TV2Nettavisen

Tenk på et tall

03.01.2007 @ 08:46
Navnebytte til 3,6 milliarder kroner, påstår Dagens Næringsliv, og angir en såkalt merkevareekspert som kilde. Før tallet blir et faktum kan det være verdt å ettergå ekspertens metode.

47380-200

Ifølge avisen er Sinding merkevareekspert, tilknyttet det lille firmaet Brand Consulting.

Sinding har for øvrig også skrevet en bok om merkevarebygging, og opplyser at han har arbeidet med dette feltet i 25 år.

Da jeg snakket med Christian Sinding i dag morges, var han i utlandet og hadde ikke lest reportasjen i Dagens Næringsliv. Vi gikk relativt grundig igjennom forutsetningene for regnestykket hans, og Sinding er helt åpen på at 3,7 milliarder kroner likegodt kan være 2,2 eller 4,4 milliarder kroner.

Dessuten vil noen av disse kostnadene påløpe selv om Statoil-navnet blir beholdt.

 Den største kostnaden i Sindings regnestykke er å skifte navn og logo på alle synlige steder (bensinstasjoner, nettsider, hovedkvarter etc.). Dette skal angivelig koste 1,5 til 2,0 milliarder kroner.

Deretter kommer massekommunikasjon av det nye navnet for nye 600 til 800 millioner kroner, samt PR og info for 250 millioner og intern branding for 300-450 millioner kroner. Nye 1,2 til 1,5 milliarder her altså.

Det blir nærmest en pølse i slaktetiden at Sinding vil betale logo-designeren 25 millioner kroner (!).

Sinding virker både sympatisk og kompetent, men det må være lov å tillegge at han lever av nettopp å bygge varemerker - og at han ikke har slått av for kjente.

Med 31.000 ansatte høres det for eksempel relativt dyrt ut å bruke 450 millioner kroner på intern branding, altså fortelle dem at selskapet har fått et nytt navn (14.500 kroner per ansatt!).

Vi kan også spå hard kamp om å få oppdragene for PR, info og markedsføring, hvis Sindings estimat på nær en milliard kroner beholdes. 

Statoil driver stort sett bensinstasjoner i Norden og Baltikum, mens de tidligere Hydro-stasjonene forlengst er overatt av Reitan og heter XY Energy.

Med 850 - 1.000 milliarder kroner i markedsbudsjett for å fortelle om et nytt navn og en ny logo (og da snakker vi selvsagt i tillegg til den makredsføringen de ellers skulle gjort) blir det mye moro.

Men det aller morsomste er hvordan et relativt løst tall først hausses og strekkes på forsiden på DN, for deretter i løpet av få formiddagstimer å bli en sannhet på NRK Dagsnytt og på nettavisene:

Navneskifte kan koste 3,6 mrd, skriver NA24 iMarkedet.

- Navneskifte vil koste 3,6 mrd., skriver E24.

Navneskifte kan koste 3,6 milliarder, skriver Dagbladet.

- Navnebytte koster 3,6 mrd., skriver Kampanje.

Og da har vi bare tatt et lite knippe av stedene hvor NTB-meldingen er brukt.

Problemet er bare at noe blir ikke en sannhet fordi om det gjentas mange ganger.

PS: Tallet som igår var 3,6 milliarder, er nå nede på 800 millioner kroner. Denne gang er merkevareeksperten intervjuet i Aftenposten.

Kommentarer:
Postet av: DD

Hvis det er noen som hauser og strekker nyheter til det maksimale, så er det Nettavisen og TV2!!! Det glemte du å skrive. Med denne artikkelen benyttet du altså å rakke ned på dine meget kompentente konkurrenter i DN og NRK, men Nettavisen begikk akkurat samme feil!!! Hvorfor rakket du ikke ned på din egen nettavis, når du først var i gang med dette.

03.01.2007 @ 21:46
Postet av: Gunnar Stavrum

Du er for kjapp i avtrekkeren. Første linken i min liste er fra vår økonomitjeneste, NA24 iMarkedet. For øvrig er tallet nå nede i 800 millioner kroner....

04.01.2007 @ 08:27
Postet av: Axman

Jeg synes 3,6 milliarder hørtes ut som et latterlig tall første gang jeg hørte det, og jeg ble mildt sjokkert da SAMTLIGE medier ukritisk gjenga det nærmest som en sannhet. Det er bare å sukke over den kritiske sansen til de fleste redaksjoner her i landet. Men det blir sikkert en god sak for Hallo i Uken.Bra at Stavrum har et kritisk øye iallfall!

05.01.2007 @ 00:30
Postet av: Sjeptisk

"Med 850 - 1.000 milliarder kroner i markedsbudsjett for å fortelle om et nytt navn og en ny logo (og da snakker vi selvsagt i tillegg til den makredsføringen de ellers skulle gjort) blir det mye moro."Den som ikke klarer å få til litt moro for 1000(!) mrd. kr. er en festbrems uten like. Men; en billion er vel ikke hva den en gang var. Eller hva, Stavrum?

07.01.2007 @ 22:30

Skriv en ny kommentar:

Navn:
Husk meg ?

E-post:


URL:


Kommentar:


Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://blogsoft.no/trackback/ping/3383934
hits