TV2Nettavisen

Hellig ku dreper klimaet

05.02.2007 @ 08:49
Private bilister er hakkekyllinger for norske CO2-utslipp, men verstingen er faktisk oljebransjen og industrien. Vi får aldri en bedre mulighet til å gjøre noe med det enn nå.

47380-219

Bergen i skodda. Foto: iBergen.

Inntrykket etter forrige ukes klimavåkning i Norge er en sannhet og en halvsannhet.

De aller, aller fleste aksepterer nå at det er menneskapte årsaker til klimaforandringene vi alle opplever. Men det er et sidespor når privatbilismen får hovedskylden for utslippene.

Kyoto-avtalen tilsier at Norge kan slippe ut 50 millioner tonn CO2-ekvivalenter i året. Vi er på god vei mot 60 millioner tonn, og det er lite som tyder på noen reduksjon.

Den desiderte norske synderen er olje- og gassutvinningen i Nordsjøen. Fra 1980 er CO2-utslipene herfra tredoblet fra fire til over 12 millioner tonn i året.

47380-217

Kilde: Miljøstatus.

At virksomheten i praksis også er som å vinne ut CO2-råstoff for andre land, underbygger inntrykket av Norge som en miljøversting:

Vi er et av verdens rikeste land, men er slett intet foregangsland i å få ned klimagassene.

Alle monner drar, men å redusere debatten om CO2-utslipp til en kamp mot privatbilistene er å gjøre det til ufarlig symbolpolitikk. Riktignok har biltrafikken økt klimagassutslippene svakt de siste årene, men fortsatt er utslippene mindre enn de var for tjue år siden.

Hva kan så gjøres for å redusere norske klimautslipp?

Omtrent det samme som må gjøres for å redusere energiforbruket; nemlig å se på den kraftkrevende - og i praksis statsstøttede - industrien.

47380-218

Selv om industrien sysselsetter færre og betyr mindre og mindre for norsk økonomi, fortsetter den å spy ut klimagasser. Kilde: Miljøstatus.

Det er en av de seigeste hellige kuene i norsk politikk, og årsaken er trolig at det sitter dypt i oss alle at industrien var et viktig redskap da landet ble bygget. Mange lokalsamfunn har vært avhengige av arbeidsplassene på det lokale verket, og fortsatt er dette en bærebjelke for LO og Arbeiderpartiet.

Problemet er bare at nettopp mangel på arbeidskraft er et av våre største økonomiske problemer og den viktigste årsaken til at Norges Bank setter opp rentene på hvert rentemøte.

Industrien bruker også en tredjedel av elektrisiteten her i landet.

Og når man vet at industrien står for en tredjedeler av norske CO2-utslipp, kan man slå tre fluer i en smekk: Mindre klimagasser, billigere strøm og økt tilgang på arbeidskraft.

Kommentarer:
Postet av: doffen

P norske plattformer str det til sammen ca100 turbiner som lager elkraft eller er motorer som drar kompressorer.Disse turbinene har en virgningsgrad p bare 30%.En av disse turbinene bruker 6000 liter diesel i timen omregnet fra gass..

05.02.2007 @ 12:06
Postet av: Mortimer

Ja, la oss kutte industrien og oljebransjen. Da blir vi kvitt alle disse pengene vi plages med... tpelig. Et noe mer nyansert innlegg om legge ned industri som holder samfunn kunstig i live kunne jeg vrt enig i.

05.02.2007 @ 12:50
Postet av: Vidar N

Doffens tall forutsetter at disse turbinene ikke str i sammenheng med et restvarme(damp) anlegg, noen i alle fall deler av dem gjr - da snakker vi virkningsgrader p ~70%.Problemet med Stavrums argumentasjon er at mange av disse verkene (som han poengterer) ligger i sm bygder hvor behovet for arbeidskraft ikke er like stort. I konomiens teori antar man at arbeidskraften er mobil, noe den i praksis ikke fullt ut er. Ellers har han gode poenger - men er vi villige til ofre en industri hvor norge har kompetanse som eksporteres? Og hvordan er verdiskapningen i de alternative arbeidsplassene som Stavrum nsker flytte arbeidskraften inn i? Jeg er rimelig sikker p at for de det gjelder vil lnnsnivet g tildels kraftig ned (Jobbet selv p aluminiumsverk, tok ingeirutdannelse, og gikk ned 20.000 i lnn p papiret - betraktelig mer i praksis (overtid))

05.02.2007 @ 12:51
Postet av: E R

Den ensidige hetsingen av norske privatbilister har gtt fullstendig over alle stvleskaft. I motsetning til f.eks Sverige som har lagt til rette for miljvennlige alternativ har eneste fokus i Norge vrt hvordan man kan kreve inn mest mulig avgifter p at folk er avhengig av privatbilen.Hva godt gjr det egentlig for miljet at bilistene betaler inn alle mulige avgifter som har ftt hengt ordet "milj" p seg? Tydeligvis ingenting. I motsetning til Sverige som har klart senke sine CO2 utslipp de siste r, har Norge kt sine. Avgiftspolitikken er med andre ord fullstendig mislykket. Hva gjr s vre ledende politikere med dette? Jo, de lanserer enda flere avgifter.Med Kristin Halvorsen i spissen kommer det n til hagle avgiftsforslag over norske bilister. Senest i dag har Kristin fyrt opp under rushtidsavgiften igjen med FNs klimarapport som brensel.Jeg tror at mange i likhet med meg har problemer med virkelig engasjere seg i klimaproblematikken all den stund det eneste vi ser av tiltak er nye avgifter. Hvorfor ikke gjre som Sverige og legge forholdene til rette for miljvennlige alternativ. Grunnen er nok dessverre at det, gud forby, ogs vil kunne ramme statens inntekter, og der gr dessverre grensen for vre myndigheters miljengasjement.

05.02.2007 @ 13:00
Postet av: Nadreas

Ok da! Siden du er s miljvennlig i dag s la oss tenke oss at vi legger ned absolutt hele den forferdelig forurensende kraftkrevende industrien.Hva skjer? Man begynner umiddelbart lete etter lokasjoner som har subsidiert kraft og mye CO2 kvoter til overs. Alternativet er at de voksende produsentene ker sin produksjon. Dette skjer da gjerne i u-land og i f.eks Kina/Malaysia/Vietnam og andre asiatiske tigrer. CO2 kvoter og rensing er noe som sannsynligvis bare regnes for vre i beste fall veiledende regler.Man presterer alts legge ned industri som i alle fall tar bort 99% av forurensingene (snakker ikke om CO2) og erstatter den med urenset industri som sender like mye CO2 ut i lufta. Veldig bra bedriftskonomi. Utrolig drlig miljvern.

05.02.2007 @ 15:52
Postet av: Jan

Det rare er den virkelighetsfornektelse enkelte bedriver til tross for massiv dokumentasjon. Man tviholder p egen livsstil og nekter forholde seg til at det p sikt er sprsml om liv og dd, ogs ens egen og eventuelle etterkommeres.

05.02.2007 @ 15:52
Postet av: Olaf

"FNs Klimapanel". Hvis de er som resten av organisasjonen, Gud bedre oss alle sammen !

05.02.2007 @ 19:26
Postet av: martin

om vi flger den tankegangen, s m jo bndene ble det neste punktet da er inegen annen nring som har s mye i statsttte,ikke bare direkte men ogs inndirekte gjennom tollsatser som er laget for beskytte bndene.skal vi legge ned all industrien hva skal vi sysselsette folk med da,det er riktig at det er mindre syselsatte der n en fr menn vi snakker fortsatt omm veldig mange menesker. hvor skal de gjre av seg da?? det passer ikke alle og jobbe som sykepleier eller lrer faktisk.

05.02.2007 @ 20:18
Postet av: Doffen

Turbinene som str i nordsjen er lilleputter..Sm maskiner som man bruker i fly.Hadde man ment noe med og f co2 ned hadde man bygget gasskraft i land som er mye strre maskiner og forsynt alle plattformene i nordsjen med elkraft.Her kunne en ha rennset co2, og kjrt denne tilbake i nordsjen og pumpet den ned i bakken.Spillvarmen fra landelige gasskraftvrk kunne brukes til og lage fjernvarme til oppvarming av byggninger og industri..Oljeindustrien har for stor makt..Profitt skal komme fort.Norge kunne bare med dette tiltaket f ned co2 med over 30% innen 2012.

05.02.2007 @ 21:16
Postet av: Kre

Alle m bidra, bde bilister og industrien. Hvem sier noe annet, dette er en oppkonstruert problemstilling!

06.02.2007 @ 08:52
Postet av: Fjodor

Nr skal resten av verden forst at det bare er n mte redusere CO2-utslippene p? Metoden heter kjernekraft.

06.02.2007 @ 12:36
Postet av: postmannen

Mange mener at verdiskapingen er stor innen olje og industri, og at det er grunn nok til sende regninga til privatbilistene. Problemet er bare at alle bransjer og alle deres ansatte er avhengig av transport for komme p jobb.

Bil koster allerede uhorvelig mye penger i dette landet. Selv noen av de strre nye hybridbilene koster 5-6 ganger s mye som i andre land.

Det er helt tydelig at avgifter hjelper i liten grad for endre menneskers forbruksmnster nr det gjelder bil. Folk har et definert behov for bevege seg med en strre fleksibilitet enn det en buss kan gi. Resultatet er at man kjper eldre biler, og at de unge som trenger sikre biler kjrer rundt i gamle vrak.

Det kjpe elbil har lenge vrt uaktuelt for meg grunnet drlig batterikapasitet og elendig design. Jeg nekter kjpe en bil som fr meg til nynne p Jon Blund sangen bare ved synet av den. Folk nsker miljvennlige alternativer som er kule...

Skulle jeg puttet penger inn i bilindustrien ville jeg satset p selskaper som har bra design og milj som nkkelfaktor samt funksjonalitet som "bare virker".

F.eks.

www.teslamotors.com

www.venturi.fr

06.03.2007 @ 12:17

Skriv en ny kommentar:

Navn:
Husk meg ?

E-post:


URL:


Kommentar:


Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://blogsoft.no/trackback/ping/3994225
hits