ringvirkningene av arbeidskonflikten treffer flere hundre tusen norske familier og bedrifter.

Streikerett er en demokratisk rettighet. Den vil ingen ta fra de kabinansatte. Men når inntrykket fester seg av et selskap i totalt anarki, kan heller ingen ta fra passasjerene rettigheten til å forlate SAS Braathens og velge flyselskaper som holder fred.

SAS Braathens er i ferd med å krige seg rett inn i skifteretten.

Kommentarer:
Postet av: Terje

Takk og pris for at det finnes andre flyselskaper enn SAS BRAATHEN. Dette selskapet kan da umulig ha livets rett.

06.04.2006 @ 12:33
Postet av: Pippi

En aktør med 70% markedsandel er en trussel mot de flyreisende. Nå ser vi konsekvensene av vi ikke har utviklet reell konkurranse innen luftfarten. Norwegian er en bra start, ikke nok. SAS har åpenbart ikke livets rett. Både ledelse og ansatte tror de fortsatt lever i en tidsalder der de kan gjøre det som passer uten noen form for konsekvenser. SAS bør bli tvunget til å skille ut Braathens og selge det til nye eiere. De har jo ikke klart å integrere de to selskapene, noe som har ført til mange konflikter og dårlig klima internt. Et annet bra alternativ er en konkurs, - da kan man starte fra scrach. Først når vi får 3-4 likeverdige konkurrenter i det norske luftfartsmarkedet vil vi unngå slike dramatiske konsekvenser som SAS-streiken nå påfører oss. I tillegg får vi reell priskonkurranse.

06.04.2006 @ 12:52
Postet av: Harry

Aldri mer SAS om det er mulig. En slik kundebehandling trodde man ikke var mulig i et vestlig samfunn. Hva innbiller de seg? Takk og pris at det er alternativer.

06.04.2006 @ 14:19
Postet av: anonym

Synes synd på alle de reisende som har planlagt sin påskeferie og må se seg om andre reisemål evt. bli værendes hjemme.Fy, så egoistisk av de ansatte å sette igang en streik rett foran en ferie.Har de tenkt sine egne konsekvenser hvis SAS går konkurs? Vil tro de kan få problemmer med å bli ansatt i andre flyselskap hvis de stadig streiker,de kan jo bli oppfattet som "uro momenter".En hilsen fra meg til alle reisende som venter i kø. Hilsen Pia

06.04.2006 @ 14:24
Postet av: Christian

Hei!Ikke annet å si enn at jeg henger meg på bølgen.. Syns det er direkte smakløst av SAS å drive "business" på denne måten. Det er jo ikke akkurat første gangen... Nei, glad vi aldri drar på lange turer jeg, he he..Uansett, god påske bloggere :-)

Postet av: Pentagon

Denne streiken er nok en gang et resultat av strategien til ledelsen i SAS Braathen om å bringe lønns- og arbeidsbetingelser for tidligere ansatte i SAS ned til det nivået som opprinnelig gjaldt i Braathens.Vi har tidligere sett det blandt andre yrkesgrupper i SAS-konsernet (f.eks. bakkeansatte og piloter), og denne gangen er det altså de kabinansattes tur.At det er en bevisst strategi, kan det ikke være noen som helst tvil om - da ledelsen ved enhver korsvei fremholder at man har oppnådd enighet med organisasjonene som hadde sine utspring fra Braathens, mens organisasjonene som hadde sine utspring fra SAS blir fremholdt som "slemme" og kravstore.Nå gjenstår det å se om Petter Jansen & Co vinner frem med denne "splitt og hersk" strategien før hele selskapet går til grunne ......

06.04.2006 @ 15:07
Postet av: Elling

At ikke de SAS ansatte skjønner at dette er ris til egen bak er utrolig. Folk som har blitt utsatt for denne arrogansen fra SAS ansatte glemmer ikke over natta etter å sittet på flyplasser rundt i Norge og blomstret...Gratulerer Bjørn Kjos! Her får du mye gratis passasjerer.

06.04.2006 @ 15:19
Postet av: reisende

Her har du et selskpa med et allerede frynsete rykte naar det gjelder paalitelighet og paa toppen av det hele kommer arrogansen til de ansatte. Ansatte som over lang tid har vaert bortskjemte med gode betingelser og privilegier. Naar de naa ser virklighetens konkurranseverden har de enda ikke vaaknet!

06.04.2006 @ 21:33
Postet av: G. O. Harri

Det er underlig å registrere folks forbannelse som stort sett peker på de ansatte i selskapet. Nær sagt INGEN peker fingeren mot ledelsen.SAS har en ledelse som lyver, bryter løfter og inngåtte og underskrevne avtaler, og driver ledelse via trusler og ydmyking! Det er splitt og hersk over en lav sko! Hvordan tror folk at de opprinnelige ansatte i selskapet(eks-Sas kabin f.eks.)skal gidde å godta å jobbe til lavere lønn og jobbe mer enn eks-Braathens kabin-ansatte når de gjør samme jobb? Splitt og hersk! Det er helt sykt!Hvem andre gidder å slave rundt blandt utakknemlige, høye på pæra og attpåtil frekke passasjerer som tror flybilletten skal koste mindre enn bussen til flyplassen, i opptil 16-18 timer av gangen til 300000 pr år, + diett?Nei, hardt arbeidende eks-Sas kabinansatte: STÅ PÅ!! Ikke alle synes at de 'goody two-shoes', 'se så flinke VI er' eks-Braathens ansatte er så utrolig flinke. Kommer inn i selskapet som oppkjøpte nesten-konkursere og tar over hele selskapet og medie-showet og 'toppa hejla driden'! TA DET MED RO, eks-Bu! Dere provoserer. Hørt om å trå varsomt? Eller håper dere at eks-Sas ansatte skal streike seg til sparken, og dere 'flinke' eks-Bu blir å ta over selskapet og det blir et nytt Braathens? HAH! Dere kan jo forsøke. Sas er mer enn SasBraathens, og dere eks-Bu er absolutt i mindretall. Splitt og hersk(nevnt for tredje gang) er en ledelses-strategi. Det er underlig at dere eks-Bu piloter med så mange krigsskole-elever fra Forsvaret ikke ser dette og innser farene ved det. Burde være rimelig elementært. Men dere har kanskje løfter og avtaler under bordet med Jansen? Skummelt er dette uansett.Bottom line, det er mangel på ledelse i dette selskapet. Eller ledelsen har en mindre kjent og skummel agenda om å bygge ned Sas og ekspandere via datterselskapene Blue 1, Air Baltic, Air Estonian(disse tre har flygende som flyr kun 30 timer/mnd men allikevel ansetter over en lav sko. Hvorfor? Venter de på noe stort...?), Widerøe, Cimber Air og Spanair.Er det rart de ansatte gjennom 10-20-30 år reagerer? Se litt forbi deres eget sinne. Det er en grunn til at ting skjer. Think about it.

07.04.2006 @ 00:14
Postet av: Transportør

Jeg jobber i en bedrift som transporterer flyplassansatte til og fra jobb. Det finnes en gruppe som utmerker seg.Det er SAS-ansatte.De går med nesa i sky, klager mest og vet best.Det er synd at det er slik.

07.04.2006 @ 08:30
Postet av: Petter

Går SAS konkurs på sikt?Antagelig gjør de det. De ansatte er ikke interessert i bidra til å moderere kostnader i selskapet. Inntjeningen innen luftfart er sterkt fallende, med hyppige reduksjoner i billettpriser og høy pris på jet fuel.Ser man på SAS, har de måtte trikse med regnskapsregler (IFRS) for ikke å være i trøbbel med pensjonsforpliktelsene sine. Hadde SAS gjort som de andre børsnoterte selskapene i beregning av sine pensjonsforpliktelser, hadde det knapt vært egenkapital igjen i selskapet.Samtidig går prisen på kredittforsikring (CDO) av SAS til himmels, mens vi venter på smellet!!

07.04.2006 @ 10:05
Postet av: Stian

Når jeg leser innlegget til G.O. Harri, og hvis dette er representativt for de SAS-ansatte, får jeg stor medfølelse med ledelsen i SAS som må hanskes med slike idioter av noen ansatte. Den holdningen som her fremvises kan på sikt ikke medføre annet et at SAS rakner, går konkurs, eller legges ned.Slik barnslig oppførsel/tankegang trodde jeg ikke var mulig.

07.04.2006 @ 11:31
Postet av: Andreas A

Jeg får en visjon mens jeg leser dette. Alle SAS selskapene går konk innen 3-5 år. Sverige, Norge, og Danmark prøver å gå inn med penger. ESA stopper dem. Norwegian og diverse andre lavprisselskaper kjøper det som er interessant av flåten. Resten går til Afrika og Russland. Exit SAS, enter et nytt selskap som faktisk tenker på kunden og ikke seg selv. N.B. Husk å bruke opp alle SAS-bonuspoengene så snart som mulig, datostemplinga holder på å gå ut!

07.04.2006 @ 11:35
Postet av: Andreas A

Om SAS skulle gå konk tror jeg forøvrig dette hadde vært meget sunt for både næringen og det selskapet som eventuelt reiser seg av asken etter SAS.Det er alt for mange mennesker med ryggsekker i SAS. De tror at de har en eller annen gud gitt rett til å ha det bedre enn alle andre. Slik er ikke verden lenger. Det er derfor norske håndtverkere har en nedgang i reallønn. Fordi de har hard konkurranse med polakker o.l.Dette har ingen i gamle SAS forstått. I hvert fall ikke de ansatte. De burde i alle fall forstå at du ikke kan streike deg til overskudd.

07.04.2006 @ 12:47
Postet av: Øystein

Dette er nok en gavepakke til Norwegian. Hver eneste gang det er streik i SAS-B ser jeg bare for meg det blide trynet til Bjørn Kjos. Og han smiler bredere og bredere for hver gang ...

07.04.2006 @ 13:14
Postet av: Petter

Samtidig vil de ansatte i selskapet, om/når SASgår konkurs, antagelig miste mye av de pensjonene de føler de har jobbet så hardt for (ref G.O. Harri). Så det er bare å stå på og streike videre....

07.04.2006 @ 14:32
Postet av: Kjetil

Det er forbausende mange her som snakker om opparbeidede rettigheter som "privilegier". Mye historieløshet på nettavisen sine debattsider...

07.04.2006 @ 15:39
Postet av: det er meg

Til alle dere som nå ønsker SAS bort vekk:hva er alternativet?Norwegian overtar alle ruter? Sånn umiddelbart?Og da tror dere kanskje at de kan fortsette med sin smale administrasjon og lave kostnader? Og prisene blir fortsatt like lave når Norwegian får den "monopolen" dere har beskyldt SAS for i alle år?

07.04.2006 @ 21:24
Postet av: Eddie the Eagle

Her var det mye snørr og barter godt blandet sammen.Noen fakta følger:-SAS er eid av staten(e) Fakta-Staten som eier SAS selger og avgjør hvem som får konsesjon dvs slot-tid på alle ruter til og fra Norske flyplasser Fakta-SAS har ca. 70% markedsandel Fakta-SAS er tildelt svært mange konsesjoner i "rush tiden" på de store og mest lukrative rutene i Skandinavia Fakta-SAS har 90% av de beste slot-tidene fra Oslo til Bergen, Stavanger og Trondheim Fakta-De samme tre rutene er de mest innbrigende i Skandinavia Fakta-SAS har flere ansatte i forhold til antall avviklede passasjer-kilometer enn noe annet flyselskap i verden Fakta-En av hovedgrunnene til antallet ansatte er at fagforeningene står meget sterkt i selskapet samt at Den Norske Stat bruker SAS som instrument for sine distrikts politiske sysselsettingstiltak Fakta-Det finnes ikke eksempler fra tidligere at Konkurranse Tilsynet har godkjent sammenslåinger av flere selskap som totalt sett blir så markedsdominerende Fakta-SAS hevet etter fusjonen med Braathens prisene kraftig på de lukrative rutene og åpnet dermed markedet for de få konkurrentene som klarte å få konsesjon Fakta-Nevnte kraftige prisøkning skulle "aldri finne sted" i følge festtalen til SAS ved sammenslåingen Fakta-Likevel var det billigere å fly Oslo-New York med andre selskap enn å fly Oslo-Stockholm med SAS, begge på ordinær bilett, før konkurrentene begynte å spise av markedet og prisene falt FaktaEn refleksjon til deg O.G.Harri. Det er tankevekkende at du beskylder ledelsen for splitt og hersk metoder når dere selv ikke engang klarer å bli enig om en felles fagforening. Hvor ble det av prinsippet lik lønn for likt arbeid?Kanskje Fred Olsen hadde rett i sin kontroversielle uttalelse. Deres argumentasjon og opptreden bærer preg av at dere er alt for gamle og har vært alt for lenge i selskapet, slik gamle Fred påstod.Tapet dere nå får av markedsandeler vil medføre at SAS ledelse vil få eiernes medhold i at det må store rasjonaliseringer til skal dere overleve. Staten forstår nemlig godt når de er i ferd med å tape inntekter og da blir de mennesklige hensyn lett enklere å glemme.Flyr selv ca 150 ganger i året, har EBG, men forsøker å unngå SAS og Lufthansa. Gjett hvorfor? Nettopp, regularitet hos SAS og de store tyske flyplassene jeg mellomlander på med Lufthansa!Dessuten er SK og LH flighten ofte den samme fra Oslo med den følgen at jeg er sent inne og må løpe 2 km i f.eks. Frankfurt med et sted mellom 3 og 5 våpen- og passkontroller. Slik får man harehjerte og ødelagte møter av. Men med din holdning så er vel ikke det så farlig for deg. Jeg er jo bare en plagsom og sur passasjer. Det blir sikkert fine dager for deg i SAS når du slipper å ha med disse hersens passasjeren i flyet ditt. Det skal bli godt tenker jeg om enn kortvarig.

07.04.2006 @ 22:34
Postet av: Eddie the eagle er like dårlog som hopperen...

Det er utrolig å se hvor mye inkompetanse og usannheter Mr Eagle fare med... hans fakta er like mye fakta som månen er en gul ost! Staten styrer for det første ikke slot tildeling.Hans kunnskap om lønnsomhet på ruter er ikke-eksisterende...De tre mest konkurranse utsatte rutene i Skandinavia er ikke så lønnsomme. Sete kilometer er ikke noen spesielt god parameter nå man flyr 20 avganger på 500km mellom Oslo og Bergen, men Finnair flyr en gang Helsinki-Tokyo...Det er ikke SAS som åpner markedet...det har vært 100% deregulert siden 1994. Og litt økonomisk teori...hva skjer med prisen når du får kontroll over markedet...og hvorfor ønsker man markedandeler??? (Hvorvidt det er lurt er en annen sak) Konkurransetilsynsfakta er irrelevant, da effekten av et nei ville vært det samme. BU var konk, konkursbegjæringen var faktisk ferdig skrevet. Oslo-New York...vel det var vel ingen andre som fløy den strekningen...Mr Eagles betraktinger om staten som eier har riktignok noe for seg, men ikke i den form han forsøker å vri dem. Å ha staten som eier er et helvete, da man ikke har handlingsrom. Hva tror du hadde skjedd om SAS hadde forsøkt å kutte ulønnsomme (fakta) ruter til Møre og Nord-Norge og erstatte dem med propellfly? Ramaskrik, sammfunnsansvar, Stortingsbråk osv... Om Norwegian hadde gjort det samme...smart avgjørelse! Da SAS kuttet formiddagavgangen fra Tromsø til Oslo i 2003, endte saken opp i Stortinget.Kanskje det gir perspektiver på hvordan handlingsrommet er? Så lurer du gjerne på om jeg er en sur SAS ansatt? Faktisk ikke. Er EBG nå, men har jobbet 10 år i SAS tidligere, fra frontlinje til ledelse Jeg kjenner kanskje rammene for selskapet en del bedre enn hva Mr Eagle gjør. jeg sluttet fordi jeg ble lei av hoverende ex-Braathens ansatte og inkompetent ledelse i Norge. Det er kun en mann igjen i SAS Braathens toppledelse som kan flybransjen, hvilket tydelig skinner igjennom nå.Det er trist å se det som nå skjer i selskapet. Jeg tror dessverre ikke passasjerene skjønner konsekvensen av et case der SAS braathens forsvinner. Det vil ikke være noen som overtar alt. De vil ta de rutene hvor det er penger å tjene, resten driter de i.Da vil folk i Haugesund, Molde, Kristiansund, Ålesund og stort sett hele Nord-Norge våkne opp til en hverdag med 1-2 fly om dagen, da gjerne med propellmaskiner. Ganske enkelt fordi det da vil være markedet som råder...ingenting annet...(og nei, jeg stemmer ikke rødt)

08.04.2006 @ 00:40
Postet av: Erik - sas-patriot

Jeg har reist en god del med fly dem siste årene og sitter på jobb nå å forsvarer dem som roper "Norwegian!". Klart det har hatt en positiv virkning at Norwegian har kommet inn i markedet, vi har fått priskonkurranse og vi har fått flere avganger. Når det gjelder pris mener jeg SAS konkurrerer godt med Norwegian. Hver gang jeg skal ut å fly går jeg over flyselskapene og samenligner pris og flytider, og har havnet på sas eller selskaper i star-alliansen dem siste 8 gangene. Det er klart det er synd at kabinansatte streiker rett før påske, men dem fikk da inderlig den effektet dem håpet på. Desverre fikk dem ikke akkurat medfølelse fra publikum, selv rista av irritasjon jeg når jeg trodde påsketuren min gikk i vasken. Men som medlem i fagforeningen i et av Telenors selskaper så vet jeg hva som må til for å få ledelsen til å våkne, og at det da er taktikk om når man skal aksjonere. Håper det blir lenge til vi får oppleve dette igjen, og så må vi huske at neste gang kan det være Bjørn Kjos sine ansatte som er misfornøyde med lønn og overenkomster. Regner med at SASBraathens får et tettere samarbeid med fagforeningene neste gang, så slipper vi dette. - Sasbraathens passasjer på SK361 fra Trondheim til Oslo på Mandag:P

08.04.2006 @ 05:22
Postet av: Bisse

Skjønner ikke dagens ledere hvilket signal de sender vedr. lønninger? De skulle være så kloke og så uunnværlige! La de ta seg arbeid i utlandet og importer godt utdannede økonomisjefer fra f.eks. polen. De har kanskje en mer moderat innstilling.

08.04.2006 @ 15:39

Skriv en ny kommentar:

Navn:
Husk meg ?

E-post:


URL:


Kommentar:


Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://blogsoft.no/trackback/ping/1061318
hits